Τρίτη, 17 Μαρτίου 2009

ΦΟΥΡΤΟΥΝΕΣ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑΣ: Επανασχεδιάζουμε και συνεπώς βελτιώνουμε το δρομολογιακό δίκτυο Δύσκολο το έργο υπουργού και υφυπουργού Τα αποστήματα έχουν ριζώσει ελέω Κεφαλογιάννη και Βουλγαράκη Της Θεοδοσίας Κοντζόγλου Αναλυτική απάντηση έδωσε ο υπουργός ΥΕΝΑΠ Αναστάσης Παπαληγούρας, σε Επερώτηση βουλευτών του ΛΑ.Ο.Σ. στη Βουλή. Και η αλήθεια είναι ότι ο υπουργός αλλά και ο υφυπουργός δεν παρέλαβαν το υπουργείο με τις καλύτερες συνθήκες αφού ο κ. Κεφαλογιάννης στην αρχή είχε εγκαταλείψει τα νησιά στη τύχη τους, ενώ ο κ. Βουλγαράκης στη συνέχεια προσπαθούσε να βάλει "χαλινάρι" όπου νόμιζε ότι επιβαλλόταν ώστε να μην "καπελώνεται" από όποιον διέθετε δημιουργική φαντασία και όρεξη για αλλαγές Ωστόσο, μέσα στους πολύ λίγους μήνες της υπουργίας του ο υπουργός φαίνεται να προσπαθεί να βάλει μία τάξη, αν και τα ...ασβεστωμένα πλέον "αποστήματα" δεν φαίνεται να σπάνε εύκολα. Την ίδια όμως στιγμή, όσοι πίστεψαν ότι ΄θα μπορούσαν να συνεχίσουν τις άνομες ενέργειές τους, βρίσκουν ισχυρά εμπόδια με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα σε διάφορες υπηρεσίες ενώ δεν είναι λίγοι που υποσκάπτουν αλλήλους μπαινοβγαίνοντας σε γραφεία όπου πιστεύουν ότι θα περάσουν τις βρόμικες προτάσεις τους. Δεν είναι πολλές ώρες που οι φωνές από το νέο κτίριο ακούστηκαν ως το παλιό υπουργείο στη Μαρίνα Ζέας, καθώς λιμενικός με γαλόνια αρκετά, είχε πάρει παραμάσχαλα έναν επιχειρηματία - εντός ή εκτός εισαγωγικών - και προσπάθησε να τον εξυπηρετήσει παρουσιάζοντάς τον σε συγκεκριμένο Γραφείο। Μόνον "κλωτσιές" δεν έφαγαν και οι δύο από τον οικοδεσπότη - προς τιμήν του. Τι απάντησε όμως ο υπουργός στο ΛΑ.Ο.Σ.;
Παραθέτουμε ολόκληρη την απάντηση, με την ευχή να εντοπίσουν οι αναγνώστες πίσω από τις γραμμές που ακολουθούν τα "παιχνίδια" και τους "παίχτες" που ταλανίζουν τους φορολογούμενους πολίτες. Γιατί προφανώς ο κ Παπαληγούρας με την ευγένεια που τον διακρίνει, απέφυγε να πει τα πράγματα με αποκαλυπτικές φράσεις. Αλλά, ο νοών νοείτω!
