Δευτέρα, 20 Δεκεμβρίου 2010

Ο ΙΜΟ ΑΓΝΟΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ “AEGEAN WIND”

Κανείς δεν ασχολήθηκε με την αναμόρφωση των κανόνων ασφαλείας προφανώς γιατί δεν συμφέρει τον εφοπλισμό.

Ένας χρόνος συμπληρώνεται στις 25 Δεκεμβρίου, από τον θάνατο τριών Ελλήνων και έξι Φιλιπινέζων ναυτικών, μετά από φωτιά που εκδηλώθηκε στο ελληνικό πλοίου «AEGEAN WIND», ιδιοκτησίας Κουμάνταρου.

Αν και οι πρώτες εκτιμήσεις, αναφέρονταν σε πιθανή μεταφορά του διοξειδίου του άνθρακα μέσα από το σύστημα κλιματισμού, ωστόσο μέχρι στιγμής ούτε το πρώην Υπουργείο Ναυτιλίας παρουσίασε το αποτέλεσμα της έρευνας που πραγματοποίησε, αλλά ούτε και ο ΙΜΟ, γνωρίζει το γεγονός.

Σε ερώτηση που θέσαμε στον Γενικό Γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ο κ. Ευθύμιος Μητρόπουλος, απάντησε ότι

δεν έχει ενημερωθεί από καμία Αρχή, για το περιστατικό που σημειώθηκε στο ελληνικής πλοιοκτησίας

Το γεγονός αυτό, αφήνει πολλά ερωτηματικά στον αέρα, καθώς από την πρώτη στιγμή παρατηρήθηκαν μη «αποδεκτές» ενέργειες από πλευράς Λιμενικού.  Για παράδειγμα, ο αξιωματικός που εστάλη στις Ολλανδικές Αντίλλες για να ερευνήσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες είχε συμβεί το ναυτικό περιστατικό, λέγεται ότι είχε εργαστεί στο παρελθόν για την πλοιοκτήτρια εταιρία.  Έτσι τέθηκε υπό αμφισβήτηση η ευχέρεια που θα είχε για να καταγράψει κάθε τυχόν ολιγωρία ή αμέλεια της εταιρίας και των υπευθύνων της.

Επίσης, με εντολή του απερχόμενου Αρχηγού του Λιμενικού, δόθηκε εντολή άμεσης επιστροφής στην Ελλάδα, στον δεύτερο αξιωματικό, ο οποίος εστάλη στο πλοίο, με  απόφαση της τότε Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, Λούκας Κατσέλη.  Τότε μάλιστα υπήρξε και λεκτική σύγκρουση μεταξύ του κ. Γιώργου Ροίδη – διευθυντή του Γραφείου της κ. Κατσέλη – με τον Αρχηγό του Λιμενικού Αθανάσιο Μπούσιο.

Ο δεύτερος αξιωματικός ο οποίος μετέβη στις Ολλανδικές Αντίλλες όπου είχε ρυμουλκηθεί το πλοίο, είχε εντολή να διενεργήσει έρευνα προκειμένου να αποσταλεί πόρισμα στον ΙΜΟ.  Στόχος, ήταν να εντοπιστούν τυχόν προβλήματα κατασκευαστικά ώστε να υπάρξουν οι απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Για άγνωστο λόγο, μέχρι σήμερα το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, δεν παρουσίασε κανένα πόρισμα.

"Λαδωμένες" έρευνες

Αξίζει να σημειωθεί ότι με αφορμή αυτό το τραγικό περιστατικό, πληροφορηθήκαμε ότι τα έξοδα μετάβασης των αξιωματικών που διερευνούν τα κάθε είδους ατυχήματα στο εξωτερικό, το Υπουργείο τα …ζητιανεύει από τις πλοιοκτήτριες εταιρίες.  Και τίθεται φυσικά εδώ το ερώτημα:  Πως θα γίνει σωστή παρουσίαση των επιβαρυντικών στοιχείων, όταν οι αξιωματικοί του Λ.Σ. ταΐζονται και ποτίζονται από τους ελεγχόμενους;

Σε ρεπορτάζ μας της 26ης Δεκεμβρίου 2009, γράφαμε τα ακόλουθα:

ΕΡΕΥΝΑΤΑΙ ΓΙΑ ΤΥΧΟΝ  ΑΠΡΟΝΟΗΣΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Πέθαναν από ασφυξία εννέα ναυτικοί σε ελληνικό πλοίο.

