Πέμπτη, 26 Αυγούστου 2010

Μέγα θαλάσσιο κράτος χωρίς υπουργείο!!

Ευτυχώς, ο τραγέλαφος, που χαρακτηρίζει ως διαμελισμός και παραλυσία τις αρμοδιότητες και τον ρόλο του ενταφιασμένου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, δεν επηρέασε σε τίποτα την πραγματική μας ζωή, τη δυναμική του κλάδου της υπερπόντιας ναυτιλίας.
Η οποία ξεπερνά τη διεθνή οικονομική κρίση και μπορούν οι εφοπλιστές να μας δώσουν μαθήματα γι’ αυτό.
Ποια άλλα μαθήματα μπορούμε να λάβουμε από τον χώρο της εμπορικής ναυτιλίας; Δεν θα αναφερθώ στο ατυχές γεγονός η κυβέρνηση του Γ. Παπανδρέου να υποτιμά τόσο πολύ τον ρόλο του υπουργείου Ναυτιλίας με την κατάργησή του (όπως και του Απόδημου Ελληνισμού) και να υποτιμά τον άλλο εθνικό πυλώνα, τον τουρισμό, με την πολιτική ηγεσία που επέλεξε να τοποθετήσει. Λες και ο τουρισμός (όπως και ο πολιτισμός επί Καραμανλή) είναι φέουδο για τους φίλους της Ηγεμονίας.
* Δυσοίωνα τα πρώτα στοιχεία για την πορεία του ελληνικού τουρισμού και εφέτος, με γενική υποχώρηση εσόδων το πρώτο εξάμηνο του 2010 κατά 12%, όσο και κατά τον πρώτο θερινό μήνα, τον Ιούνιο, κατά 15,7%. Μείωση ακόμη μεγαλύτερη στα έσοδα του τουρισμού από τον Ιούνιο του 2008 ακόμα. Όμως ευτυχώς που υπάρχει και ο δεύτερος πυλώνας – πνεύμονας της ελληνικής οικονομίας. Μια εξέλιξη η οποία αντισταθμίζει τις ζημιές από τον τουρισμό. Κατά 28,6% και συγκεκριμένα κατά 325,9 εκατ. ευρώ ήταν η αύξηση των εισπράξεων στο χώρο της εμπορικής ναυτιλίας τον Ιούνιο. Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών μπόρεσε κάπως να ισορροπήσει.
Γενικά, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία παρουσίασαν άνοδο 14,7% στο πρώτο εξάμηνο του χρόνου και διαμορφώθηκαν στα 7,7 δισ. από το 6,7 δισ. ευρώ!
* Θα προσθέσω άλλα τρία δεδομένα της συγκυρίας για να υποστηρίξω ότι πρέπει σύντομα να γίνει η ανασύσταση (και ασφαλώς η νέα δυναμική όχι στην ψωραλέα ακτοπλοϊα της χώρας) του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας το συντομότερο δυνατόν. Οσο συνεχίζεται αυτή η διάλυση του τελευταίου δεκάμηνου τόσο τα προβλήματα όχι των εφοπλιστών, αλλά των δεσμών του κράτους μαζί τους, θα μεγαλώνουν.
Θα οξύνονται. Νομίζω ότι ένας λόγος σοβαρός για τον οποίο οι Ελληνες εφοπλιστές αρχίζουν να έχουν όλο και πιο πολλά ενδιαφέροντα στην ξηρά της ελληνικής επικράτειας, στα προσκλητήρια τύπου προέδρου της Βουλής για εθνικό ταμείο κατά του δημοσίου χρέους, ήταν η ψυχική αποστασιοποίηση των τελευταίων χρόνων από το ελληνικό κράτος, πριν και μετά την κατάργηση του ΥΠΕΝ.
Οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν στην ελληνική σημαία το 31% του στόλου τους και το 61% σε ξένες σημαίες. Υψηλό εθνικό ποσοστό. Παραγγέλλουν δεκάδες πλοία (μόνο τελευταία 77 σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και 38 της Κίνας αλλά όχι σε ελληνικά ναυπηγεία, με πρώτο πρόβλημα το υψηλό κόστος εργασιών). Δεν υπάρχει ανεργία ανεξήγητη στο Πέραμα.
Γενικά, οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν σήμερα το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας, που μεταφράζεται σε 187,5 εκατ. τόνους DWT, με επενδύσεις 11 δισ. δολάρια μόνο σε νέα πλοία μόνο το 2010. Μεγάλα μεγέθη, «μέγα το της θαλάσσης» κράτος μας.
Αναδημοσίευση από ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ
Με θαλασσινούς χαιρετισμούς
Exantas