*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*
Απάντηση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Αναστάση Παπαληγούρα σε Επερώτηση Βουλευτών του ΛΑ.Ο.Σ
Για την Κυβέρνησή μας, την Κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή, η νησιωτική πολιτική αποτελεί βασική παράμετρο άσκησης εθνικής πολιτικής. Η ονομασία του διευρυμένου σημερινού Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής πανηγυρικά υποδηλώνει την πολιτική βούληση και τις προτεραιότητές μας. Είναι προφανές ότι στον τόπο μας οι πολιτικές για την ακτοπλοΐα και τη νησιωτικότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, γεγονός που προδιαγράφει και την ανάγκη συντονισμού τους από ένα Υπουργείο. Πρωταρχικός στόχος της κυβέρνησης και του νέου ενιαίου Υπουργείου είναι η βελτίωση της ποιότητας της ζωής των νησιωτών, Εντοπίζοντας τα προβλήματα που απασχολούν τον νησιωτικό μας χώρο, Δίδοντας λύσεις σε αυτά, Προβαίνοντας σε ουσιαστικές και άμεσες παρεμβάσεις και προς τα συναρμόδια αλλά ακόμα και σε άλλα αμιγώς αρμόδια όργανα για την επίλυση τους, Αξιοποιώντας χρηματοδοτικά Ευρωπαϊκά εργαλεία, στο πλαίσιο της σταδιακής διαμόρφωσης ενιαίας κοινοτικής νησιωτικής πολιτικής και της προβολής της σχετικής ιδιαιτερότητας των νησιών μας. Τέσσερα είναι τα μεγάλα θέματα που θα θίξω σήμερα: 1. ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Η βελτίωση της ζωής των νησιωτών μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ύπαρξη ασφαλούς, ποιοτικού, τακτικού και κατά το δυνατό πυκνού ακτοπλοϊκού δικτύου. Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων αναδείξει τη βελτίωση της Ακτοπλοΐας ως το κατά απόλυτη προτεραιότητα μέλημά του. Και τούτο γιατί συνδέεται άμεσα με την εδαφική συνοχή της χώρας και συνακόλουθα με την κοινωνική, την οικονομική-τουριστική και εθνική πολιτική. Κατά την τρέχουσα Δρομολογιακή Περίοδο είναι πράγματι αναβαθμισμένες οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες που παρέχονται στις τοπικές κοινωνίες και τους επιβάτες – ντόπιους και τουρίστες. Η τρέχουσα δρομολογιακή περίοδος ξεκίνησε την 01/11/2008 και ολοκληρώνεται την 31/10/2009. Γι’ αυτήν, δρομολογήθηκαν στο σύνολό τους όλα τα πλοία για τα οποία υποβλήθηκε από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες Δήλωση Δρομολόγησης, καλύπτοντας ικανοποιητικά κατ’ αρχήν τις συγκοινωνιακές ανάγκες. Ο συνολικός αριθμός των δρομολογημένων πλοίων ανέρχεται περίπου στα 230 πλοία όλων των κατηγοριών και τύπων. Α. Για την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο, η κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών αρμοδιότητας Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του ΥΕΝ με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας πραγματοποιείται: α) με 5 πολυετείς συμβάσεις β) με 4 συμβάσεις ανάθεσης γ) με 18 συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3511/2006. Όσον αφορά τις 18 συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, παρότι ο νόμος δεν προβλέπει κριτήρια ανάθεσης, για πρώτη φορά θέσαμε κριτήρια όπως π.