Κυριακή, 6 Φεβρουαρίου 2011

Η εκτέλεση του Λιμενικού

Γράφει ο Νίκος Νικολαΐδης

Όταν οι Πέρσες στήν δεύτερη εισβολή τους σάρωναν τήν Ελλάδα τό Μαντείο τών Δελφών έδωσε χρησμό στούς Αθηναίους ότι μόνον «τα ξύλινα τείχη» θα τούς έσωζαν. Ο μόνος πού τό κατάλαβε ήταν ο Θεμιστοκλής,ο οποίος έφτιαξε μέγα στόλο καί μαζί μέ τούς υπόλοιπους Έλληνες κατέστρεψε στή Σαλαμίνα τά πλοία τού Ξέρξη. Από ’κεί καί μετά αρχίζει ουσιαστικά η ναυτική κυριαρχία των Αθηνών πού τήν οδήγησε στόν κολοφώνα τής δόξας της, στον Χρυσό Αιώνα.
Ο οξυδερκής και πολυμήχανος πολιτικός οραματίστηκε το μέλλον καί μέ τίς επιλογές του κατάφερε νά καταστήσει την Αθήνα «κοσμοκράτειρα» τής εποχής της.
Πέρασαν χιλιάδες χρόνια καί η σημερινή Ελλάδα πέτυχε χάριν στό ναυτικό δαιμόνιο τής φυλής, νά φιγουράρει στίς πρώτες θέσεις τής παγκόσμιας ναυτιλίας. Και σήμερα, στη δυσχερή οικονομική θέση -ένα βήμα πρίν από τήν πτώχευση- στήν οποία βρίσκεται η χώρα μας, ο κλάδος του εφοπλισμού είναι,τολμώ να πώ,ο μοναδικός πού συνεισφέρει τά μέγιστα στήν εθνική οικονομία. Όμως,αντί νά καταστήσουμε ακόμη πιό απόρθητα τα σημερινά «ξύλινα τείχη» μας κάνουμε ότι μπορούμε, μετά τον Οκτώβριο τού 2009, για νά τά βουλιάξουμε.
Ερέθισμα γιά τό παρόν σημείωμα, μού έδωσε τό άρθρο τού φίλου καί συναδέλφου Χάρη Παυλίδη στό οποίο παρουσιάζει τίς θέσεις καί επιφυλάξεις τού εφοπλιστικού κόσμου γιά τό νομοσχέδιο μέ τό οποίοκατακερματίζεται τελικά τό Λιμενικό Σώμα καί στήν ουσία διαλύεται ότι είχε απομείνει από τό πρώην Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Θά επιχειρήσω μιά ιστορική αναδρομή η οποία πιστεύω πώς λέει πολλά…
Τό Λιμενικό Σώμα ιδρύθηκε τό 1919 ,από τόν Ελευθέριο Βενιζέλο μέ τό Ν. 1753.Εκτοτε, έως καί σήμερα πού τό έχουν «σακατέψει», η προσφορά του είναι τεράστια,κι αυτό ούτε καί οί «θύτες» του μπορούν νά τό αρνηθούν.
Οί πρώτοι πού τό επάνδρωσαν ήσαν 66 αξιωματικοί τού Πολεμικού Ναυτικού,οί οποίοι επελέγησαν γιά τήν εξαίρετη γιά τά δεδομένα της εποχής μόρφωση τους,τήν γλωσσομάθεια τους,καθώς καί γιά τήν ειδίκευση τους σέ θέματα εμπορικής ναυτιλίας.
Δύο χρόνια αργότερα,τό 1921, καθιερώνεται ο θεσμός τών Προξενικών Λιμεναρχείων –σήμερα η κυβέρνηση τά διαλύει- μέ τήν σύσταση τού πρώτου στό Λονδίνο καί εν συνεχεία άλλων δύο, στο Κάρντιφ καί στήν Αμβέρσα.Νά σημειωθεί ότι τό Προξενικό Λιμεναρχείο του Λονδίνου ήταν αυτό πού συνέβαλε ουσιαστικά στην ανασυγκρότηση τού εμπορικού στόλου μας μετά τόν Α΄ παγκόσμιο πόλεμο.
Εως τόν Οκτώβριο τού 2009 τό Λιμενικό Σωμα υπαγόταν στό Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας καί οί άνδρες του, λόγω βαθειάς γνώσης του αντικειμένου, επάνδρωναν πολλές διοικητικές υπηρεσίες του.Σημερα,ενάμισυ χρόνο μετά,όλα είναι θολά. Υπάγεται στό Υπουργείο Προστασίας τού Πολίτη (το παλιο Δημοσίας Τάξεως), ώς Σώμα Ασφαλείας,αλλά παράλληλα καλύπτει καί τίς υπηρεσίες τού Υπουργείου Ναυτιλίας καί Νησιωτικής Πολιτικής.
Εδώ αρχίζουν τά νεοελληνικά ευτράπελα.Καί ο σημερινός υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Παπουτσής,όπως καί ο προηγούμενος κ.Χρυσοχοίδης,επισημαίνουν μέ έμφαση τήν ανάγκη εκσυγχρονισμού τού Λ.Σ. για την αντιμετωπιση ,π.χ. τής λαθρομετανάστευσης.Παράλληλα τονίζουν τήν τραγική κατάσταση ελλείψεων –πού από παλιά υπήρχε- στά πλωτά καί εναέρια μέσα του.
Ποιό ,τώρα,από τά δύο υπουργεία αναλαμβάνει τό λειτουργικό κόστος καί προχωρεί στόν αναγκαίο εκσυγχρονισμό ; Ποιός θά υπογράφει γιά τά καύσιμα τών χερσαίων ή πλωτών μέσων του ; Ποιός γιά τήν αντικατάσταση τών φθαρμένων ελαστικών τών περιπολικών οχημάτων ή τήν επισκευή τών φουσκωτών καί άλλων σκαφών ;
Κι ακόμη, είμαι περίεργος, όλη αυτή τήν πολυσχιδή δραστηριότητα τού Λιμενικού,από τή νηολόγηση μιας βάρκας αναψυχής ή επαγγελματικής τήν έκδοση ερασιτεχνικής άδειας αλιείας,τίς εξετάσεις γιά τά διπλώματα ταχυπλόων, τήν παρακολούθηση τής Ακτοπλοίας καί τής ποντοπόρου Ναυτιλίας,τήΝαυτική εκπαίδευση στίς Σχολές Εμποροπλοιάρχων,τήν Επιθεώρηση των εμπορικων καί επιβατηγων πλοίων μετά από ένα ατύχημα ,ή τήν αντιμετώπιση τής θαλασσίας ρύπανσης,καθώς κι σωρό αλλα,ποιός φορέας θα υποκαταστήσει ;
Δυστυχώς τό Λιμενικό Σώμα μετά από 92 χρόνια –σχεδόν έναν αιώνα- ιστορικής παρουσίας εκτελείται εν ψυχρώ.