Πόσο καταρτισμένες είναι οι δικαστικές Αρχές επί των ναυτικών ατυχημάτων?

Αντί σχολίου, στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας, παραθέτουμε απόσπασμα από διατριβή Αξιωματικού Λ.Σ για το ναυτικό ατύχημα.
Μπορεί ο καθένας να εξάγει τα συμπεράσματα του, για την σημασία που έδιναν κατά την αρχαιότητα, οι ενασχολούμενοι με τη ναυτιλία, στην διερεύνηση του ναυτικού ατυχήματος σε σχέση με την κρατούσα σήμερα κατάσταση στον χώρο της "ναυτικής δικαιοσύνης".
Ευχόμαστε ότι κάποτε οι ιθύνοντες θα αντιληφθούν την αδυναμία του συστήματος στον τομέα αυτόν, που αδικαιολογήτως υστερεί στη χώρα με την ισχυρότερη ναυτιλία και να ενεργήσουν επ' ωφελεία της και κυρίως των εμπλεκομένων σε αυτήν.

Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ

Στον «κατά Κτησιφώντος» λόγο του Αισχύνη, μας δίνεται μια εικόνα, των πρώτων διατάξεων «Νόμων» σε θέματα Ναυτικού Δικαίου, που αφορούν τις υποχρεώσεις των πορθμέων Σαλαμίνας. Με αυστηρές για την εποχή τους διατάξεις προβλέπεται η δια βίου στέρηση του δικαιώματος των κυβερνητών πορθμείων, εάν, έστω και ακουσίως, γίνονταν υπαίτιοι ανατροπής των σκαφών τους. Σκοπός του νόμου, ήταν η προστασία της σωματικής ακεραιότητας των διακινουμένων επιβατών, από επιπόλαιες ενέργειες. Η συγκεκριμένη διάταξη, προφανώς απέβλεπε εις το να μην αναλαμβάνει κανείς την εκτέλεση πλου, εάν δεν είχε τις απαραίτητες γνώσεις και εμπειρίες.

Από το Αττικό ή Αθηναϊκό δίκαιο, στο οποίο περιέχονται πολλές ναυτικές συνήθειες, πληροφορούμεθα την ύπαρξη αξιόλογων διατάξεων ναυτικού δικαίου, που περιλαμβάνονταν στο εμπορικό δίκαιο της εποχής, κατά την οποία φαίνεται σχεδόν πλήρως διαμορφωμένος ο θεσμός του ναυτικού δανείου και εν μέρει ο θεσμός της κοινής αβαρίας. Το ναυτικό δίκαιο πραγματικά, αποτελεί το αρχαιότερο τμήμα του εμπορικού δικαίου και πολλοί θεσμοί του τελευταίου προέρχονται από το ναυτικό δίκαιο. Το δίκαιο, το οποίο ρύθμιζε το εξωτερικό εμπόριο, ήταν ουσιαστικά και τυπικά διεθνές, αφού δεν προερχόταν από τα νομοθετικά όργανα των πόλεων, «δίκαιον του άστεως» – αστικό δίκαιο, αλλά από την εμπορική δράση όλων των ασχολουμένων με τη ναυτιλία. Για την εκδίκαση των διαφορών που προέκυπταν από το ναυτικό εμπόριο, υπήρχαν ειδικοί δικαστές, οι ναυτοδίκες, οι οποίοι αργότερα, τους χρόνους του Δημοσθένη, ονομάσθηκαν θεσμοθέτες. Οι ναυτοδίκες εκδίκαζαν ταχύτατα τις υποθέσεις στα εμποροδικεία, ειδικά δικαστήρια που λειτουργούσαν σε ναυτικές πόλεις.

