Δευτέρα, 9 Φεβρουαρίου 2009

Από το 2005 στο shipfriends στο 2009 με τις ίδιες διαπιστώσεις

Μα υπάρχουν ακόμα ελληνόπουλα που δεν γνωρίζουν την ύπαξη του ναυτικού επαγγέλματος; Ναι λένε στο ΥΕΝ και διεκδικούν κονδύλια για νέες καμπάνιες - διαφήμιση για τη προσέλκυση νέων στη θάλασσα. Και δείτε τι έγραφε το shipfriends το 2005 Aπό διαπιστώσεις πάμε καλά.
Στο "δια ταύτα" τα κάνουμε θάλασσα
Αναρτήθηκε από : proud_ionian στις 15-10-05, 14:18
"Ο γγ του ΥΕΝ (ο κ Τζωαννος ντε!!) μιλησε πριν λιγες μερες στο Στρογγυλο Τραπεζι Ναυτιλιακων Ομιλων στο Λονδινο। Πρεπει να βελτιωθει η εικονα του ναυτικου επαγγελματος για να σταματησει η ελλειψη ναυτικων που παρατηρειται τα τετλευταια χρονια στην ΕΕ.την ομιλια την αναδημοσιευει η Ναυλαγορα της 15 Οκτωβριου 2005Είναι πεποίθησή μου ότι όλοι γνωρίζαμε πως η Ναυτιλία αποτελεί ζωτικό μέρος της ευρωπαϊκής Οικονομίας. Η Ελλάδα, ως παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα θεωρεί τη Ναυτιλία ως κάτι πιο σήμαντρο και πιο πολύπλοκο από μόνο νούμερα. Η Ναυτιλία για μας είναι σημαντικός παράγοντας της ευρωπαϊκής ευημερίας και σημαντικός τομέας για την απασχόληση των νέων. Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι ο πιο αποτελεσμα τικός, φθηνός και φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς σήμερα. Το πλοίο είναι το πιο γνωστό χρησιμοποιούμενο μέσο για τη σύνδεση της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ευρωπαϊκή Ένωση, παρέχουν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, απαραίτητες για τη διασφάλιση υψηλών επιπέδων διαβίωσης για τους πολίτες της Ε.Ε. και συμβάλλουν αποφασιστικά στην κοινωνική συνοχή των κρατών-μελών. Όπως εξηγείται στο non-paper της βρετανικής Προεδρίας, «περισσότερο από το 90% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρώπης και περίπου το 43% του εσωτερικού της εμπορίου εξαρτάται άμεσα από τις θαλάσσιες μεταφορές» και επιπλέον «περισσότεροι του ενός δισεκατομμυρίου τόνοι εμπορευμάτων φορτώνονται και εκφορτώνονται κάθε χρόνο στους ευρωπαϊκούς λιμένες». Το 1/3 της συνολικής παγκόσμιας χωρητικότητας ανήκει σε κοινοτικούς πλοιοκτήτες και εταιρείες, ενώ 180.000 ναυτικοί απασχολούνται σε κοινοτικά πλοία και επιπλέον 1.000.000 εργαζόμενοι απασχολούνται σε συναφείς με τη Ναυτιλία δραστηριότητες. Αυτοί οι αριθμοί αποδεικνύουν γιατί θεωρούμε την κοινοτική Ναυτιλία πολύτιμο εργαλείο για την επίτευξη της διαρκούς ανάπτυξης. Από την άλλη πλευρά, είναι γνωστό ότι η Ναυτιλία αντιμετωπίζει προβλήματα, ένα από τα σημαντικότερα των οποίων είναι, κατά την άποψή μας, ο πτωτικός αριθμός των νέων που ακολουθούν το ναυτικό επάγγελμα και την καριέρα στη θάλασσα. Είναι αυταπόδεικτο ότι ο ζωτικός παράγοντας, ένα στοιχείο αμέτρητης αξίας, είναι οι ανθρώπινοι πόροι που απασχολούνται στα πλοία και στις συναφείς με τη Ναυτιλία δραστηριότητες στην ξηρά. Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί την ύπαρξη της Ναυτιλίας χωρίς την πολύτιμη εργατική της δύναμη, τους ναυτικούς. Ωστόσο, σύμφωνα με τη μελέτη ISF BIMCΟ, «η παγκόσμια προ- σφορά και ζήτηση ναυτικών», υπάρχει σήμερα παγκόσμια έλλει ψη αξιωματικών που αντιστοιχεί στο 4% του συνολικού εργατικού δυναμικού (16.000 αξιωματικοί) και η πρόβλεψη είναι ότι μέχρι το 2010 η έλλειψη θα αυξηθεί σε 46.000 αξιωματικούς. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα, αλλά σε ακόμα πιο σοβαρό βαθμό με εκτιμώμενη έλλει ψη 13.000 αξιωματικών το 2001, που θα αυξηθεί περίπου σε 36.000 αξιωματικούς το 2006. Η έλλειψη ναυτικών της Ευρω παϊκής Ένωσης έχει αρνητικό αντίκτυπο στη Ναυτιλία ως σύνολο, ενώ οι θέσεις εργασίας τόσο επί των πλοίων όσο και οι συναφείς με τη Ναυτιλία στην ξηρά αντιμετωπίζουν προβλήματα επάνδρωσης που μπορεί να απειλήσουν άμεσα την ύπαρξη των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων και τη διατήρηση της ναυτικής γνώσης στην Ευρώπη. Επιπλέον, ένας παράγοντας που επιδεινώνει την εμφανή έλλειψη ευρωπαίων αξιωματικών επί των πλοίων, είναι ότι ναυτικοί από τρίτες αναπτυσσόμενες χώρες είναι πιο ελκυστικοί για τους πλοιοκτήτες της Ε.Ε., λόγω του χαμηλού κόστους εργασίας τους. Καθώς αυτό δεν μπορεί να αλλάξει, πρέπει να αποδειχθεί ότι οι ναυτικοί της Ευ- ρωπαϊκής Ένωσης αξίζουν το κόστος εργασίας τους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της συνεχούς αναβάθμισης του επιπέδου εκπαίδευσής τους. proud_ionian 15-10-05, 14:19 Αποκαρδιωτική πτώση Το ΥΕΝ αναγνώρισε πριν πολλά χρόνια την πτωτική τάση στον αριθμό των νεοεισερχομένων στις Ακαδημίες Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού। Οι αποκαρδιωτικοί πτωτικοί ρυθμοί καταδεικνύουν την απροθυμία νέων ανθρώπων να ακολουθήσουν γενικά το ναυτικό επάγγελμα. Αυτά τα ανησυχητικό ευρήματα έθεσαν σε... συναγερμό το υπουργείο, το οποίο έλαβε άμεσα και αποφασιστικά μέτρα για αναστροφή αυτής της κατάστασης σε όφελος της ελληνικής Ναυτιλίας, καθώς και της ελληνικής κοινότητας. Πράγματι, θεωρούμε ως δεσμευτική, συνεχή και αυξανόμενη υποχρέωση την προσέλκυση νέων ανθρώπων στη Ναυτιλία, καθώς ισχυρή μας πεποίθηση είναι ότι έτσι εξυπηρετούμε όχι μόνο τα συμφέροντα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά και την ανάγκη εκ παραλλήλου των νέων για ένα αξιοπρεπές επάγγελμα, ικανοποιώντας επίσης τις προσδοκίες της κοινωνίας για ανάπτυξη και ευημερία. Ανταποκρινόμενοι, λοιπόν, στα δεδομένα που αναγνωρίσθηκαν και περιγράφονται ανωτέρω, μεταξύ των ληφθέντων μέτρων ήταν και η εισαγωγή εγγράφου εργασίας κατά την πρόσφατη ελληνική Προεδρία της Ε.Ε. υπό τον τίτλο «βελτίωση της εικόνας του κοινοτικού στόλου και προσέλκυση νέων ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα», το οποίο έτυχε «θερμής» υποδοχής από μέρους των άλλων κρατών-μελών και οδήγησε στην εισαγωγή των νέων αντίστοιχων αποφάσεων συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2003. