Τετάρτη, 30 Μαρτίου 2011

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ... ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΕΚΔΟΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΘΥΝΑΛ Γ. ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗ

Πυκνώνουν οι «διαρροές» από το Μέγαρο Μαξίμου, σύμφωνα με τις οποίες ο Γιάννης Διαμαντίδης θα βρεθεί εκτός κυβέρνησης στον αμέσως επόμενο ανασχηματισμό – ή και νωρίτερα - ο οποίος δεν προβλέπεται να καθυστερήσει για τους υπουργούς που θεωρείται ότι απέτυχαν παταγωδώς στο έργο που τους έχει ανατεθεί.


Την τελευταία σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της απελπισίας του Γ. Παπανδρέου έριξε η εντυπωσιακή αποτυχία του ΥΘΥΝΑΛ στο ταξίδι του προς το Μαιάμι, όπου υποτίθεται ότι μετέβη για να δημιουργήσει προϋποθέσεις προσέλκυσης των κρουαζιεροπλοίων στα ελληνικά λιμάνια, εκμεταλλευόμενος την διεθνή έκθεση Seatrade Cruise Shipping.



Λόγια μόνο λόγια


Παράγοντας του Υπουργείου Τουρισμού που βρέθηκε στην Seatrade Cruise Shipping σχολίασε αρνητικά την ανακοίνωση που εξέδωσε ο κ. Διαμαντίδης σύμφωνα με την οποία:


«Για πρώτη φορά η Ελλάδα συντεταγμένα παρουσίασε στην διεθνή κοινότητα της Κρουζιέρας τις προοπτικές ανάπτυξής της. Και εκτιμώ ότι πετύχαμε τους στόχους μας. Τα αποτελέσματα θα αρχίσουν να είναι ορατά από φέτος για τον Τουρισμό μας – ειδικά στις λεγόμενες κρουαζιέρες πολυτελείας - ενώ θα προσλάβουν μόνιμα θετικά χαρακτηριστικά από του χρόνου και θα εμπεδωθούν το 2013, καθιστώντας τη Μεσόγειο ως τον πρώτο προορισμό κρουαζιέρας στον κόσμο, όπως τονίστηκε από όλες τις εταιρίες.


Ζήσε …Μάη μου!


Ο κ. Διαμαντίδης διαπιστώνει στην ανακοίνωσή του ότι : Η Κρουαζιέρα, όπως είναι γνωστό, θέλει χρόνο, προγραμματισμό βάθους και θετική υποδοχή από όλους μας. Με τη λογική του Win to Win πιστεύω ότι πείσαμε σύντομα οι εταιρίες να εντάξουν τα λιμάνια μας ως home port για τις κρουαζιέρες τους, αλλά και στα επενδυτικά τους προγράμματα» τόνισε ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κ. Γιάννης Διαμαντίδης, αναφερόμενος στα αποτελέσματα των συναντήσεων που είχε στα πλαίσια της παγκόσμιας έκθεσης Seatrade Cruise Shipping στις ΗΠΑ.


Όπως αναφέρεται στο Δελτίο Τύπου, στη διάρκεια της παραμονής του στις ΗΠΑ ο Υπουργός ΘΥΝΑΛ κ. Γιάννης Διαμαντίδης είχε σειρά συναντήσεων και συζητήσεων με τους επικεφαλείς των εξής εταιρειών και φορέων της κρουαζιέρας: Royal Caribbean International, Carnival Corporation, Seabourn Cruise Line, Holland America Line, Regent Seven Seas, Crystal Cruises, Norwegian Cruise Line, SeaDream Yacht Club, V-Ships Leisure (Silversea Cruises & Club Med), MSC, WindStar Cruises, Pullmanture, Voyages to Antiquity, European Cruise Council (ECC), Cruise Line International Association (CLIA).


Σύμφωνα πάντα με το Δελτίο Τύπου: Όπως εξήγησε και στους δημοσιογράφους ο κ. Διαμαντίδης, η Ελλάδα είναι μια δημοκρατική, ευνομούμενη πολιτεία και εγγυάται την ασφάλεια των τουριστών και των πλοίων, όπως και επιζητεί την επενδυτική συνεργασία των εταιρειών κρουαζιέρας στα λιμάνια μας.