χ. ο αριθμός των συμμετεχόντων πλοιοκτητών σε δρομολογιακές γραμμές, ποιοτικά κριτήρια επιλογής των πλοίων κ.λ.π. Β. Για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με επιδότηση, αρμοδιότητας της Δ/νσης Μεταφορών της Γ.Γ.Α.Ν.Π. για τη νέα δρομολογιακή περίοδο 2008–09 διεξήχθη στις 30-06-08 μειοδοτικός, ανοικτός, διαγωνισμός για 28 δρομολογιακές γραμμές. Μειοδότες ανεδείχθησαν μετά και από ένα επαναληπτικό διαγωνισμό σε 15 δρομολογιακές γραμμές και εκδόθηκε η σχετική κατακυρωτική απόφαση. Οι συμβάσεις υπεγράφησαν και εκτελούνται τα δρομολόγια. Για τις υπόλοιπες 13 δρομολογιακές γραμμές καθώς και για 3 νέες γραμμές του Β.Α. Αιγαίου προκηρύχθηκε μειοδοτικός, ανοικτός, διαγωνισμός που διεξήχθη στις 11-03-09. Οι διαδικασίες ολοκλήρωσης βρίσκονται σε εξέλιξη. Σημειώνεται ότι για άλλες 13 δρομολογιακές γραμμές έχουν υπογραφεί πολυετείς συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας εξυπηρέτησής τους και τα δρομολόγια εξακολουθούν να εκτελούνται κανονικά χωρίς άλλη διαδικασία και τη νέα δρομολογιακή περίοδο 2008 – 09
Επίσης για την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης μεταξύ των νησιών του Ν. Κυκλάδων και με την πρωτεύουσα του Νομού δρομολογήσαμε Ε/Γ – Ο/Γ – ΤΑΧΥΠΛΟΑ με αναθέσεις συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας στη θέση των παλαιών αργών πλοίων και αναβαθμίσθηκε η ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών με νέα και μεγάλης ταχύτητας πλοία. Το ίδιο συνέβη με την δρομολόγηση Ε/Γ – Ο/Γ – Καταμαράν στο Νομό Δωδεκανήσου με ανάθεση σύμβασης δημόσιας υπηρεσίας στις γραμμές: α) Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Λέρος – Λειψοί – Πάτμος ή Αγαθονήσι, με 2 δρομολόγια και β) Ρόδος – Χάλκη – Τήλος – Νίσυρος – Κως, με 2 δρομολόγια την εβδομάδα। Σήμερα τα νησιά του Αιγαίου εξυπηρετούνται ακτοπλοϊκά και συνδέονται τακτικά με την πρωτεύουσα του Νομού τους, του Επαρχείου τους αλλά και μεταξύ τους. Για το παρελθόν έτος, η πολιτεία χρηματοδότησε με τη διαδικασία της Ανάθεσης Συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας 50 άγονες γραμμές που εξυπηρετούνται με 8000 δρομολόγια, μεταφέρουν κατά μέσο όρο 600.000 επιβάτες τον χρόνο, με ποσό το οποίο ξεπέρασε τα 35 εκ. ευρώ, εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο απρόσκοπτη δρομολογιακή σύνδεση, ιδιαίτερα τους μήνες του καλοκαιριού. Σημειώνεται ότι έπ’ ωφελεία των μικρών νησιών που έχουν κάτω από 1.000 μόνιμους κατοίκους καθώς και των απομακρυσμένων νησιών, για πρώτη φορά από το Νοέμβριο του 2006 και μετέπειτα στις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας που συνάπτονται μεταξύ των πλοιοκτητριών εταιρειών και της Πολιτείας, ο ανάδοχος αναλαμβάνει την υποχρέωση δωρεάν μεταφοράς των μόνιμων κατοίκων και των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους των νησιών και των προστατευόμενων μελών τους, από και προς το διοικητικό τους κέντρο. Συμπερασματικά