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ εκτενώς στις προσπάθειές μας για την προσέλκυση περισσοτέρων σπουδαστών στις 10 Ναυτικές Ακαδημίες Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού, θα σας παραθέσω μόνο τέσσερα στατιστικά στοιχεία. Το έτος 2000 οι υποψήφιοι ήταν μόλις 633 για 935 προσφερόμενες θέσεις εκπαίδευσης. Κατόπιν εκτεταμένης και εντατικής εκστρατείας κατορθώσαμε να αυξήσουμε τον αριθμό υποψηφίων για το έτος 2003 σε 3.032, για 1.446 προσφερόμενες θέσεις και έκτοτε ο ετήσιος αριθμός υποψηφίων παραμένει υψηλός, ικανοποιώντας τις προσδοκίες μας. Ο αριθμός των σπουδαστών που φοιτά σήμερα στις Ακαδημίες ανέρχεται σε 4.300. Κατόπιν όσων ήδη ανέφερα, δεν εκπλήσσει το γεγονός ότι προς μεγάλη μας ικανοποίηση λάβαμε έγγραφο του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο συνεχίζει και αναπτύσσει το προηγούμενο έργο μας. Λίγοι αξιωματικοί Από την άλλη πλευρά, δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι το 22% περίπου της παγκόσμιας χωρητικότητας βρίσκεται υπό σημαία Ε.Ε. και ήδη πλήττεται από τη σταθερή πτωτική τάση προσφοράς αξιωματικών. Πλοία υπό σημαία Ε.Ε. δεν θα μπορούν να επανδρώ νονται με ευρωπαίους ναυτικούς και αξιωματικούς εάν η σημερινή κατάσταση δεν αντιστραφεί. Οι ανάγκες των πλοίων για επαρκώς εκπαιδευμένους και προσοντούχους ευρωπαίους ναυτικούς δεν θα πρέπει να παραβλέπονται, διότι έτσι φοβόμαστε ότι θα οδηγηθούμε σε αδιέξοδο, καθώς σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχουν έμπειροι ευρωπαίοι ναυτικοί, για κάλυψη επίσης των αναγκών της ναυτιλιακής βιομηχανίας της ξηράς. Η ενίσχυση των ναυτικών ομίλων μέσω σταδιοδρομιών της ξηράς φαίνεται να είναι η περαιτέρω φυσική εξέλιξη της ναυτικής σταδιοδρομίας, αφού το άτομο θα αποκτήσει την επιθυμητή εμπειρία και εμπειρογνωμοσύνη ως ναυτικός. Επιπλέον, αυτό που θα θέλαμε να καταθέσουμε είναι η αποκτηθείσα εμπειρία και μαθήματα μέσω των πολύχρονων προσπαθειών προσέλκυσης περισσοτέρων ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα. Το μήνυμα-κλειδί είναι ότι η εικόνα του ναυτικού επαγγέλματος θα πρέπει να βελτιωθεί. Δεν γίνεται να πεισθεί κάποιος να ακολουθήσει ένα επάγγελμα, το οποίο δεν είναι γενικά σεβαστό ή αναγνωρισμένο από οποιαδήποτε μέσα. Ο πρωταρχικός παράγοντας που επηρεάζει την επαγγελματική επιλογή των ανθρώπων είναι η ικανοποίηση που αντλούν από την εργασία τους. Λέγοντας αυτά, θα ήθελα να προσθέσω τα ακόλουθα προβλή- ματα που βρήκαμε ότι παρουσιάζονται και επηρεάζουν το θέμα: Δυστυχώς, η Ναυτιλία κυρίως προσελκύει κριτική και αρνητική δημοσιότητα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.Υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση σχετικά με τη ναυτική εκπαίδευση ή ακόμα και την ύπαρξη και το μέγεθος της ναυτικής βιομηχανίας (κυρίως στις μη παραδοσιακές ναυτικές κοινότητες). Αυτή η έλλειψη πληροφοριών αφορά τη θέση των ναυτικών επαγγελμάτων στη σημερινή αγορά εργασίας, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και τις απαιτήσεις εκπαίδευσης των Ναυτικών Επιμορφωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.