Πρόσθεσε ακόμα ο υπουργός ότι: Τα ελληνικά λιμάνια συγκριτικά με τα υπόλοιπα της Μεσογείου είναι τα πιο φθηνά (σ.σ. φυσικά δεν συμπεριέλαβε τα λιμάνια της Τουρκίας τα οποία είναι πολύ φθηνότερα από τα ελληνικά ενώ διαθέτουν και υποδομές) και η κυβέρνηση μαζί με τις διοικήσεις των λιμανιών θα κάνει ο, τι είναι εφικτό για να γίνουν ακόμη πιο ελκυστικά στην προσέλκυση των Τουριστών. Όσον αφορά την σύμβαση που προβλέπει ο σχετικός νόμος για την άρση του «Καμποταζ» που χρειάζεται να υπογραφεί από τις εταιρείες Κρουαζιέρας και το ελληνικό κράτος, ο κ. Υπουργός εξήγησε ότι πρόκειται για μια «έγγραφη δήλωση συνεργασίας» που μπορεί να λυθεί οποτεδήποτε αζημίως για τις εταιρίες. Είναι χρήσιμη για τον καλύτερο προγραμματισμό και συνεργασία και των δυο πλευρών. Γι αυτό το λόγο θα λειτουργήσει μια «ομάδα εργασίας» μεταξύ του ΥΘΥΝΑΛ και των εταιρειών Κρουαζιέρας προκειμένου να υπάρχει άμεση συνεννόηση για όλα τα θέματα που ανακύπτουν αλλά και τα επενδυτικά σχέδια των εταιρειών.


Ο Υπουργός ΘΥΝΑΛ κ. Γιάννης Διαμαντίδης ανακοίνωσε επίσης ότι : άκουσε με ικανοποίηση το ενδιαφέρον της Windstar Cruises (του ομίλου της Carnival) να υπογράψει τη σχετική σύμβαση και να πραγματοποιήσει από το 2011 κρουαζιέρες στην Ελλάδα με αφετηρία ελληνικά λιμάνια.


Είπε ακόμα ότι : Το προσεχές διάστημα θα επισκεφθούν την Αθήνα και τον Πειραιά οι ενδιαφερόμενες εταιρείες Κρουαζιέρας για συζητήσεις με την ελληνική κυβέρνηση».


Τι απέκρυψε ο κ. Διαμαντίδης


Όπως σχολίασε ο παράγοντας από το Υπουργείο Τουρισμού : «Τα «αποτελέσματα» όπως τα βλέπω είναι πενιχρά, γι αυτό και τα περί «μακροπρόθεσμου προγραμματισμού, βάθος χρόνου και 2013… (ποιος ζει και ποιος πεθαίνει μέχρι τότε) τα ακούω με δυσφορία και θυμηδία.


Για την «έγγραφη δήλωση συνεργασίας» έχω να παρατηρήσω ότι η Κοινή Υπουργική Απόφαση, προβλέπει έδρα και νόμιμο εκπρόσωπο στην Ελλάδα και θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε ποιος «τρελός» θα δεχόταν να είναι υπεύθυνος με την προσωπική του περιουσία έναντι του Ελληνικού Δημοσίου για λογαριασμό μιας ξένης εταιρείας. Είναι πολύ πιο εύκολο να βάλεις μια Ευρωπαϊκή σημαία και να δραστηριοποιηθείς χωρίς καμία σύμβαση και χωρίς εκπροσώπους και πάρε δώσε με το Ελληνικό Δημόσιο παρά να κάνεις όλα αυτά που προβλέπει η σύμβαση.


Είναι προφανές ότι δεν γνωρίζουμε ούτε ποιοι είμαστε ούτε σε ποιους απευθυνόμαστε. Όταν καλείς κάποιους να έλθουν να ξεκινήσουν κρουαζιέρες από τη χώρα σου (που σημαίνει ότι τους ζητάς να φύγουν από εκεί που ξεκινούν τώρα) θα θέλουν μια πειστική απάντηση στο γιατί θα πρέπει να το κάνουν.


Η Δημοκρατική και ευνομούμενη χώρα δεν αρκεί ως απάντηση γιατί και οι χώρες από τις οποίες ξεκινούν και δημοκρατικές είναι και πολύ πιο ευνομούμενες είναι.


Το πρώτο ζητούμενο είναι να υπάρχει αγορά (εμπορικό ενδιαφέρον δηλαδή), το δεύτερο ζητούμενο είναι η ύπαρξη υποδομών, ασφάλειας και ειρήνης. Το τρίτο είναι να βρίσκεται η χώρα κοντά σε δημοφιλείς προορισμούς τουριστικούς και αρχαιολογικούς και να είναι και η ίδια προορισμός. Αν λοιπόν τα πάρουμε με τη σειρά θα δούμε ότι:


1. Αγορά δεν είμαστε, δηλαδή δεν τροφοδοτούμε τα πλοία με επιβάτες. Οι επιβάτες προέρχονται από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο) και από τις Ηνωμένες Πολιτείες και Νότιο Αμερική. Η σύνδεση μας με όλες αυτές τις χώρες είναι σχεδόν μόνο αεροπορική άρα και υψηλού κόστους το οποίο κόστος επιβαρύνει την κρουαζιέρα.


2. Υποδομές εξυπηρέτησης επιβατών δεν έχουμε. Μια βόλτα στον επιβατικό σταθμό του Πειραιά την ημέρα της επιβίβασης, θα πείσει όποιον έχει διαφορετική άποψη. Αν συμβαίνει αυτό το χάος τώρα που κάνει επιβίβαση μόνον μία εταιρία, σκέψου τη θα συμβεί με πλοία των 3500 επιβατών το κάθε ένα.


