Τετάρτη, 11 Φεβρουαρίου 2009

SEA DIAMOND : ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

SEA DIAMOND
Από τα πρακτικά της Βουλής (Μάιος 2007)
H επίκαιρη ερώτηση της κυρίας Ξηροτύρη έχει ως εξής: «Απαράδεκτη είναι η καθυστέρηση της πλοιοκτήτριας εταιρίας στην εφαρμογή του σχεδίου απάντλησης του πετρελαίου του Sea Diamond και έχει ήδη εκπνεύσει η προθεσμία των 15 ημερών που έχει δοθεί στην εταιρία απορρύπανσης για τις τεχνικές μετρήσεις και την ολοκλήρωση της προμελέτης που θα οδηγήσει στο οριστικό σχέδιο απάντλησης। Οι τοπικές αρχές και φορείς της Σαντορίνης δεν γνωρίζουν τι ακριβώς θα γίνει με τη διαδικασία της απάντλησης και με εξώδικο προς την πλοιοκτήτρια εταιρία ζητούν εξηγήσεις για την καθυστέρηση, όπως και στοιχεία για το εάν η πραγματική ποσότητα πετρελαίου υπερβαίνει τους 430 τόνους που εκτιμά το ΥΕΝ। Σύμφωνα με τους αρμόδιους για την απορρύπανση μέχρι τώρα έχει γίνει συλλογή 1।000 τόνων γαλακτώματος, εκ των οποίων εκτιμάται ότι οι 230 είναι πετρέλαιο। Αυτό το στοιχείο κρίνεται, ως ασαφές। Παρ’ όλα αυτά, αν ισχύει σε λίγο καιρό η μεγαλύτερη ποσότητα πετρελαίου θα έχει αναδυθεί στην επιφάνεια και θα διαχέεται στην περιοχή, λόγω και των αδυναμιών των υφιστάμενων πλωτών φραγμάτων να περιορίσουν την πορεία της πετρελαιοκηλίδας, ενώ η προμελέτη απάντλησης δεν θα έχει ολοκληρωθεί। Οι κάτοικοι της Οίας ειδικότερα, ανησυχούν αν τα πετρελαιοειδή μπουν στο εργοστάσιο αφαλάτωσης νερού, από όπου υδρεύεται όλη η περιοχή και αν τελικά καταστραφούν οι μεμβράνες του। Επειδή από την πλευρά του Υπουργείου δεν υπάρχει ουσιαστική αντίδραση στη μεγάλη αυτή καθυστέρηση της πλοιοκτήτριας εταιρίας και στην αδυναμία της εδώ και σαράντα μέρες να δώσει στοιχεία για την πραγματική ποσότητα και τις θέσεις συγκέντρωσης του πετρελαίου, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:1। Γιατί δεν αντιδρά στην αδικαιολόγητη καθυστέρηση της εταιρίας για την υποβολή του οριστικού σχεδίου απάντλησης και με την έναρξη εφαρμογής του; Πώς και πότε θα επιλυθεί το πρόβλημα;2. Ποιο είναι το ύψος του προστίμου για την εταιρία και μήπως τελικά την εξυπηρετεί να πληρώνει το πρόστιμο αντί να προβεί στην απάντληση;»Την ερώτηση της κυρίας συναδέλφου, θα την απαντήσει ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, ο κ. Κεφαλογιάννης.Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και ο θάλαμος επιχειρήσεων ενεργοποιήθηκε άμεσα για το τραγικό ατύχημα που έγινε στην περιοχή της Σαντορίνης και δόξα σοι ο Θεός, χίλιοι εξακόσιοι επιβάτες και μέλη του πληρώματος διασώθηκαν। Κι αυτό είναι κάτι για το οποίο θέλω ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τον Αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, την ηγεσία, τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, τους ανθρώπους της Σαντορίνης, όλους όσους έλαβαν μέρος σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια και είχαμε ένα πολύ θετικό αποτέλεσμα. Στο θέμα του περιβάλλοντος ενεργοποιηθήκαμε από την πρώτη στιγμή. Το