Σάββατο, 12 Φεβρουαρίου 2011

ΤΟ EUROPEAN CRUISE COUNCIL ΔΙΑΨΕΥΔΕΙ ΤΟΥΣ "ΕΡΑΣΤΕΣ" ΤΟΥ ΚΑΜΠΟΤΑΖ

Aπο τον/την Θεοδοσία Κοντζόγλου
‘Όνειρο θερινής νυχτός θα παραμείνει για τους αιθεροβάμονες συμβούλους της κυβέρνησης, οι οποίοι έπεισαν τον Πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου ότι η άρση του καμποτάζ θα φέρει στην Ελλάδα 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με μελέτη του European Cruise Council, τα έσοδα από τις αγορές που πραγματοποιούν οι επιβάτες και οι ναυτικοί των κρουαζιεροπλοίων στην Ιταλία είναι 866 εκ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι η Ιταλία δέχεται 1,704 εκατ. επιβάτες από home porting και 4,956 εκατ. επιβάτες τράνζιτ, ενώ διαθέτει αξιόλογα επιβατηγά λιμάνια όπως είναι η Civitavecchia, η Venezia, η Savonna, η Genova, η Napoli, η Livorno, η Bari, η Palermo και η Messina.

ΣΕ πανευρωπαϊκό επίπεδο τα έσοδα έφθασαν τα 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ.

Όπως αναφέρεται στην έκδοση του Επιμελητηρίου του 2009:

- 4,8 εκατ. επιβάτες επιβιβάστηκαν σε πλοία από Ευρωπαϊκά λιμάνια


Ξένη εταιρία τροφοδοτεί το υπό
σημαία τρίτης χώρας κρουαζιερόπλοιο

- 34,1 δις € υπήρξε η συνολική επίδραση της κρουαζιέρας στην Ευρωπαϊκή οικονομία.

- 14,1 δις € συνεισέφεραν στις χώρες απ’ ευθείας οι εταιρείες, οι επιβάτες και τα πληρώματα.

- 9 δις € καταβλήθηκαν για μισθούς Ευρωπαίους πολιτών.

- 296.288 ήσαν οι θέσεις εργασίας σε επαγγέλματα που σχετίζονται με την κρουαζιέρα.



Τα 14,1 δις της απευθείας συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην Ευρωπαϊκή οικονομία κατανέμονται ως ακολούθως:

- 4,6 δις € ξοδεύτηκαν για τη ναυπήγηση και την μετασκευή/επισκευή πλοίων

Σε ότι αφορά στη χώρα μας, είναι γνωστό ότι υπό τις παρούσες συνθήκες και με την αναβλητικότητα που χρόνια χαρακτηρίζει τους «αρμόδιους», δύσκολα μπορεί κανείς να πιστέψει ότι θα υπάρξουν έσοδα από τη ναυπήγηση πλοίων.

Ξένη εταιρία η  MAERSK τροφοδοτεί το υπό
σημαία τρίτης χώρας κρουαζιερόπλοιο

Αλλά –και σύμφωνα με τους επιχειρηματίες - η μετασκευή των πλοίων με την παρούσα κατάσταση, δύσκολα πραγματοποιείται στην Ελλάδα, εξ’ αιτίας των διαδοχικών απεργιακών κινητοποιήσεων, της ανύπαρκτης οργάνωσης, της περίεργης νοοτροπίας γενικότερα και φυσικά του υψηλού κόστους – σε σύγκριση με άλλες χώρες ακόμα και ευρωπαϊκές.

Άρα το “home porting” δεν μπορεί να συσχετιστεί με την αύξηση των εσόδων που δημιουργεί η βιομηχανία της κρουαζιέρας.
Σύμφωνα πάντα με το Ευρωπαϊκό Επιμελητήριο
Κρουαζιέρας:
- 5,4 δις € κατέβαλαν οι εταιρείες κρουαζιέρας για αγορές αγαθών και υπηρεσιών υποστήριξης του προϊόντος τους. Τα μεγαλύτερα έξοδα ήταν:
* 480 εκατ. € για τροφοδοσία επί των πλοίων.