Από τους λόγους του Δημοσθένη, αντλούμε στοιχεία ναυτικού δικαίου για την πρόληψη και τον έλεγχο των ναυτικών ατυχημάτων. Συγκεκριμένα στους «Προς Πολυκλέα» (χ. 10) και «Κατά Στεφάνου» (χ. 107) λόγους του, αναφέρονται οι «Αποστολείς», οι οποίοι ήταν ένδεκα άρχοντες, δημόσιοι υπηρέτες, με καθήκον να ελέγχουν εάν τα πλοία ήταν καλά εξοπλισμένα και εφοδιασμένα πριν τον απόπλου τους. Είχαν δε και δικαίωμα επιβολής κυρώσεων, απαγόρευσης απόπλου από τον ναύσταθμο, μέχρι και φυλακίσεως. Ο έλεγχος αυτός, πραγματοποιείτο μόνο στα πολεμικά πλοία (τριήρεις), καθώς από πουθενά δεν προκύπτει, ότι επεκτεινόταν και στα εμπορικά. Στον «Προς Φορμίωνα περί δανείου» λόγο, περιγράφεται το ναυάγιο αθηναϊκού πλοίου που συνέβη μετά τον απόπλου του από το λιμένα της Κριμαίας και αποδόθηκε σε υπερφόρτωση του πλοίου από τον πλοίαρχο Λάμπη με χίλια δέματα δερμάτων. Σε άλλο χωρίο, του «Κατά Στεφάνου» λόγου, γίνεται αναφορά για την ευθύνη πλοιοκτήτη, ο οποίος καλείται να λογοδοτήσει για το ναυάγιο του πλοίου του, παρότι είχε πράξει τα πάντα για τη σωτηρία του και παρά τον πλήρη εφοδιασμό αυτού με τον απαραίτητο εξοπλισμό.Τέλος στο Ε 209 χωρίον του Αθηναίου, στους «Δειπνοσοφιστές», αναφέρεται η λειτουργία δικαστηρίου αρμόδιου για την εκδίκαση αδικημάτων στα πλοία, ανάμεσα στα οποία πιθανολογείται ότι θα περιλαμβάνονταν και αδικήματα, τα οποία θα είχαν σχέση με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας

Από τα διασωθέντα αυτά κείμενα, διαπιστώνουμε ότι προληπτικός έλεγχος στα εμπορικά πλοία, δεν διενεργείτο την εποχή εκείνη. Εφαρμόζετο μόνον κατασταλτικός και οι υπεύθυνοι προκλήσεως ναυτικών ατυχημάτων τιμωρούντο, η δε υπερφόρτωση του πλοίου θεωρείτο παράβαση που συνεπάγετο κυρώσεις, εάν προκαλούσε τη βύθιση του.

Σημαντική ανάπτυξη από τον 8ο π.Χ αιώνα, παρουσιάζει και το θαλάσσιο εμπόριο της Ρόδου, για το ναυτικό δίκαιο της οποίας εκφράζονται με θαυμασμό πολλοί ιστορικοί της αρχαιότητας. Μνημείο της ακμής αυτής αποτελούν οι περίφημοι «Ναυτικοί νόμοι της Ρόδου», των οποίων τα πρωτότυπα δεν διασώθηκαν και πληροφορίες αντλούμε μόνο από τους ιστορικούς της αρχαιότητας. Από τους κανόνες αυτούς, οι οποίοι περιέχουν συλλογή των ναυτικών εθίμων της εποχής, αξιοσημείωτες είναι οι αναφορές στο θεσμό της κοινής αβαρίας. Αν και τελικά δεν διασώθηκαν αρκετές πληροφορίες για κάθε έναν από τους κανόνες αυτούς, αποτελούν πηγή μεγάλης σημασίας για το ναυτικό δίκαιο διεθνώς.