Κυριολεκτικά σαν τα «ποντίκια» στη φάκα, πιάστηκαν οι εννέα από τους 24 ναυτικούς του ελληνικού πλοίου AEGEAN WIND.  Όλοι πέθαναν από ασφυξία καθώς δεν κατάφεραν να βρουν διέξοδο διαφυγής όταν ένα σημείο από το κομοδέσιο του πλοίου παραδόθηκε από άγνωστη αιτία στις φλόγες ενώ το πλοίο έπλεε σε απόσταση 90 ναυτικών μιλίων από τις ακτές της Βενεζουέλας.

Εγκλωβισμένοι άλλοι στις καμπίνες τους και άλλοι σε διάφορα σημεία των διαδρόμων, βρέθηκαν ο ένας μετά τον άλλο χωρίς πνοή από τους υπόλοιπους 15 συναδέλφους τους.  Ο εντοπισμός τους άρχισε τουλάχιστον 12 ώρες μετά την έναρξη της φωτιάς ενώ περίπου άλλες 12 ώρες κράτησε η ολοκλήρωση του θλιβερού έργου της αναζήτησης των αγνοουμένων.

Συγκλονισμένος ο πλοίαρχος, κλαίγοντας και χωρίς να μπορεί να ολοκληρώσει μία πρόταση, κατάφερε μόνον να μεταφέρει στον Θάλαμο επιχειρήσεων του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ότι οι εννέα ναυτικοί ήσαν νεκροί.

Οι Έλληνες ναυτικοί είναι ο  μόλις 23 ετών ανθυποπλοίαρχο Γεώργιος Ξυπολιτάκος (γιος Λιμενικού εν ενεργεία), ο Γ΄ Μηχανικός Γιώργος Καλφαγιάννης 52 ετών και ο ηλεκτρολόγος Κωνσταντίνος Μουτσινάς 55 ετών.


Η ναυτική αυτή τραγωδία γεννά σειρά ερωτηματικών καθώς είναι προφανές ότι με περισσότερη προνοητικότητας από πλευράς των μέτρων ασφάλειας και προστασίας ενδεχομένως οι εννέα ναυτικοί να είχαν διαφύγει τον θάνατο.

Το εντυπωσιακό είναι πως τα στοιχεία και οι σκέψεις που θα παραθέσουμε, δεν αποτελούν «ανακάλυψη» του Nextok.blogspot.com  αλλά αποτέλεσαν προβληματισμό αρκετών ανθρώπων του κλάδου στο παρελθόν όταν ανάλογα περιστατικά σημειώθηκαν σε πλοία που δεν έφεραν σημαία προηγμένων χωρών.

  Το ερώτημα φυσικά είναι γιατί οι φερόμενοι ως «Ειδικοί» σε παγκόσμιο επίπεδο, και ειδικότερα σε επίπεδο International Maritime Organization δεν προβληματίστηκαν ή δεν έλαβαν τα απαραίτητα αυτά μέτρα ώστε σε κάθε περίπτωση πυρκαγιάς να υπάρχουν πάντα διέξοδοι διαφυγής για τους ναυτικούς.

Πάντως η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη η οποία επίσης προβληματίστηκε από την αναπάντεχη τραγωδία, αμέσως συνέστησε επιτροπή αποτελούμενη από τον πλοίαρχο του Λιμενικού Σώματος Αδάμ και έναν αξιωματικό εξειδικευμένο σε θέματα πυρασφάλειας οι οποίοι αναχωρούν άμεσα για το όποιο σημείο της γης καταλήξει ρυμουλκούμενο το πλοίο AEGEAN WIND.  Μέχρι την ώρα που γράφονται αυτά, δεν είχε ακόμα αρχίσει η ρυμούλκηση του πλοίου, εκτιμάται όμως ότι αυτό θα οδηγηθεί στο πλησιέστερο λιμάνι της Βενεζουέλας.