Οι άνθρωποι σήμερα θεωρούν το ναυτικό επάγγελμα ως σκληρό, πεπαλαιωμένο και ως εκ τούτου δεν τους ελκύει το ενδιαφέρον.Πιστεύουν επίσης ότι η ναυτική αγορά εργασίας έχει κορεστεί. Το επάγγελμα φαίνεται να οδηγεί στη μοναξιά, στην απομάκρυνση από τους φίλους και την οικογένεια και στη δυσκολία δημιουργίας οικογένειας.Παρόλα αυτά, τα ναυτικά επαγγέλματα θεωρούνται υψηλά αμειβόμενα.Ναυτιλιακές σπουδέςΆνθρωποι από μη παραδοσιακές ναυτικές κοινότητες αντιμετωπίζουν έναν βαθμό σύγχυσης σχετικά με τα Ναυτικά Επιμορφωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ασαφές ακαδημαϊκό καθεστώς εποπτική αρχή, συνθήκες εκπαίδευσης, κριτήρια εισόδου). Αντιθέτως, οι άνθρωποι από παραδοσιακές ναυτικές κοινότητες θεωρούν τα Ναυτικά Επιμορφωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ως προνομιούχα (πολιτική δωρεάν εκπαίδευσης, εγχώριες σπουδές, αμειβόμενη εκπαίδευση) αλλά επίπονα (μαθηματα δύσκολα προς παρακολουθηση, εξάμηνα εκπαίδευσης επί του πλοίου), αν και κατά κάποιο τρόπο ακαδημαϊκά απομονωμένα.Άνθρωποι από μη ναυτικές κοινότητες θεωρούν τη διαφημιστική εκστρατεία του υπουργείου ως «καλή προσπάθεια υπενθύμισης», ενώ οι άνθρωποι από παραδοσιακές ναυτικές κοινότητες θεωρούν την εκστρατεία «ως σημείο αδυναμίας που δείχνει χαμηλή εκτίμηση». Επιπρόσθετα, η έρευνα έδειχνε ότι: Είναι φανερός ο κορεσμός στη σημερινή αγορά εργασίας και είναι εξαιρετικά δύσκολο για τους νέους ανθρώπους που πρέπει να αγωνίζονται για μια θέση «κάτω από τον ήλιο». Τα ποσοστά ανεργίας είναι υψηλά. Oι νέοι -και οι γονείς τους- αγωνιούν και απογοητεύονται για την επαγγελματική τους εξέλιξη.Το προφίλ του ναυτικού επαγγέλματος παρουσιάζεται ως «αδύναμο» με περιορισμένο ενδιαφέρον, γοητεία και έλλειψη εκτίμησης. Ως εκ τούτου προσπάθειες προσέλκυσης θα πρέπει να έχουν στόχο: Τη βελτίωση της εικόνας και ενίσχυση του γοήτρου του ναυτικού επαγγέλματος.Τη βελτίωση της δημοτικότητάς του και την ανάπτυξη ροής των νέων προς το ναυτικό επάγγελμα.Την προώθηση των θετικών πλευρών (ακαδημαϊκό καθεστώς, εξασφαλισμένη επαγγελματική εξέλιξη, συνθήκες εργασίας, αμοιβή).Την αναφορά πιθανών νεοεισερχομένων στις σχολές.Την καθιέρωση διαφημιστικής εκστρατείας, η οποία πρέπει να είναι συνεχής και σταθερή.Να διατηρούν «θερμή» τη σχέση με τους νεοεισερχόμενους από τις παραδοσιακές ναυτικές κοινότητεςΝα προσελκύσουν νεοεισερχόμενους από τις μη παραδοσιακές ναυτικές κοινότητες". =========---------------============------------===========---------- ΣΧΟΛΙΟ: proud_ionian ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ: 15-10-05, 14:29 Αρκουν αυτα; Δεν μπορω να εκφερω γνωμη γιατι δεν ειμαι του χωρου, αλλα η ομιλια πιο πολυ σαν ευχολογιο φαινεται παρα σαν δεσμη μελετημενων μετρων।Οταν οι ναυτικες σχολες θεωρουνται προθαλαμος του Λιμενικου, οταν το πτυχιο τους αντιμετωπιζεται σαν απολυτηριο λυκειου (κατι εξαγγελθηκε προσφατα γι'αυτο αλλα ακομη δεν ειναι νομος), οταν στην ποντοπορο κατωτερο πληρωμα ελληνες δεν παιρνουν και αξιωματικους αν παρουν θελουν να τους πληρωνουν με μισθους ινδιας, οταν στην ακτοπλοια και την κρουαζιερα υπαρχουν στεγανα και χρειαζεται "βυσμα" για να βρει κανεις δουλεια για 4 μηνες το χρονο, τοτε ειμαστε πολυ πισω।