Παρασκευή, 26 Αυγούστου 2011

ΠΑΛΙ "ΟΡΦΑΝΗ" Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΠΑΜΠΟΥΚΗ

Στον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη περνούν οι αρμοδιότητες...

Πλήρης απογοήτευση επικρατεί στη ναυτιλιακή κοινότητα μετά τη χθεσινή έξοδο του Χάρη Παμπούκη από τη Κυβέρνηση.

Προηγήθηκε ένταση στο Υπουργικό Συμβούλιο της Τετάρτης όπου σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης,
 Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, δέχθηκε  επίθεση από το Χρ. Παπουτσή  όπως  και την παρέμβαση του πρωθυπουργού, που τον άφησε ακάλυπτο όταν έγινε αναφορά στη διαχείριση του τομέα των καθηκόντων του και στην αναγκαιότητα επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας.  Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Παμπούκης είχε ζητήσει την επανασύσταση του Υπουργείου και επαναφορά του Λιμενικού Σώματος σε συνέντευξη που παραχώρησε στη Δημόσια Τηλεόραση την προηγούμενη ημέρα.

«Θεωρώ αυτονόητη πολιτική υποχρέωση να υπερασπίζεται κανείς και να διατυπώνει θέσεις προς όφελος του εθνικού συμφέροντος. Και προφανώς η πολιτική αδικείται, όταν προσλαμβάνει προσωπικά χαρακτηριστικά», επισήμανε στην επιστολή της παραίτησής του ο Χ. Παμπούκης


Η παραίτηση του κ. Παμπούκη προκάλεσε αμηχανία σε πολλούς στενούς συνεργάτες του πρωθυπουργού, καθώς ο πρώην πλέον αναπληρωτής υπουργός ήταν ένας από τους παλαιότερους και στενότερους συνεργάτες του Γ. Παπανδρέου και οι περισσότεροι, αν και γνώριζαν τους προβληματισμούς του, πίστευαν ότι δεν θα αποφάσιζε ποτέ να αποχωρήσει από την κυβέρνηση.

Όπως μάλιστα αναφέρει στην επιστολή της παραίτησής του, απόφασή του είναι αμετάκλητη, καθώς εδώ και αρκετό διάστημα είχε ενημερώσει (και με επιστολές) τον πρωθυπουργό ότι δεν είχε εργαλεία στα χέρια του για την άσκηση αναπτυξιακής πολιτικής, καθώς όπως ο ίδιος επισημαίνει «σήμερα, κύριο ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η ναυτιλία να μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του στόχου».

Επανασύσταση

Επί δύο μήνες, σημειώνει ο κ. Παμπούκης «κατέβαλα προσπάθειες να ανασυγκροτήσω ένα εθνικά ωφέλιμο τομέα. Εντούτοις, δεν μπορούσαν να έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, χωρίς την αναγκαία πολιτική συγκρότηση μέσω της επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας. Ενός, δηλαδή, θεσμικού εργαλείου του κράτους». Δύο γεγονότα, ωστόσο, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην απόφασή του να παραιτηθεί. Κατ΄ αρχήν η παρέμβαση του Χρ. Παπουτσή στο Υπουργικό Συμβούλιο της Τετάρτης, όταν έκανε λόγο για «υπονόμευση» από άλλους υπουργούς (σ.σ. ο κ. Παμπούκης επιδίωξε την ενσωμάτωση και του Λιμενικού -που σήμερα βρίσκεται στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη- στο υπουργείο Ναυτιλίας), αλλά και η στάση του πρωθυπουργού όταν επισήμανε ότι «δεν θέλει υπουργούς κολλημένους στις καρέκλες τους», φράση που όπως ο ίδιος υποστηρίζει τον άφηνε ακάλυπτο.

