Τετάρτη, 11 Φεβρουαρίου 2009

ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ

ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΤΟΥ ΜΙΧΑ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ

Ποιός θα προστεύει το κοινό του Πειραιά από τα σάπια;

Της Θεοδοσίας Κοντζόγλου

Την έντονη διαμαρτυρία του νομάρχη Πειραιά Γιάννη Μίχα, προκάλεσε η απόφαση της κυβέρνησης να εισάγει στη Βουλή τροπολογία σύμφωνα με την οποία αφαιρούνται από τις Διευθύνσεις Κτηνιατρικής των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων αρμοδιότητες που άπτονται των κτηνιατρικών ελέγχων. Σύμφωνα με το υπο ψήφιση νομοσχέδιο οι κτηνιατρικοί έλεγχοι δίνονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ΕΦΕΤ. Σύμφωνα με τον κ। Μίχα, στόχος της Κεντρικής Διοίκησης δεν είναι να βελτιώσει το πλαίσιο των ελέγχων στην αγορά, αλλά να αποδυναμώσει τον θεσμό.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ η ανακοίνωση του Νομάρχη Γιάννη Μίχα:

Αφαιρούνται αρμοδιότητες από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις – Έντονη διαμαρτυρία του Νομάρχη Πειραιά Γιάννη Μίχα Την άμεση απόσυρση διάταξης με την οποία έρχονται τα πάνω κάτω στον τομέα των ελέγχων των τροφίμων ζωικής προέλευσης, καθώς αφαιρούνται σημαντικές αρμοδιότητες από τις Διευθύνσεις Κτηνιατρικής των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, μεταξύ άλλων και αυτή της διενέργειας κτηνιατρικών ελέγχων, ζητά με επιστολή του ο Νομάρχης Πειραιά Γιάννης Μίχας από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Πρόκειται συγκεκριμένα για διάταξη που περιλαμβάνεται σε τροπολογία που εισήγαγε αιφνιδιαστικά η Κυβέρνηση στο σχεδίου νόμου που κατέθεσε στη Βουλή «Τροποποιήσεις Επενδυτικών νόμων και άλλες διατάξεις», σχετικά με τη λειτουργία του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων. Όπως επισημαίνει στην επιστολή του ο Νομάρχης Πειραιά με τη συγκεκριμένη διάταξη δίνεται η χαριστική βολή στο ήδη προβληματικό σύστημα ελέγχου της αγοράς, απαξιώνεται με τον πλέον προσβλητικό τρόπο ο θεσμός της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, διαλύεται ο ενιαίος χαρακτήρας των ελέγχων στην τροφική αλυσίδα με απρόβλεπτες συνέπειες στην ασφαλή εμπορία και διακίνηση τροφίμων ζωικής προέλευσης Ειδικότερα, ο κ. Μίχας αναφέρεται στην παράγραφο 2 της ως άνω τροπολογίας με την οποία με την οποία αφαιρούνται από τις Διευθύνσεις Κτηνιατρικής των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων βασικότατες αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων και ο κρίσιμος για τη δημόσια υγεία τομέας των κτηνιατρικών ελέγχων, και δίνονται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ΕΦΕΤ. Αποτέλεσμα αυτής της διάταξης είναι το αντικείμενο εργασίας των Διευθύνσεών Κτηνιατρικής να συρρικνώνεται δραματικά και να ισοδυναμεί ουσιαστικά με κατάργησή τους, αφού όπως αναφέρεται «μεταφέρονται στον ΕΦΕΤ όλες οι αρμοδιότητες που ανατέθηκαν με το άρθρο 3 του Π.