Τετάρτη, 1 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΠΟΓΥΜΝΩΝΕΤΑΙ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΑΣ

Περίπου 6.000 ελληνικά πλοία βάζουν πλώρη για άλλους νηογνώμονες

Εντολή πρωθυπουργού  στον Χρυσοχοίδη να άπαντήσει στον Πλακιωτάκη


Οικονομικές επιπτώσεις σε περίπου 6.000 ελληνικά σκάφη κάθε τύπου προκύπτουν εξ’ αιτίας της απαγόρευσης που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και το Ελληνικό Κράτος στον Ελληνικό Νηογνώμονα.

Θυμίζουμε ότι από σήμερα ο Ιδιωτικοποιημένος Οργανισμός δεν μπορεί να εκδώσει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε πλοία διεθνών πλόων που φέρουν κοινοτική σημαία ενώ από πλευράς του ελληνικού κράτους, απαγορεύθηκε στον Ε.Ν. να εκδίδει ακόμα και πιστοποιητικά για μικρά σκάφη αναψυχής και ψαροκάικα.

Στις 12.00 το μεσημέρι και για μιάμιση περίπου ώρα, αντιπροσωπεία του Ελληνικού Νηογνώμονα, συναντήθηκε με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ο οποίος αρνήθηκε να ικανοποιήσει άμεσα αίτημα για αναστολή της πρόσφατης κυβερνητικής απόφασης.
Το αίτημα που προφορικά κατατέθηκε στον υπουργό, αφορούσε την άρση της απαγόρευσης έκδοσης πιστοποιητικών σε πλοία με ελληνική σημαία, πράγμα που όπως αναφέρθηκε, επηρεάζει περίπου 4.000 σκάφη αναψυχής και αλιευτικά και 1828 πλοία εσωτερικών πλόων (παντόφλες και μικρά τουριστικά πλοιάρια) όπως είναι τα σκάφη που εκτελούν δρομολόγια στις πορθμειακές γραμές Ρίου - Αντιρρίου και Περάματος - Σαλαμίνας.

Οι πλοιοκτήτες αυτών των σκαφών θα πρέπει στην πλειοψηφία τους, να αρχίσουν να αναζητούν άλλο νηογνώμονα για να ανανεωθούν τα πιστοποιητικά τους και το κόστος κάθε νέας γενικής επιθεώρησης αρχίζει από λίγες χιλιάδες ευρώ έως και 30.000 ευρώ, αναλόγως του μεγέθους και της παλαιότητας του πλοίου.

Αιφνιδιάστηκε ο Ε.Ν.

Σύμφωνα με πηγή από τον Ε.Ν., μέσα στο επόμενο δίμηνο, λήγουν τα πιστοποιητικά της πλειοψηφίας των 600 αλιευτικών ενώ ανάλογη είναι και οι ρυθμοί με τους οποίους θα πρέπει να ανανεωθούν τα πιστοποιητικά των άλλων σκαφών.

Αυτό που προκύπτει από το ρεπορτάζ, είναι ότι ο Ε.Ν., αιφνιδιάστηκε από την κίνηση της κυβέρνησης, με αποτέλεσμα να μην φροντίσει ώστε να ανανεώσει νωρίτερα τα πιστοποιητικά σκαφών που θα έληγαν έστω μέσα στο επόμενο δίμηνο.

Το αποτέλεσμα είναι ότι ο Ε.Ν. κινδυνεύει μέσα στους επόμενους μήνες να απογυμνωθεί ολοκληρωτικά από κάθε είδους πλοίο και να βρεθεί στο μηδέν, πράγμα που θα επηρεάσει την εξέλιξή του, στην περίπτωση που ικανοποιήσει όλες τις άλλες απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες αφορούν σε διάφορες παρατηρήσεις που κατέγραψαν οι ευρωπαίοι επιθεωρητές τα τελευταία τρία χρόνια.