3. Οι λιμενικές υποδομές είναι τουλάχιστον ανεπαρκείς για τα σημερινά μεγέθη πλοίων. Φθηνότεροι από τον ανταγωνισμό δεν είμαστε. Όλοι έχουν μια τάση να συγκρίνουν τον Πειραιά με τη Βαρκελώνη και τη Βενετία, αλλά ξεχνούν να κάνουν σύγκριση με την Τουρκία.

Προβλήματα ασφάλειας στον Πειραιά

Όλα αυτά τα γνωρίζουν οι ξένες εταιρείες και πολύ καλά μάλιστα σημειώνει ο συνομιλητής μας και προσθέτει: Οι εταιρίες με τα συλλογικά τους όργανα,  έχουν θέσει μάλιστα θέματα ασφαλείας στο λιμάνι του Πειραιά και γνωρίζουν για τις συνεχείς απεργίες, τις διαδηλώσεις και πολλά άλλα προβλήματα που έχουν σχέση με την κατά τα άλλα δημοκρατική και ευνομούμενη χώρα μας.


Η Ελλάδα είναι ο δημοφιλέστερος προορισμός στη Μεσόγειο και τα πλοία έρχονται και φέρνουν επισκέπτες (4.800.000 το 2009). Αντί να το εκμεταλλευτούμε στο έπακρο - που είναι πολύ εύκολο γιατί τα οφέλη αυτής της δραστηριότητας τα απολαμβάνει άμεσα η τοπική κοινωνία - εμείς έχουμε επιδοθεί σε ένα κυνήγι «home porting» χωρίς να έχουμε τις προϋποθέσεις και χωρίς να γνωρίζουμε τι είναι αυτό που θέλουμε να πετύχουμε. Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο η “Windstar” που έχει πλοία-γιώτ «εξέφρασε» ενδιαφέρον για να υπογράψει τη σύμβαση. Μένει να δούμε εάν αυτό το ενδιαφέρον θα παραμείνει ζωντανό όταν μεταφραστούν στα Αγγλικά και οι όροι της σύμβασης…».

Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι η Windstar εξέδωσε δελτίο Τύπου από τις 10 Φεβρουαρίου, ανακοινώνοντας ότι πρόκειται να πραγματοποιήσει φέτος ελάχιστες Κρουαζιέρες από τον Πειραιά προς ορισμένα νησιά  και τη  Κωνσταντινούπολη, άρα η ενεργοποίησή της δεν ήταν απόρροια της προσπάθειας Διαμαντίδη.

Δεν ξέρει αγγλικά και παραπλάνησε τον Πρωθυπουργό
Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Διαμαντίδης προσπάθησε να παραπλανήσει τόσο τον πρωθυπουργό όσο και το κοινό, με την αναφορά του στην Windstar αφού παρέλειψε να διευκρινίσει ότι πρόκειται για εταιρία με πολύ μικρής χωρητικότητας σκάφη. Συγκεκριμένα διαθέτει ένα γιωτ των 312 επιβατών και δύο των 148  επιβατών.


Αυτό που επίσης παρατήρησαν κάποιοι που βρέθηκαν δίπλα στον κ. Διαμαντίδη στις ΗΠΑ, είναι ότι ο Υπουργός δεν μιλάει καλά Αγγλικά! Όπως παρατήρησαν τα αγγλικά του Υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας είναι επιπέδου κάτω του μετρίου (ούτε καν επιπέδου intermediate) και έτσι  πάντα χρειαζόταν  τη βοήθεια των  συνοδών του προκειμένου να μιλήσει με αγγλόφωνους.


Θέλουν μεγαλεία χωρίς υποδομές


Την ίδια στιγμή, εντύπωση προκαλούν οι φωνές των προέδρων άλλων Οργανισμών Λιμένων της χώρας οι οποίοι απλώνουν το χέρι τους μακρύτερα απ όσο φθάνει, ζητώντας από τις ναυτιλιακές εταιρίες να εντάξουν τα λιμάνια τους στα προγράμματά των κρουαζιεροπλοίων τους, αποκρύπτοντας φυσικά – από ποιον άραγε – ότι κανένα από τα λιμάνια της χώρας δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές.


Δεν πάει πολύς καιρός άλλωστε που ο Θεσσαλονικιώτικος Τύπος έγραψε: "Ακόμα... τρέχει όταν ακούει "Θεσσαλονίκη",  το  "Navigator of the Seas",  ένα από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο. Όταν προ τριετίας έπιασε στο λιμάνι της, μόνο οι 2.000 από τους 4.000 επιβάτες του κατέβηκαν στην πόλη εξαιτίας των λιμενικών και τελωνειακών ελέγχων".