ναυάγιο έγινε περίπου στις τέσσερις η ώρα. Στις τέσσερις και δέκα περίπου ενημερώθηκε ο θάλαμος επιχειρήσεων. Στις επτά η ώρα είχαν ήδη αποπλεύσει απορρυπαντικά σκάφη, όχι μόνο του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, αλλά και ιδιωτών, για να καλύψουν το μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα που δεν ξέραμε ποιες διαστάσεις θα είχε εκείνη τη στιγμή. Σήμερα έχουμε μια κατάσταση, η οποία είναι απόλυτα ελεγχόμενη. Από το γαλάκτωμα που βγαίνει μέσα από τα ύφαλα του πλοίου και το οποίο περισυλλέγεται και αντλείται από τα απορρυπαντικά σκάφη, γίνεται διαχωρισμός και υπάρχει συγκεκριμένο πλοίο τάνκερ στο οποίο αποθηκεύεται πια το καθαρό πετρέλαιο και τα υπόλοιπα απορρυπαντικά, έχουμε δει ότι περισσότερο από τα δύο τρίτα του εγκλωβισμένου πετρελαίου και των απορρυπαντικών έχουν απαντληθεί. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Που σημαίνει δηλαδή ότι υπάρχει ένας πλήρης έλεγχος των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην περιοχή της Οίας.Επίσης θέλω να σας πω ότι η πολυεταιρεία –πολύ σωστά αναφέρεται η κυρία Ξηροτύρη- ήταν υποχρεωμένη εντός 48 ωρών να καταθέσει ένα πρόγραμμα δράσης απάντλησης των πετρελαίων. Δεν μπόρεσε μέσα σε 48 ώρες και έχουν επιβληθεί τριάντα πέντε πρόστιμα, τα οποία ξεκινούν από 8.500 ευρώ ημερησίως και φθάνουν, μέχρι τα 19.000 ευρώ ημερησίως. Έχουν ήδη βεβαιωθεί τα είκοσι πέντε από αυτά και τα υπόλοιπα είναι στη διαδικασία για να βεβαιωθούν στο δημόσιο ταμείο. Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για το ναυάγιο θα επιβάλλει το μάξιμουμ των προστίμων που δυστυχώς δεν μπορούν να ξεπεράσουν το 1.000.000 ευρώ και ήδη –θα σας το καταθέσω στα Πρακτικά- έχει συσταθεί η Επιτροπή, η οποία μέχρι τέλος Ιουνίου, θα καταθέσει πόρισμα στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.(Στο σημείο αυτό ο Υπουργός κ. Κεφαλογιάννης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)(ML) (1RG)Έχει αποσταλεί γράμμα σε εννέα συναρμόδια Υπουργεία, στην περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου, στον Νομάρχη Κυκλάδων, στον Έπαρχο Θήρας, στο δήμαρχο Θήρας και στον πρόεδρο της Κοινότητας της Οίας, διότι είναι πρόθεση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της ελληνικής Κυβέρνησης, να εγείρει αστικές αξιώσεις σε βάρος της πλοιοκτήτριας εταιρείας και της εταιρείας αλληλασφάλισης, στην οποία είναι ασφαλισμένο το συγκεκριμένο πλοίο, πρόστιμα που βάση τη διεθνή πρακτική, μπορεί να προσεγγίσουν και το 1।000.000.000 ευρώ. Τα ναυάγια αυτά είναι ασφαλισμένα σ' αυτό το επίπεδο και αν δούμε τη διεθνή πρακτική η οποία έχει ακολουθηθεί σε άλλα μεγάλα ναυάγια, όπως είναι το ναυάγιο του πετρελαιοφόρου Prestige, στην περιοχή του Ατλαντικού, στις ακτές της Ισπανίας και της Γαλλίας, οι απαιτήσεις που έχουν εγερθεί στα P.N.I. Clubs, στους οργανισμούς αλληλασφάλισης αυτών των πλοίων, προσεγγίζουν τα 3.000.000.000 ευρώ. Θα καταθέσω αυτές τις δύο αποφάσεις στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, για τη σύσταση της επιτροπής και το γράμμα σας στα αρμόδια Υπουργεία. Να μην έχετε καμία αμφιβολία, κυρία συνάδελφε, ότι θα αντληθεί και η τελευταία σταγόνα από τα απορρυπαντικά και τα πετρέλαια, τα οποία βρίσκονται στα ύφαλα του πλοίου και ότι θα εξαντληθεί η αυστηρότητα του νόμου και οι διεκδικήσεις του ελληνικού δημοσίου σε διεθνείς ασφαλιστικούς οργανισμούς για τις αποζημιώσεις όλων και των κατοίκων της Οίας. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Η κυρία Ξηροτύρη έχει το λόγο ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΤΥΡΗ-ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΑΡΗ: Είχα μεγάλη ανησυχία, αλλά τώρα κύριε Υπουργέ, μου φαίνεται και βεβαιώθηκα ότι έτσι όπως πάει το πράγμα -μετά από σαράντα ημέρες να μην υπάρχει το σχέδιο που θα έπρεπε να το έχει σε σαράντα οχτώ ώρες η εταιρεία- τελικά και εσείς ακολουθείτε τη διαδικασία να βγει όλο το πετρέλαιο στην επιφάνεια και να το περισυλλέξουμε। Εγώ θεωρώ, από τα στοιχεία που έχουμε, από τη διεθνή εμπειρία, ότι μόνο το 15% μπορεί να περισυλλεχτεί। Δεν μπορεί παραπάνω. Δηλαδή, δια αυτής της οδού θα λύσουμε τελικά το πρόβλημα;Κύριε Υπουργέ, από την αρχή του ναυαγίου εμείς σας είχαμε τονίσει ότι μεταξύ των άλλων θα πρέπει να κινητοποιήσει η Κυβέρνηση όλα τα μέσα για την άντληση των καυσίμων του πλοίου και την ασφαλή απομάκρυνσή τους. Δεν αρκούν μόνο τα πρόστιμα, κύριε Υπουργέ. Σας το είπαμε από την αρχή αυτό. Δεν μπορεί πλέον να ισχύσει γι’ αυτή την περιοχή μόνο η αρχή «Ο ρυπαίνων πληρώνει». Η απαίτησή μας είναι να υπάρξει πλήρης αποκατάσταση της προηγούμενης κατάστασης της Σαντορίνης, σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις και την περιβαλλοντική ευθύνη. Μια ολόκληρη πολιτεία, κύριε Υπουργέ, είναι βυθισμένη, μια ολόκληρη πολιτεία που είναι γεμάτη πετρέλαιο, που έχει τα καύσιμα, τα λιπαντικά, τα απορρυπαντικά, τα τοξικά κ.λπ. ακόμη, για να εξυπηρετεί δύο χιλιάδες κατοίκους. Τι περιμένετε δηλαδή με το σύστημα το οποίο έχετε; Ότι θα επιβάλλετε τα πρόστιμα και εσείς θα κάνετε την περισυλλογή όλων αυτών των λιπαντών; Δεν γίνεται αυτό το πράγμα. Από την άλλη πλευρά και το σύστημα περισυλλογής το οποίο υπάρχει αυτή τη στιγμή, έχει προβλήματα. Θα υπάρξουν και πολύ μεγαλύτερα προβλήματα με τις διαφορές θερμοκρασίας, τα ρεύματα κ.λπ. που δημιουργούνται, διότι τα τρία πλωτά φράγματα που έχετε κάνει είναι επιφανειακά, μετακινούνται, πρέπει να βυθιστούν σε μεγαλύτερο βάθος κ.ο.κ॥ Πρέπει δηλαδή να αλλάξει αυτό το σύστημα και να γίνει πιο ασφαλές. Αλλά λέω εγώ, να γίνει πιο ασφαλές για αυτά τα οποία βγαίνουν στην επιφάνεια και δεν μπορούν με άλλο τρόπο να περισυλλεχτούν αυτή τη στιγμή. Το πετρέλαιο όμως, δεν γίνεται να το περιμένετε κύριε Υπουργέ. Είναι πεντακόσιοι τόνοι πετρέλαιο για τα καύσιμα, άλλοι διακόσιοι για την παραγωγή ρεύματος από τις ηλεκτρογεννήτριες κ.ο.κ॥ Επτακόσιους τόνους πετρελαίου ή βενζίνης δεν είναι δυνατόν να τους περιμένετε και ούτε μας ικανοποιεί, σε καμία περίπτωση, το ότι επιβάλλετε μόνο τα πρόστιμα. Εδώ πρέπει να δράσετε. Έχετε ευθύνη. Πρέπει να δράσετε σ' αυτό το θέμα. Δεν είναι δυνατόν να περιμένετε. ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστούμε κυρία Ξηροτύρη.Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας): Νομίζω πως εγώ δεν έγινα κατανοητός από την αγαπητή συνάδελφο. Σας είπα ότι το ναυάγιο έγινε 7 του μηνός Απριλίου. Από τις 9 μέχρι τις 13 επιβάλλονται πρόστιμα. Στις 13 του μηνός Απριλίου κατατέθηκε το σχέδιο απάντησης, το οποίο εκτελείται κανονικά, δηλαδή πέντε μέρες μετά, ενώ επιβάλλαμε τα πρόστιμα τις προηγούμενες ημέρες. Στις 11 Μαΐου ξεκίνησε η δεύτερη φάση. Όλα λοιπόν, πηγαίνουν σύμφωνα με το σχέδιο. Αυτά όσον αναφορά την απάντηση. Δεύτερον, σας είπα ότι περισσότερα από τα 2/3, δηλαδή τετρακόσιοι τόνοι από τους πεντακόσιους έχουν ήδη απαντληθεί. Τρίτον, επειδή δεν εφησυχάζουμε, είπαμε ότι θα απαντληθεί και η τελευταία σταγόνα λιπαντικών και πετρελαίων. Πέρα απ’ όλα αυτά, για ψυχική οδύνη, για χρήματα που ξόδεψε το ελληνικό δημόσιο, για τη ρύπανση, για διαφυγόντα κέρδη των ξενοδόχων, για την βοήθεια των ψαράδων, για προβλήματα ρύπανσης στις ακτές, για προβλήματα ρύπανσης στην Οία ή στη Σαντορίνη, οτιδήποτε σχετίζεται, υπάρχει ένας οργανισμός αλληλασφάλισης. Χθες είχαμε την ευκαιρία στο Ελληνικό Κοινοβούλιο να ψηφίσουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Αυτοί οι οργανισμοί αλληλασφάλισης με βάση τον παγκόσμιο ναυτιλιακό οργανισμό ασφαλίζουν τα πλοία σε περίπτωση ναυαγίου σε επίπεδο ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Και σε παρόμοια ατυχήματα –πάω πιο πέρα δηλαδή απ’ αυτό που λέτε- οι διεκδικήσεις μπορούν να φτάσουν και τα τρία δισεκατομμύρια ευρώ, όπως στο PRESTIGE. Και θα ήθελα και ο Συνασπισμός να συνηγορήσει στην πολιτική του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της πολιτικής του ηγεσίας, που κατήργησε από λιμένα καταφυγής τον Αθηνιό της Σαντορίνης, δηλαδή το πιο διαφημισμένο κομμάτι της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας που η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ με δύο αποφάσεις -του 2003 και του Ιανουαρίου του 2004- τον είχε καταστήσει λιμένα καταφυγής. Δηλαδή, οποιοδήποτε πετρελαιοφόρο περνούσε από τη Μεσόγειο και είχε πρόβλημα, θα πήγαινε στη Σαντορίνη να εναποθέσει όχι τους πεντακόσιους τόνους για τους οποίους κοπτόμαστε όλοι –και συμμερίζομαι τις ανησυχίες σας, κυρία Ξηροτύρη- αλλά χίλιες φορές απάνω, τους πεντακόσιους χιλιάδες τόνους. Εκεί περίμενα να ακούσω ένα μπράβο και από το Συνασπισμό και από τα άλλα κόμματα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και της αντιπολίτευσης γενικότερα. Αυτήν την πολιτική ακολουθούμε. Περιμένετε ένα μήνα, όταν τα συναρμόδια Υπουργεία μάς δώσουν όλα τα στοιχεία για την θετική και την αποθετική ζημία την οποία έχουν υποστεί όλοι οι φορείς, κοινωνικοί και επαγγελματικοί και βεβαίως το ελληνικό δημόσιο, και τότε θα τα ξαναπούμε. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.