Το δεύτερο -και πιο καθοριστικό γεγονός- ήταν η διαρροή που υπήρξε το ίδιο βράδυ από κυβερνητικούς κύκλους ότι δεν είναι στις προθέσεις του πρωθυπουργού η επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας με την ενσωμάτωση σε αυτό του Λιμενικού. Κι αυτό, γιατί όπως έλεγαν κύκλοι του περιβάλλοντος του κ. Παμπούκη, ο Γ. Παπανδρέου είχε αναθέσει σε επιτροπή υπό το νομικό του σύμβουλο Γ. Σταυρόπουλο να εξετάσει όλες της πτυχές του θέματος. Μετά μάλιστα τη συνέντευξη του κ. Παμπούκη, την Τρίτη το πρωί, όταν και δημοσιοποίησε τις απόψεις του, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη, το ίδιο βράδυ στη Βουλή, όπου συμμετείχαν η Ρεγ. Βάρτζελη, ο Μ. Χρυσοχοΐδης, ο Χρ. Παπουτσής, ο Χ. Παμπούκης και ο κ. Σταυρόπουλος, όπου και συζητήθηκε το θέμα της επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας. Ωστόσο άλλες πηγές αναφέρουν ότι ο Γ. Παπανδρέου είχε ενημερώσει τον κ. Παμπούκη πως δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής της δομής της κυβέρνησης δύο μόλις μήνες μετά τον τελευταίο ανασχηματισμό.


Αν και ο κ. Παμπούκης ήταν ο πρώτος που ζήτησε στο παρελθόν τη διάσπαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και τη δημιουργία δύο Λιμενικών Σωμάτων, στην επιστολή της παραίτησής του άφησε αρκετές ευδιάκριτες αιχμές- κυρίως κατά του Χρ. Παπουτσή- σημειώνοντας, «θεωρώ αυτονόητη πολιτική υποχρέωση να υπερασπίζεται κανείς και να διατυπώνει θέσεις προς όφελος του εθνικού συμφέροντος. Και προφανώς η πολιτική αδικείται, όταν προσλαμβάνει προσωπικά χαρακτηριστικά». Η συμμετοχή μου στα πολιτικά δρώμενα της χώρας σ' αυτήν τη χρονικά ιστορική περίοδο, προσθέτει «είχε ως αποκλειστικό γνώμονα τη συμβολή μου στην υπέρβαση της εθνικής κρίσης, το οποίο θεωρώ πατριωτικό καθήκον όλων μας. Ακόμα και όταν δεν συμφωνούσα με όλες τις αποφάσεις οι οποίες ελήφθησαν».

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλ. Μόσιαλος, λίγο μετά τη δημοσιοποίηση της επιστολής ανακοίνωσε ότι ο πρωθυπουργός «έκανε δεκτή την παραίτηση του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και τον ευχαρίστησε για την προσφορά του στο έργο της κυβέρνησης». Σύμφωνα δε κυβερνητικές πηγές, ο κ. Παμπούκης προς το παρόν δεν θα αντικατασταθεί και οι αρμοδιότητές του θα περάσουν στον Μιχ. Χρυσοχοΐδη.
 
Πηγές πάντως ανέφεραν ότι ο Πρωθυπουργός είχε αρχικά αποδεχθεί την επανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας.  Ωστόσο σύμφωνα με τις ίδιες πηγές  "συμπαραστάτης" του κ. Παπουτσή υπήρξε ο κ. Χρυσοχοΐδης ο οποίος φέρεται να "έχει λόγους" ώστε να μην επιθυμεί τη σύγκρουσή του με τον διάδοχό του στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
 
Είναι ωστόσο βέβαιο ότι σε λίγες ημέρες ο Πρωθυπουργός θα αναγκαστεί να δώσει εξηγήσεις δημοσίως όταν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, θα ερωτηθεί για το γεγονός.   Το σίγουρο είναι ότι η κυβέρνηση με τη κατάργηση της αυτονομίας του ΥΕΝ και την αποκόλληση του Λιμενικού Σώματος από τον Φορέα, η ναυτιλία μοιάζει με ανάπηρο σώμα και κανείς πλέον δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι παραμένει ο πρώτος πυλώνας στήριξης της εθνικής μας οικονομίας.  Και όλα αυτά σε μια περίοδο όπου η Ναυτιλία θα μπορούσε να παίξει καθοριστικότατο λόγο για την  έξοδο της χώρας μας από την οικονομική κρίση.