επανασχεδιάζουμε και συνεπώς βελτιώνουμε το δρομολογιακό δίκτυο για την σύνδεση και συνοχή της νησιωτικής με την υπόλοιπη Ελλάδα. Και ακόμη, εφαρμόζουμε κίνητρα αντικατάστασης των παλαιάς τεχνολογίας πλοίων, με νέα σύγχρονα, γρήγορα πλοία. Γι’ αυτό και: α) αυξήσαμε τις δαπάνες των επιδοτούμενων δρομολογιακών γραμμών σχεδόν στο διπλάσιο σε σχέση με τα τελευταία χρόνια, προσελκύοντας ποιοτικά καλύτερα πλοία από το παρελθόν. β) υλοποιούμε τη διαδικασία σύναψης μακροχρόνιων συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας έως 12 χρόνια, για την γρήγορη αντικατάσταση των παλαιών με νεότευκτα πλοία, γ) αυξήσαμε τις κατηγορίες πλοίων από τρεις σε πέντε, σε σχέση με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους (ταχύτητα, ηλικία, μήκος, αριθμός επιβατών, κλίνες κλπ.), ώστε να επιτυγχάνονται καλύτερες υπηρεσίες, ορθολογικότερη κάλυψη του δικτύου και μεγαλύτερη συμμετοχή στους διαγωνισμούς, δ) επιδοτήσαμε αναλογικά περισσότερο τις κατηγορίες σύγχρονων πλοίων έναντι των κατηγοριών μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων (διαφορά μεταξύ πρώτης και τελευταίας κατηγορίας πλοίων από 30% σε 45%), ε) βελτιώσαμε και βελτιώνουμε τους όρους και τα χαρακτηριστικά των προκηρύξεων, ώστε να αυξήσουμε την συμμετοχή και τον ανταγωνισμό. ΠΙΝΑΚΑΣ Βελτιώσεις Τρέχουσας Δρομολογιακής Περιόδου σε σχέση με την Προηγούμενη Κατά την τρέχουσα δρομολογιακή περίοδο (2008-2009) παρατηρούνται, σε σχέση με την προηγούμενη (2007-2008), οι ακόλουθες βελτιώσεις: α) Δρομολόγηση ενός επιπλέον Ε/Γ – Ο/Γ πλοίου στη γραμμή ΠΕΙΡΑΙΑ-ΠΑΡΟΥ-ΝΑΞΟΥ-ΘΗΡΑΣ. β) Τακτική σύνδεση της ΙΚΑΡΙΑΣ και της ΣΑΜΟΥ με την ΠΑΡΟ και τη ΝΑΞΟ. γ) Τακτική σύνδεση της ΧΙΟΥ και της ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ με τη ΣΥΡΟ και τη ΜΥΚΟΝΟ. δ) Τακτική σύνδεση ΘΗΡΑΣ με την ΚΩ και τη ΡΟΔΟ. ε) Αναβάθμιση των ενδοκυκλαδικών συγκοινωνιών με την δρομολόγηση Ε/Γ – Ο/Γ – ταχυπλόων. στ) Αύξηση των δρομολογίων της ΚΑΣΟΥ και ΚΑΡΠΑΘΟΥ με τον ΠΕΙΡΑΙΑ από δύο (2) σε τέσσερα (4) την εβδομάδα, τα δύο μέσω Κρήτης και τα δύο μέσω Θήρας, με αισθητή μείωση της διάρκειας του ταξιδιού. ζ) Τακτική σύνδεση της ΜΗΛΟΥ και της ΘΗΡΑΣ με το ΗΡΑΚΛΕΙΟ. η) Σύνδεση του ΚΑΣΤΕΛΟΡΙΖΟΥ με τον ΠΕΙΡΑΙΑ όλο το χρόνο με σύγχρονο Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο. θ) Σύνδεση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με τα νησιά ΒΑ Αιγαίου και της Δωδεκανήσου με σύγχρονο Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο. ι) Εκσυγχρονίσθηκε και συνεχίσθηκε η ενδο-δωδεκανησιακή ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση, επιπλέον με Ε/Γ-Ο/Γ ταχύπλοα πλοία. ια) Σύνδεση της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη με έξι δρομολόγια την εβδομάδα (τέσσερα επιδοτούμενα και δύο ελεύθερα). ιβ) Σύνδεση των Κυθήρων με τα Αντικύθηρα, την Καλαμάτα, τη Νεάπολη, το Γύθειο και την Κρήτη (Καστέλι ή Ρέθυμνο). ιγ) Σύνδεση της Χίου, της Μυτιλήνης και της Λήμνου με την Θεσσαλονίκη με προέκταση του δρομολογίου