Η ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Η εξέταση ζητημάτων που αναφέρονται στη ναυτιλία, παρουσιάζουν κατά κανόνα μία ιδιαιτερότητα, είτε τούτο ανάγεται στη επίλυση διαφορών από πολιτικά δικαστήρια, είτε καταλογισμό ποινικής ευθύνης, είτε ακόμη στο διοικητικό έλεγχο των ναυτικών ατυχημάτων . Η ιδιαιτερότητα αυτή, συγκρινόμενη με άλλες νομικές υποθέσεις, απαιτεί εκ μέρους των δικαστών ειδικές γνώσεις του νομικού πλαισίου του ναυτικού δικαίου, ενημέρωση στις ρυθμίσεις αλλοδαπών νομοθεσιών αλλά και γνώση των διεθνών συνθηκών κινήσεως του πλοίου, επειδή ότι αναφέρεται στη ναυτιλία έχει διεθνή, κατά κανόνα, χαρακτήρα.

Η σύσταση ειδικών ναυτικών δικαστηρίων μικτής συνθέσεως, από τακτικούς δικαστές ειδικευμένους στα θέματα ναυτιλίας και άλλα πρόσωπα με αυξημένα τυπικά προσόντα και γνώσεις, -που προτείνεται από πολλούς ως ουσιαστική συμβολή στην αντιμετώπιση του ζητήματος-, δεν μπορεί να βρει εφαρμογή στην ελληνική έννομη τάξη, γιατί θα προσέκρουε σε συνταγματικές διατάξεις.

Η λύση που προσπάθησε να δώσει ο νομοθέτης με τη σύσταση ειδικών ναυτικών δικαστηρίων στον Πειραιά, δυνάμει του άρθ.51 του Ν.2172/1993, δεν μπορεί να θεωρηθεί, μέχρι σήμερα, ότι έχει επιτύχει τους στόχους της, αφού ελάχιστοι εξακολουθούν να είναι οι δικαστές με ειδίκευση σε ζητήματα ναυτικού δικαίου και οι φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλουν όσοι στελεχώνουν τα τμήματα αυτά, δεν είναι αρκετές για να καταστήσουν τον Πειραιά διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, όπως στόχευαν οι συντάκτες των σχετικών διατάξεων του πιο πάνω νόμου.

Παρά τις καινοτομίες που εισήγαγε το ν.δ.712/1970 ως προς το νομικό ορισμό του ναυτικού ατυχήματος, τα όργανα ελέγχου και τη διαδικασία, η εφαρμογή τους στην πράξη εμφανίζει ζητήματα και αδυναμίες, η αντιμετώπιση των οποίων θα μπορούσε να γίνει ενδεχομένως με τροποποιήσεις του σχετικού νόμου.

--

Με θαλασσινούς χαιρετισμούς, Exantas

Πλοίο των Μινωικών ρίχνει τα απόβλητά του στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας;

Αν αυτό αληθεύει, το λιμενικό τι κάνει γι αυτό το έγκλημα; Στις 9 Αυγούστου πήρα το πρώτο πρωινό πλοίο από την Κέρκυρα με προορισμό την Ηγουμενίτσα. Λίγο πριν το πλοίο μπει στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, γύρω στις 8 το πρωί, αντικρίσαμε το παρακάτω αποκρουστικό θέαμα όπως βλέπετε και στις φωτογραφίες που σας έχω επισυνάψει. Το προπορευόμενο πλοίο της Minoan Lines, λίγο πριν μπει στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, αμολούσε απροκάλυπτα τα απόβλητά του στη θάλασσα. Νομίζω πως οι φωτογραφίες μιλούν από μόνες τους και δεν... χρειάζονται περαιτέρω σχολιασμό. Λυπάμαι πραγματικά γι αυτή την κατάντια. Μολονότι γίνονται κάθε καλοκαίρι χιλιάδες καταγγελίες στο λιμεναρχείο...φαίνεται πως ο σεβασμός στο περιβάλλον δεν είναι παρα μόνο εξαγγελίες.... Παρακαλώ να δημοσιεύσετε τις φωτογραφίες...μήπως κ ευαισθητοποιηθεί κάποιος κάποτε σε αυτή την χώρα. Πηγή: "epirusgate" ΥΓ: Αναδημοσιεύουμε το πιο πάνω με επιφύλαξη, καθώς περιμένουμε την αντίδραση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Αρχηγείου του Λ.Σ.

