Τετάρτη 1 Σεπτεμβρίου 2010

«ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ»

Το περιστατικό είναι πραγματικό. Το μεταφέρω όπως κατεγράφη, χωρίς να διαψευστεί, στον Τύπο.

Στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής συζητείται η διμερής Συμφωνία Συνεργασίας στο ναυτιλιακό τομέα μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας. Ουδείς όμως ήταν σε θέση να πει με σιγουριά εάν η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ήταν η αρμόδια Επιτροπή για το σημαντικό αυτό θέμα.

Και αυτό για τον εξής απλό λόγο. Μετά την κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αρμόδιο για την ολοκλήρωση των διαδικασιών κύρωσης αυτής της συμφωνίας ήταν το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Στη συνέχεια όμως με νεότερη κυβερνητική απόφαση η αρμοδιότητα, πέρασε στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για να οριστεί τελικά ως αρμόδιος εισηγητής ο Υφυπουργός κ. Σπ. Βούγιας.

Προς τιμήν του, ο κ. Βούγιας στην ομιλία του προς τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου διευκρίνισε ότι αυτά που επρόκειτο να τους πει τα έχουν προετοιμάσει άλλοι, προφανώς λόγω έλλειψης αρμοδιότητος αλλά και των απαραίτητων γνώσεων του ιδίου...

Το περιστατικό αποτελεί ένα μόνο, όχι το ουσιαστικότερο, αλλά πάντως χαρακτηριστικό, παράδειγμα των πολλαπλών αρνητικών συνεπειών της ακατανόητης απόφασης της Κυβέρνησης να καταργηθεί το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (όπως άλλωστε και του Υπουργείου Τουρισμού).

Μιλώ για ακατανόητη απόφαση γιατί ουδείς έως σήμερα έχει μπορέσει να αντιληφθεί ποιοί ακριβώς λόγοι οδήγησαν την κυβέρνηση, να καταργήσει - αμέσως μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά της - το ΥΕΝ.

Σχεδόν ένα χρόνο μετά κανείς από την Κυβέρνηση δεν έχει δώσει μια πειστική απάντηση σε ορισμένα εύλογα ερωτήματα.

E 1. Πως ανταποκρίνεται καλύτερα ένα τριχοτομημένο ΥΕΝ με έδρα το Σύνταγμα και την οδό Μεσογείων αντί του ναυτιλιακού Πειραιά στις ανάγκες της πρώτης ναυτιλίας του κόσμου;

E 2. Είχαν προηγηθεί σχετικές μελέτες για αυτήν την απόφαση; Ποιός τις εκπόνησε; Τι ακριβώς αναφέρουν;

E 3. Ποια ανάγκη επιβάλλει την απόσυρση από το ΥΕΝ των εξειδικευμένων και πεπειραμένων στελεχών του Λιμενικού Σώματος για τα οποία το Δημόσιο έχει επενδύσει καταβάλλοντας σημαντικά ποσά για την άρτια εκπαίδευσή τους.

E 4. Πως ο εκάστοτε Υπουργός Προστασίας που Πολίτη μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στον σκληρό αγώνα διασφάλισης της δημόσιας τάξης, της πάταξης της τρομοκρατίας, και ταυτόχρονα στη συνεχή προσπάθεια ενίσχυσης της Ελληνικής Ναυτιλίας; Ποιά είναι η προτεραιότητα και ποιο το πάρεργό του;

Πολλά ακόμα θα μπορούσαν να ειπωθούν.

Πέραν όμως αυτών που αφορούν στην ελληνική πραγματικότητα, η λανθασμένη απόφαση της κατάργησης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είναι ακατανόητη και από ευρωπαϊκής σκοπιάς.

Αναφέρω δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Στην Ε.Ε. έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια η συζήτηση για την εφαρμογή μιας Ευρωπαϊκής Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής. Είναι μια νέα πολιτική που θεμελιώνεται στην αντίληψη ότι με το μεγαλύτερο συντονισμό και, τελικά, την ενοποίηση των πολιτικών που αφορούν στη θάλασσα, η Ευρώπη μπορεί να έχει πολύ μεγαλύτερα οικονομικά οφέλη και ταυτόχρονα, πολύ μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Θεμελιώδες στοιχείο αυτής της πολιτικής είναι η "Θαλάσσια Διακυβέρνηση". Για το σκοπό αυτό η Επιτροπή έχει ζητήσει από τα κράτη-μέλη να κινηθούν γρήγορα με συγκεκριμένες αποφάσεις για την ενοποίηση των αρμοδίων δομών "Θαλάσσιας Διακυβέρνησης", καθώς και να ορίσουν ως συνομιλητές με την Ε.Ε "εθνικά σημεία επαφής".

Αντί η Ελλάδα, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή ναυτική δύναμη, να είναι η πρώτη από τα κράτη μέλη που θα προχωρήσει προς αυτήν την κατεύθυνση, με την κατάργηση του ΥΕΝ όχι μόνον δεν ανταποκρίνεται αλλά κινείται σε τελείως αντίθετη κατεύθυνση.

Μια επιπλέον αρνητική συνέπεια της κατάργησης του ΥΕΝ έγινε αισθητή στη συνεργασία της Ελλάδας με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας (EMSA -European Maritime Safety Agency). Ο σημαντικός αυτός οργανισμός, την έδρα μάλιστα του οποίου είχε διεκδικήσει και η Ελλάδα, είναι ο επιχειρησιακός βραχίονας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων για τη ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές.

Σε πρόσφατη επίσκεψη εργασίας στην έδρα της ΕMSA στη Λισσαβόνα, ζήτησα να πληροφορηθώ για την πορεία της συνεργασίας τους με την Ελλάδα. Η απάντηση ήταν αποκαλυπτική. Η συνεργασία με την Ελλάδα επί πολλά χρόνια ήταν πολύτιμο κεφάλαιο για την αποτελεσματικότητα του οργανισμού. Μετά όμως την κατάργηση και τον πολυ-τεμαχισμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, όλοι διαπίστωναν ότι η συνεργασία αυτή έχει γίνει πολύ πιο δύσκολη και χρονοβόρα. Συνεπώς λιγότερο αποτελεσματική.

Τα συμπεράσματα τα αφήνω στους αναγνώστες.

Τα μηνύματα λοιπόν έρχονται από παντού. Η λογική το επιβάλλει. Ο κόσμος της Ναυτιλίας το ζητάει. Το λάθος της κατάργησης του ΥΕΝ πρέπει άμεσα να διορθωθεί.

Γιώργος Σ. Κουμουτσάκος

Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας

Μέλος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

_________________________________________________________

Σχόλιο: Μην απορεί κανείς λοιπόν γιατί στην χώρα με την μεγαλύτερη παγκοσμίως ναυτιλία, πέραν της ανύπαρκτης ναυτικής δικαιοσύνης, δεν ευδοκιμεί πλέον ούτε Νηογνώμονας με ρίζες Ελληνικές.

ΜΘΧ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ αφήστε το σχόλιό σας, με σεβασμό στη προσωπικότητα των ατόμων και χωρίς να προκαλέσετε τους νόμους και τη Δικαιοσύνη. ΑΝΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ δεν δημοσιεύονται εκτός εάν το εγκρίνει η διαχειρίστρια του ιστολογίου. Εάν επιθυμείτε, επικοινωνείστε με το τηλέφωνο: 6981042435 Διαφορετικά αφήστε τα στοιχεία σας στο email: th.kontzoglou@gmail.com
Ευχαριστώ
Θεοδοσία Κοντζόγλου