από Πειραιά. ιδ) Σύνδεση της Λήμνου και του Αγ. Ευστρατίου με το Λαύριο δύο φορές την εβδομάδα. ιε) Σύνδεση της Λήμνου και του Αγ. Ευστρατίου με το Σίγρι μία φορά την εβδομάδα. ιστ) Σύνδεση των Ψαρών, της Λήμνου και του Αγ. Ευστράτιου με το Λαύριο δύο φορές την εβδομάδα με Ε/Γ-Ο/Γ Ταχύπλοο. ιζ) Σύνδεση των Ψαρών, της Λήμνου και του Αγ. Ευστράτιου με την Καβάλα μία φορά την εβδομάδα με Ε/Γ-Ο/Γ Ταχύπλοο. ιη) σύνδεση της Ικαρίας, της Σάμου, της Χίου, της Μυτιλήνης και της Λήμνου με τη Θεσσαλονίκη με ένα επιπλέον δρομολόγιο, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό δρομολογίων σε τέσσερα την εβδομάδα. ιθ) Θα συμπεριληφθεί η Ανάφη στο δρομολόγιο της Κασοκαρπαθίας στο δρομολόγιο από Πειραιά, με άμεση συνέπεια τη δραστική συντόμευση του δρομολογίου. 2. ΥΔΡΟΔΟΤΗΣΗ ΝΗΣΙΩΝ Η δεύτερη μεγάλη μας προτεραιότητα।
1. Με την ενοποίηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με το Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής η υδροδότηση των άνυδρων νησιών του Αιγαίου περιήλθε στις αρμοδιότητες του νέου Υπουργείου. 2. Η υδροδότηση των νησιών μέχρι σήμερα γίνεται με πλοία και εκτός από το μεγάλο κόστος μεταφοράς η λύση αυτή δεν παρέχει καμία προοπτική μόνιμης και αναπτυξιακής αντιμετώπισης του προβλήματος για τα νησιά. Είναι μια οικονομική αιμορραγία χωρίς προοπτική. 3. Το ΥΕΝΑΝΠ με απόφασή μου προχωρεί σε ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα μείζονος σημασίας για την μόνιμη αντιμετώπιση και του προβλήματος ύδρευσης των νησιών αλλά και την γενικότερη ανάπτυξή τους. 4. Ήδη επεξεργαζόμαστε ένα πρόγραμμα για την υδροδότησή τους από μονάδες αφαλάτωσης που θα εγκατασταθούν στο κάθε νησί για να εξυπηρετούν τις ανάγκες του: 13 νησιά – διαγωνισμός (+ 6 έργα αφαλάτωσης από Υπουργείο) 5. Το έργο (δηλαδή η μονάδα αφαλάτωσης και το δίκτυο μεταφοράς του νερού μέχρι την δεξαμενή του αντίστοιχου δήμου) θα κατασκευαστεί με αυτοχρηματοδότηση από τον ανάδοχο ή τους αναδόχους σε κατάλληλα οικόπεδα την χρήση των οποίων θα παραχωρήσουν οι τοπικοί Δήμοι. Το ΥΕΝΑΝΠ θα αναλάβει απλώς την υποχρέωση να αγοράζει εγγυημένη ποσότητα ποσίμου νερού για 10 χρόνια και μάλιστα σε τιμή που θα είναι [μικρότερη από] το ένα τρίτο της σημερινής τιμής αγοράς του μεταφερόμενου νερού. (Σήμερα το κόστος ανέρχεται σε € ~ 8€ κατά κυβικό ενώ η τιμή του νερού από την αφαλάτωση υπολογίζεται ότι θα ανέρχεται στο ποσό των € ~ 3€ κατά κυβικό). Μετά την πάροδο της 10ετίας η Μονάδα αφαλάτωσης θα περιέρχεται στον τοπικό Δήμο. Η ποιότητα του πόσιμου νερού προβλέπεται να είναι των υψηλότερων προδιαγραφών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ποιότητα του νερού. 