Άδικη δίωξη συναδέλφων για διάπραξη υποτιθέμενων ποινικών αδικημάτων, κατά την ενάσκηση των καθηκόντων τους

Πειραιάς 25/08/10
Με αφορμή τo συμβάν της 22-08-2010 με την εκδήλωση πυρκαγιάς στο μηχανοστάσιο του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου «ΧΑΙ ΣΠΙΝΤ 1» κατά την διάρκεια του πλου από την Άνδρο προς Τήνο, με συνέπεια την ταλαιπωρία και την έκδηλη ανησυχία των επιβατών, θέλουμε να τονίσουμε ότι η ποινική διερεύνηση του κάθε συμβάντος από τις Εισαγγελικές Αρχές είναι θεμιτή και επιβαλλόμενη, καθόσον το πλοίο εκτελεί τακτικά δρομολόγια και οι επιβάτες αυτού θα πρέπει να είναι ασφαλείς κατά τη μεταφορά τους.
Σεβόμαστε την Εισαγγελική Αρχή και τις αποφάσεις της αλλά θέλουμε να εκφράσουμε την άποψη ότι η ποινική δίωξη δεν έπρεπε να στραφεί κατά προσώπων που καταφανώς δεν σχετίζονται με την διερευνώμενη υπόθεση, όπως στην περίπτωση των λιμενικών οργάνων που χορήγησαν απόπλου στο Ε/Γ-Ο/Γ «ΧΑΙ ΣΠΙΝΤ 1», δεδομένου ότι δεν υπήρχε υπαρκτός και βάσιμος λόγος να πράξουν το αντίθετο.
Οι κατά πάντων καταγγέλλοντες και μηνυτές, προκειμένου και εκείνοι να συμβάλουν προς τη σωστή κατεύθυνση, θα πρέπει να στρέφονται κατά των πραγματικά υπαιτίων και να μην αναζητούν μάγισσες και ένστολα εύκολα θύματα, αποσκοπώντας στον αποπροσανατολισμό της δικαιοσύνης και της κοινής γνώμης, καθώς και στη δημιουργία εύκολων εντυπώσεων, πιθανών με κακοπιστία και δόλια προαίρεση
Οι λιμενικοί κατά κανόνα πράττουν το καθήκον τους, τις περισσότερες φορές μάλιστα υπερβαίνοντας εαυτόν, εργαζόμενοι υπό αντίξοες συνθήκες, πέραν του κανονικού ωραρίου εργασίας τους, με σκοπό την εξυπηρέτηση και προάσπιση της ασφάλειας του Έλληνα Πολίτη.
Δίωξη λιμενικών οργάνων, για ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΕΣ παράνομες πράξεις ή παραλείψεις, για θέματα που σε καμία των περιπτώσεων δεν εμπίπτουν στο πεδίο των αρμοδιοτήτων τους, δεν συνεισφέρει στην διαλεύκανση οποιασδήποτε διερευνώμενης υπόθεσης, αντιθέτως συμβάλει και γεννά εσφαλμένη εντύπωση στο Έλληνα Πολίτη, για τη λειτουργία του Λιμενικού Σώματος και κατ' επέκταση για την συγκροτημένη λειτουργία της Πολιτείας, σε θέματα όπως αυτά της απρόσκοπτης υδάτινης συγκοινωνίας και της ασφάλειας των θαλασσίων ενδομεταφορών.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους να μην πτοούνται και με υπερηφάνεια και ζήλο να συνεχίσουν να πράττουν το καθήκον τους, εντός των πλαισίων του Νόμου και του Συντάγματος.
Η Ομοσπονδία θα μεταχειριστεί κάθε νόμιμο μέσο και δεν θα αφήσει το συμβάν αυτό να αποτελέσει την εύκολη λύση για αυτούς που θέλουν να βρίσκουν θέματα εκεί που δεν υπάρχουν.
Θεωρούμε δεδομένη την απόδοση δικαιοσύνης και την ηθική αποκατάσταση του Λ.Σ. και των στελεχών του.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΔΡΙΒΑΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΡΑΙΚΟΥΣΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Πηγή ΕΛΑΚ