Παρατηρήσεις 36 σημείων και η …διάβρωση

Συνολικά ο Ε.Ν. οφείλει να εναρμονιστεί με 36 παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με πληροφορίες έξι από τις πιο πάνω απαιτήσεις βρίσκονται σε διαδικασία ολοκλήρωσης ενώ – σύμφωνα με πηγή από τον Ε.Ν. - εκτιμάται ότι απαιτούνται περίπου πέντε ακόμα μήνες για να ολοκληρωθούν όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες. Φαίνεται όμως ότι σ’ αυτό δεν συμφωνούν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με αποτέλεσμα να επικρατεί μεγάλος προβληματισμός στην διοίκηση του Οργανισμού που βλέπει την επιχείρηση να φυλλοροεί επικίνδυνα.

Ένα από τα μεγάλα αγκάθια του Ε.Ν. επίσης, είναι οι λιμενικοί που προσελήφθησαν ως επιθεωρητές και οι οποίοι σύμφωνα με τους Ευρωπαίους πραγματογνώμονες, δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να βρίσκονται στις θέσεις που κατέχουν. Το γεγονός ότι ο Ελ. Νηογνώμονας στο παρελθόν, εργοδοτούσε όσους λιμενικούς αποστρατεύονταν από την Επιθεώρηση Εμπορικών πλοίων, δημιούργησε σε βάρος του και σε βάρος των προσληφθέντων υποψίες ότι μεταξύ τους υπήρχε αλισβερίσι, γι αυτό ακόμα και υψηλόβαθμο στέλεχος του Ε.Ν., μιλάει σήμερα για διάβρωση η οποία οδήγησε τον Ε.Ν. στο χάος όπου βρίσκεται. Αυτούς τους λιμενικούς όπως και κάποιους άλλους μη επαρκείς - όπως τους χαρακτηρίζουν - επιθεωρητές, επιθυμεί να απολύσει η διοίκηση του Νηογνώμονα, και εδώ πλέον αντιμετωπίζει το μεγάλο πρόβλημα του υψηλού κόστους των αποζημιώσεων που πρέπει να καταβληθούν.

Ένα επίσης θέμα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα είναι η ολοκλήρωση της αρχειοθέτησης των φακέλων καθώς οι Ευρωπαίοι πραγματογνώμονες, διαπίστωσαν ένα αλαλούμ στον χώρο της επιχείρησης.

Στην συνάντηση με τον υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοΐδης συμμετείχαν ο ναύαρχος Π.Ν. ε.α. και πρώην υπουργός Ναυτιλίας Νίκος Παπάς ο οποίος κατέχει τη θέση του προέδρου του Δ.Σ. στον Ε.Ν., οι Τεχνικοί Διευθυντές Γούσιος (απόστρατος Π.Ν) και Τάκης Παπάς (υιός του προέδρου) καθώς και το μέλος του Δ.Σ. Γιώργος Βερνίκος.

Ο υπουργός ζήτησε από την αντιπροσωπεία του Οργανισμού να καταθέσει εγγράφως τα αιτήματά της προκειμένου να εξεταστούν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Στο μεταξύ αναμένεται η συνεδρίαση που θα γίνει σε επίπεδο European Maritime Safety Agency (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα) στις 14 Σεπτεμβρίου, προκειμένου να αποφασιστεί εάν θα δοθεί νέα προσωρινή παράταση «ζωής» στον Ελληνικό Νηογνώμονα.

Παπανδρέου: Απαντήστε στον Πλακιωτάκη

Στο μεταξύ, από το Γραφείο του Πρωθυπουργού, έφθασε νωρίς το μεσημέρι εντολή στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, για να δοθεί έγγραφη απάντηση στον βουλευτή  Λασιθίου της Νέας Δημοκρατίας   Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος επέρριψε στη σημερινή κυβέρνηση την ευθύνη για την κατάσταση που διαμορφώθηκε στον Ελληνικό Νηογνώμονα.

Στη δήλωσή του ο βουλευτής ανέφερε: 
«Για μια ακόμη φορά η ναυτιλία μας δέχτηκε ένα καίριο πλήγμα από την, ηθελημένη ή αθέλητη, αντίδραση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αναφορικά με τη λειτουργία του Ελληνικού Νηογνώμονα (Ε.Ν). 