6. Τα νησιά θα χωριστούν σε δύο ομάδες ώστε να μπορούν να ανατεθούν με μειοδοτικό διαγωνισμό σε δύο Αναδόχους. Πολύ μικρά νησιά θα εξυπηρετούνται από τα γειτονικά τους. 7. Τέλος δίνονται κίνητρα για όσες μονάδες αφαλάτωσης χρησιμοποιούν για τη λειτουργία τους ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. - Με τον τρόπο αυτό θα δοθεί μόνιμη, πολύ λιγότερο δαπανηρή και ποιοτικά ανώτερη λύση στο πρόβλημα της υδροδότησης των νησιών. - Παράλληλα το πρόγραμμα αποτελεί ένα μείζονος σημασίας αναπτυξιακό έργο για τα νησιά τα οποία θα καταστούν αυτάρκη σε νερό, κάτι που θα συμβάλει και στη γενικότερή τους ανάπτυξη. Γιατί το νερό αποτελεί την αυτονόητη προϋπόθεση κάθε άλλης προώθησης αναπτυξιακών υποδομών, όπως ξενοδοχείων κλπ. Συμπερασματικά, θα ήθελα να τονίσω ότι με το πρόγραμμα αυτό επιτυγχάνονται δύο στόχοι: Α) εξοικονομούνται πολύ σημαντικά ποσά τα οποία διατίθενται πλέον σε άλλους εξίσου κρίσιμους τομείς για την ανάπτυξη του Αιγαίου και τη βελτίωση της καθημερινότητας των νησιωτών (Υγεία, Πολιτισμός, Εκπαίδευση). Β) Εξασφαλίζεται η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία μπορεί πλέον να διαδραματίσει το ρόλο που της αρμόζει στη διαμόρφωση της ζωής των νησιών. 3. ΝΗΣΙΩΤΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ 1. Αποτελεί στρατηγική επιλογή της κυβέρνησής μας η ενίσχυση του δεύτερου και τρίτου σκέλους του τίτλου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, δηλαδή η ανάδειξη των θεμάτων που αφορούν στους κατοίκους του Αιγαίου Πελάγους και που άπτονται της Νησιωτικής Πολιτικής της χώρας και η επίλυσή τους. 2. Η υλοποίηση μιας τεκμηριωμένης πολιτικής, μιας πολιτικής η οποία δεν εξαντλείται σε εξαγγελίες, προϋποθέτει μια τεκμηριωμένη και συστηματική καταγραφή και παρακολούθηση, τόσο των δεδομένων, όσο και των εξελίξεων. 3. Μια τέτοια πολιτική χρειάζεται, απαιτεί, τη συνδρομή όλων των εμπλεκόμενων φορέων και κυρίως της επιστημονικής κοινότητας, ώστε να πολλαπλασιαστούν οι ιδέες, να ιεραρχηθούν οι προτεραιότητες. 4. Στο πλαίσιο αυτό, εγκαίρως, από τον Ιούλιο του 2008, προχωρήσαμε στην ανάθεση μελέτης σκοπιμότητας για την Ίδρυση Ελληνικού Νησιωτικού Παρατηρητηρίου (ΕΝΗΠΑ), στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, «φυσικό μας σύμμαχο» και στρατηγικό εταίρο, θα έλεγα, στην προσπάθεια αυτή, αναδεικνύοντας με τον τρόπο αυτό το ρόλο των περιφερειακών δομών, της τεχνογνωσίας και των καινοτομιών τους στη λήψη των κρίσιμων για τη χώρα αποφάσεων. 5. Με τη δομή αυτή η χώρα μας πρωτοπορεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Και άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν αρχιπέλαγος διάσπαρτο με νησιά, όμως η Ελλάδα, είναι η πρώτη χώρα που προχωράει σε μία τέτοια δομή(βεβαίως μέσα από τα προγράμματα- το ΕΣΠΟΝ) και τίθεται επικεφαλής ενός προγράμματος που θα μελετήσει ευρωπαϊκές πολιτικές. 6. Είμαστε οι πρώτοι που προχωράμε στην υλοποίηση και στη σύσταση ενός τέτοιου οργανισμού, μίας τέτοιας δομής, ενός τέτοιου νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, το οποίο με βοήθημα και εργαλείο τον Άτλαντα του Αιγαίου- θα μιλήσω αμέσως μετά γι’ αυτόν- θα συλλέγει όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία από τα οποία μπορούν να βγουν συμπεράσματα και να προχωρήσουμε σε ολοκληρωμένες πολιτικές και όχι σε αποσπασματικές λύσεις προβλημάτων. 