Δ. 79/2007 στις υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και στις υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων». Η Κυβέρνηση αφαιρεί δηλαδή ακόμη μια από τις βασικές αρμοδιότητες που ασκούν με επάρκεια παρά τις γνωστές αντιξοότητες (ελλείψεις σε μέσα και προσωπικό) οι νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και τη μεταβιβάζει σε μια κεντρική κρατική υπηρεσία, μεταλλάσσοντας τις υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης σε ακόμη πιο κεντρικές και συγκεντρωτικές με την αυτοδιοίκηση να αφήνεται στο διοικητικό περιθώριο. Στην προκειμένη μάλιστα περίπτωση είναι σαφές ότι η Κεντρική Διοίκηση προχωρά σε αυτή την πρωτοφανή νομοθετική παρέμβαση όχι για να βελτιώσει το πλαίσιο των ελέγχων στην αγορά, αλλά γιατί ενοχλείται από την χρηστή άσκηση της αρμοδιότητας από τις ΝΑ, των οποίων τον δυναμικό χαρακτήρα προσπαθεί να περιορίσει, με απώτερο στόχο να μετατρέψει τον θεσμό σε ένα απρόσωπο γρανάζι που θα λειτουργεί στο πλαίσιο ενός αποστεωμένου γραφειοκρατικού οργανισμού. Το γεγονός αυτό λειτουργεί βέβαια σε αντίθετη τροχιά από τις κυβερνητικές εξαγγελίες περί αποκέντρωσης, υποβαθμίζει, περιορίζει τον ρόλο των ΝΑ, υποβαθμίζει το επιστημονικό προσωπικό και ειδικά τον κλάδο των γεωτεχνικών που έχει προσφέρει εξαιρετικής σημασίας έργο, δημιουργεί εργαζομένους πολλών μισθολογικών ταχυτήτων, πλήττει την πρωτογενή παραγωγή της χώρας μας. Το χειρότερο όμως είναι ότι με τη διάταξη αυτή οδηγείται σε πλήρη διάλυση και διάσπαση ο ενιαίος χαρακτήρας των ελέγχων σε όλη την τροφική αλυσίδα «από το αγρόκτημα & το στάβλο έως το πιάτο του καταναλωτή» που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής της Ε.Ε. στον τομέα των τροφίμων, αφού ο ΕΦΕΤ από τη φύση του είναι βέβαιο ότι θα αδυνατεί να ελέγχει ακόμη και στοιχειωδώς όλα τα σημεία από την πρωτογενή παραγωγή έως και την κατανάλωση. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει στην επιστολή του ο Νομάρχης Πειραιά «κατά τη γνώμη μας, πρόκειται για μια ενέργεια που επιβεβαιώνει ότι η Κυβέρνηση δεν έχει κανένα απολύτως σχέδιο για τη διαχείριση του εξαιρετικά κρίσιμου τομέα της διασφάλισης της δημόσιας υγείας και προστασίας των καταναλωτών. Μια ενέργεια που φανερώνει ότι η Κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται για τη βελτίωση του συστήματος ελέγχων της αγοράς και για την προστασία των καταναλωτών, αφού επιμένει στον μοναχικό δρόμο της αδιαλλαξίας, αγνοώντας συστηματικά αλλά και επιδεικτικά τις προτάσεις τις δικές μας, των συλλογικών οργάνων των εργαζομένων και των επιστημονικών φορέων. Προτάσεις που έχουν ως κοινή τους συνισταμένη τη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος ελέγχων που θα λειτουργεί με βάση την αρχή της συνεπικουρίας και όχι της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων στο οποίο ο ΕΦΕΤ θα έχει ρόλο συντονιστικό και επιστημονικό, ενώ την εκτελεστική αρμοδιότητα, δηλαδή τους ελέγχους θα διενεργούν οι αποκεντρωμένες υπηρεσίες των ΝΑ που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις ιδιομορφίες και τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής». Η επιστολή του Νομάρχη Πειραιά κοινοποιήθηκε στον Υπουργό Εσωτερικών, στην ΕΝΑΕ, στους Προέδρους των Ενιαίων Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, στις Νομαρχίες όλης της χώρας και στα συλλογικά όργανα των εργαζομένων γεωτεχνικών του δημοσίου.