Συγκεκριμένα έληξε χθες η Περιορισμένη Αναγνώριση του Ελληνικού Νηογνώμονα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ το αρμόδιο Υπουργείο όχι μόνο αποφάσισε να αναστείλει τη διμερή συμφωνία του, αλλά διεύρυνε την άρση της εξουσιοδότησης και αναγνώρισης του ΕΝ να εκδίδει Κυβερνητικά Πιστοποιητικά (σ.σ. εννοεί για τα 6.000 σκάφη αναψυχής, αλιευτικά κλπ).
Το παράλογο έγκειται στο ότι ο Ελληνικός Νηογνώμονας ελέγχθηκε πρόσφατα τόσο από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, όσο και από τη Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, η οποία μάλιστα κοινοποίησε (στις 5/8/2010) στον Ε.Ν και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το θετικό της πόρισμα για συνέχιση της περιορισμένης αναγνώρισης, κάτι ωστόσο το οποίο δεν έγινε.


Εύλογα, λοιπόν, ερωτήματα δημιουργεί η στάση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, εφόσον ο Ελληνικός Νηογνώμονας εκπλήρωσε όλους τους όρους βελτίωσης που είχαν τεθεί από την Κοινοτική Απόφαση (2009/3540/EC) για την Περιορισμένη Αναγνώρισή του.

Οφείλει, λοιπόν, η Κυβέρνηση να δώσει ικανοποιητικές εξηγήσεις για την αδικαιολόγη-τη στάση της, η οποία όχι μόνο απαξιώνει το μοναδικό σχετικό εθνικό φορέα, το Ελληνικό Νηογνώμονα, αλλά παράλληλα «αφήνει στον αέρα» τις οικογένειες των 130 εργαζομένων. 

Ακόμη στο αέρα μένουν τα πεντέμισι χιλιάδες (5.500) σκάφη αναψυχής, όλα τα αλιευτικά και τα μικρά ακτοπλοϊκά σκάφη με ό,τι επιπτώσεις συνεπάγεται αυτό..».

-=-=-=-=-=-=-=

Σχόλιο: 

1.  Σύμφωνα με το δικό μας ρεπορτάζ, όπως αναφέρεται και πιο πάνω, ο Ε.Ν. δεν εκπλήρωσε όλους τους όρους βελτίωσης που είχαν τεθεί από την Κοινοτική Απόφαση (2009/3540/EC) για την Περιορισμένη Αναγνώρισή του.

2.  Απο πότε ο ιδιωτικοποιημένος από την κυβέρνηση Μητσοτάκη Ελληνικός Νηογνώμονας, αποτελεί "Εθνικό φορέα";

3.  Για να έχουν εργασία οι 130 εργαζόμενοι εκ των οποίων μόνον οι 56 είναι επιθεωρητές ( εκ των οποίων επιθεωρητών ορισμένοι τελούν υπό απόλυση καθώς κρίνονται ανεπαρκείς), δεν σημαίνει ότι πρέπει άπαντες να συνεχίσουν να κλείνουν τα μάτια για εξακολουθήσουν να δημιουργούνται ...οικογένειες ορφανών.

4.  Όταν ακόμα και από ανώτερα στελέχη του Ε.Ν. αναγνωρίζεται ΣΗΜΕΡΑ ότι, υπάρχει διάβρωση και σαπίλα μέσα στο σώμα των επιθεωρητών του, γιατί πρέπει να κωφεύει και να εθελοτυφλεί ο αρμόδιος  υπουργός; 

4.  Ευχή όλων είναι η Ελλάδα να αποκτίσει έναν ισχυρό, αξιόπιστο και αξιοπρεπή Νηογνώμονα προκειμένου να καταλάβει την ηγετική θέση που τον περιμένει, σε μιά χώρα η οποία κρατά τα σκύπτρα της διεθνούς ναυτιλίας εδώ και αιώνες.

Τέλος για να απαντήσουμε και σε αναγνώστες που μας αιτιολογούν τον Ε.Ν., αναφέροντας τα ναυάγια που στιγμάτισαν τους άλλους νηογνώμονες:  Εμείς ως Έλληνες, τον Νηογνώμονα της Ελλάδας τον θέλουμε καθαρό, αξιόπιστο, σοβαρό και Πρώτο και Εθνικό.  Οι άλλοι ας ακολουθήσουν!  Θ.Κ.