7. Το Παρατηρητήριο έχει τρεις διαφορετικές λειτουργίες, οι οποίες είναι εξίσου σημαντικές: ـ Η πρώτη λειτουργία είναι να παρακολουθεί τις γενικές, οικονομικές, δημογραφικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις στο νησιωτικό χώρο, έτσι ώστε να τις αναλύει, να βλέπει τις αιτίες των εξελίξεων αυτών, να διατυπώνει εκτιμήσεις, προτάσεις, συστάσεις για μέτρα και πολιτικές. - Το δεύτερο βήμα είναι οι εκθέσεις, με συγκεκριμένη λογική, για κρίσιμα θέματα στο νησιωτικό χώρο. Τουρισμός, γεωργία, επιχειρηματικότητα, ανθρώπινο δυναμικό, διαχείριση φυσικών και πολιτιστικών πόρων, η παροχή υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος, - Η τρίτη διάσταση είναι οι ενέργειες εκείνες, συνέδρια, συνεργασίες, ημερίδες, προγράμματα, που θα συμβάλλουν στην υλοποίηση του στόχου που είναι η παραγωγή και διάχυση γνώσης, με τη συμμετοχή φορέων όπως οι δύο Περιφέρειες, Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, η Αυτοδιοίκηση, οι τοπικοί και επαγγελματικοί φορείς, τα κλαδικά Υπουργεία, άλλες νησιωτικές περιφέρειες και νησιά. Και βεβαίως, με τη συνεργασία του ΕΣΠΟΝ, που είναι το Ευρωπαϊκό Χωροταξικό Παρατηρητήριο. 8. Όσον αφορά στα χρονοδιαγράμματα, το έργο παραδόθηκε προ 2 εβδομάδων, αποφασίσθηκε όπως προείπα η νομική του μορφή ώστε να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή ευελιξία, και έχουμε πια στα χέρια μας το master plan για τη λειτουργία του Παρατηρητηρίου. 9. Είναι ένα απαραίτητο εργαλείο, ένας ανοικτός θεσμός ο οποίος ουσιαστικά θα μπορεί να αποτελεί χρησιμότατο σύμβουλο τόσο για τη Νησιωτική Πολιτική της ελληνικής Πολιτείας, όσο και για κάθε ενδιαφερόμενο ο οποίος θέλει να βγάλει συμπεράσματα, να χρησιμοποιήσει αυτές τις βάσεις δεδομένων, και να προχωρήσει σε αναπτυξιακές πρωτοβουλίες. 4. ΑΤΛΑΣ ΑΙΓΑΙΟΥ 1. Παράλληλα με τις διαδικασίες σύστασης του Νησιωτικού Παρατηρητηρίου, δρομολογήθηκε και η δημιουργία «του Άτλαντα του Αιγαίου». 2. Σκοπός του είναι η διαμόρφωση και εφαρμογή των κατάλληλων μεθόδων για την υποστήριξη της λειτουργίας του Νησιωτικού Παρατηρητηρίου 3. Αυτό εξασφαλίζεται μέσω της δημιουργίας της κατάλληλης πληροφοριακής υποδομής με τη χρήση τεχνολογιών Βάσεων Δεδομένων και Συστημάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών όπως: -Κοινωνικά -Οικονομικά -Γεωγραφικά -Γεωφυσικά -Δημογραφικά δεδομένα -Φυσικοί πόροι -Υποδομές (κοινωνικές υποδομές -σχολεία, νοσοκομεία. οικονομικές υποδομές-εργοστάσια ηλεκτρισμού, εργοστάσια μεταποίησης -Υποδομές ενέργειας -Βιομηχανικές υποδομές και -κάθε στοιχείο που θα μπορούσε να αποβεί χρήσιμο στη χάραξη πολιτικών για τα νησιά. 4. Η υλοποίηση του έργου γίνεται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ. ΕΠΙΛΟΓΟΣ Προτεραιότητα του ΥΕΝΑΝΠ παραμένει η εξασφάλιση και η προστασία της φυσικής και πολιτιστικής μας νησιωτικής κληρονομιάς και η δημιουργία των απαιτούμενων συνθηκών ώστε οι νησιώτες να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στις πατρίδες τους.