Γιατι ο νησιωτης να γινει ναυτικος οταν με τον τουρισμο βγαζει περισσοτερα (για ποσο ακομα ειναι αλλο ερωτημα);Γιατι ενας νεος να γινει ναυτικος σημερα στην Ελλαδα; Η ανοδος του βιοτικου επιπεδου στην Ελλαδα κανει πιο δυσκολη την αποφαση να αφησει καποιος τη ζωη στη στερια. Αποτελει αφελεια να πιστευει κανεις οτι το προβλημα συνισταται στο οτι οι "μη ναυτικες κοινοτητες" δεν εχουν ενημερωθει σωστα και χρειαζεται διαφήμιση. -=-=-=-=ΚΑΙ δείτε τι ειπώθηκε σήμερα - 4 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ - στο ΥΕΝ από τον ίδιο Γ.Γ. Γιάννη Τζοάνο: <...Σε αυτό που δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή και στηρίζουμε την πρωτοβουλία της Commission, είναι τα μέτρα για τον ανθρώπινο παράγοντα. Ένα από αυτά όπως γνωρίζετε, ήταν και η Ελληνική πρωτοβουλία στο παρελθόν, η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και το image και η εικόνα της ναυτιλίας. < ....Ζητήσαμε να ενταθούν οι προσπάθειες, να διατεθούν και σε κοινοτικό επίπεδο πόροι. Συνεχίζουμε σε Εθνικό επίπεδο την προσπάθεια, αλλά θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η Commission επαναφέρει αυτό το θέμα πλέον στην ατζέντα>. Σε ερώτησή μας εάν πραγματικά πιστεύει ότι είναι θέμα «καμπάνιας» η προσέλευση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και εάν υπάρχει κάποια μελέτη για το θέμα αυτό, ο κ. Τζοάνος απάντησε: <Αναμφισβήτητα είναι διάφοροι παράγοντες που επηρεάζουν την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Αλλά το θέμα του image, της εικόνας της ναυτιλίας και το τι πράγματι συμβαίνει, υπάρχει πρόβλημα. Υπάρχει σε πολλές περιοχές που δεν είναι παραδοσιακά ναυτιλιακές, έλλειψη γνώσης. Αυτό έχει διαπιστωθεί και σε Εθνικό επίπεδο από πολύ παλιά. Μπορώ να σας πω ότι υπάρχει και μελέτη του Ι.Ο.Β.Ε. του 1977, να πω και τον συγγραφέα, Μπουζούρη. Αλλά, πρακτικά μπορώ να το δούμε από την διαφορά που είχαμε στον αριθμό δηλώσεων για τις ΑΕΝ τα τελευταία χρόνια. Παραδείγματος χάριν πέρσι που ήταν πιο έντονη η διαφημιστική καμπάνια και από πλευράς Υπουργείου και από πλευράς Ενώσεων Εφοπλιστών με διάφορες. Καλύφθηκαν τα κενά της ΑΕΝ. Πρόπερσι είχαμε 700, ενώ υπήρχαν 1.300 θέσεις. Υπάρχουν περιοχές της Ελλάδος που αγνοούν τι εστί ναυτιλία και όμως μπορεί να υπάρχει εκεί υψηλό ποσοστό ανεργίας>.
ΣΧΟΛΙΟ: Ο κ। Λευτέρης Κεχαγιόγλου - πρόεδρος του Δικτύου Μικρών Νησιών - είχε τελειώσει τη Σχολή της Ύδρας ΠΡΙΝ ΑΡΚΕΤΑ ΧΡΟΝΙΑ। Όπως αποκάλυψε σε συνέντευξή του στο Περιοδικό ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ - Ιανουάριος 2009 - Από όλους όσοι μπήκαν στην Σχολή μαζί του, αποφοίτησαν μόλις οκτώ άτομα। Από τα οκτώ αυτά άτομα, σήμερα κανένας δεν υπηρετεί στην Ναυτιλία। Όλοι άλλαξαν επαγγέλματα। Άραγε έφταιγε η καμπάνια;