Κοινό μυστικό – και προφανώς ηθελημένα και σκόπιμα δεν αναφέρθηκε στη βουλή όσο συζητούνταν το θέμα του καμποτάζ – οι μεγάλες, ξένες εταιρίες, τροφοδοτούν τα πλοία τους, ακόμα και στο λιμάνι του Πειραιά από δικές τους εισαγωγές. Έτσι οι τοπικές εταιρίες τροφοδοσίας πλοίων δεν κερδίζουν από την άφιξη των μεγαθήριων της κρουαζιέρας ούτε ένα λεπτό του ευρώ. Απτή απόδειξη αποτελούν οι φωτογραφίες που παραθέτουμε.
  Άλλο ένα κρουαζιερόπλοιο που φροντίζει
να τροφοδοτείται από δική του εταιρία
Σύμφωνα με εκπροσώπους δύο εταιριών μεγάλων κρουαζιεροπλοίων, για το θέμα αυτό, η αιτία της μη συνεργασίας τους με τις ντόπιες εταιρίες τροφοδοσίας είναι τόσο οι μη ανταγωνιστικές τιμές όσο και οι πολύ μικρές δυνατότητες των ελληνικών εταιριών τροφοδοσίας.
* 780 εκατ. € πληρώθηκαν σε προμήθειες πρακτορείων καθώς οι επιβάτες αγοράζουν την κρουαζιέρα από τη χώρα προέλευσής τους και οι προμήθειες καταβάλλονται στους ξένους τουριστικούς πράκτορες.
* 1 δις € καταβλήθηκαν για υπηρεσίες που περιλάμβαναν ασφαλίσεις, διαφημίσεις, τεχνικές και άλλες υπηρεσίες. Και φυσικά ούτε αυτή η δραστηριότητα έχει σχέση με το καμποτάζ και το “home porting” , καθώς οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες εδρεύουν στο Λονδίνο, οι διαφημίσεις γίνονται στις χώρες προέλευσης των επιβατών και όχι στις χώρες προορισμού. Επίσης οι μεγάλες εταιρείες παροχής τεχνικών υπηρεσιών εδρεύουν στις χώρες Σκανδιναβία, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία και ήδη έχουν γραφεία ή αντιπροσώπους στον Πειραιά και αναλαμβάνουν εργασίες ως επί το πλείστον τεχνικής υποστήριξης.

Υπάρχουν επίσης και ορισμένες καλές Ελληνικές εταιρείες οι οποίες όμως συνεργάζονται ως επί το πλείστον με ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες εδρεύουν εδώ, έστω και αν τα πλοία τους ταξιδεύουν στην άλλη άκρη του κόσμου.
* 2,9 δις € ξόδεψαν οι επιβάτες και το πλήρωμα σε όλη την Ευρώπη. Τα χρήματα αυτά ξοδεύτηκαν από τους επιβάτες για εκδρομές, διαμονές στα ξενοδοχεία από πακέτα διαμονής πριν ή μετά την κρουαζιέρα, αεροπορικά εισιτήρια, για αγορές στα λιμάνια παραμονής και αποεπιβίβασης και από το πλήρωμα για αγορές και για ποτά και φαγητά. Ωστόσο, μετά από έρευνα του nextok.blogspot.com.  διαπιστώνεται ότι καμία εταιρία κρουαζιέρας δεν προσφέρει διανυχτέρευση στους επιβάτες της μέσα το 2011 στην Ελλάδα.
Υπολογίζεται ότι οι επιβάτες στα λιμάνια αποεπιβίβασης ξοδεύουν 70 € κατ’ άτομο και στα λιμάνια προσέγγισης κατά μέσο όρο 60 € κατ’ άτομο.

Άραγε, ακόμα κι αν πιστέψουμε ότι οι διερχόμενοι τουρίστες πλοίων μη κοινοτικών χωρών, ξοδεύουν και στην Ελλάδα μεταξύ 60-70 ευρώ ανά άτομο, είναι αυτά τα ποσά που θα ανεβάσουν το σύνολο των εισροών σε 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ;

-  1,2 δις € ανέρχονται τα έξοδα μισθοδοσίας των εταιριών (διοικητικούς και ναυτικούς)

Να σημειωθεί ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας απασχολούν περίπου 4500 Ευρωπαίους στα γραφεία τους και 46.500 Ευρωπαίους ως αξιωματικούς και πληρώματα στα πλοία τους.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα κάνει ότι μπορεί για να διώξει από την Ελληνική σημαία τα ελάχιστα πλοία που απέμειναν, και υπόσχεται κίνητρα σε μη κοινοτικά πλοία (σ.σ.: αμφίβολης αξιοπιστίας αν θυμηθούμε και τον νόμο Κεφαλογιάννη) για να προσλάβει 1% Έλληνες ναυτικούς. Και όπως είπε πρόσφατα ο Υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης, θα είναι πολύ ευχαριστημένος εάν ένα πλοίο 1500 ναυτικών θα προσλάβει 15 Έλληνες (βλέπε βίντεο: http://217.118.24.72:8088/new/site/index.php?option=com_videoflow&task=play&id=23&sl=latest&Itemid=80 )

Επειδή το ζήτησαν οι ξενοδόχοι, η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει τις εταιρίες να κάνουν home porting από τα ελληνικά λιμάνια, αντί να τους δώσει κίνητρα για να εγκατασταθούν στην Ελλάδα.

Παράλληλα, τόσο η σημερινή όσο και η προηγούμενες κυβερνήσεις της Ν.Δ. κάνουν λάθη τέτοια, που δημιουργούν στις υπάρχουσες εταιρίες την υποψία ότι ίσως δεν είναι ευπρόσδεκτες στη χώρα. Και είναι να απορεί κανείς, πως το home porting – το οποίο ας σημειωθεί μέχρι στιγμής καμία εταιρία δεν κάνει από την Ελλάδα – θα δημιουργήσει 35.000 νέες θέσεις εργασίας όταν σε όλη την Ευρώπη υπάρχουν 143.233 θέσεις σύμφωνα πάντα με το Ευρωπαϊκό Επιμελητήριο Κρουαζιέρας.

Νέα επίσημα στοιχεία, για την Ευρωπαϊκή κρουαζιέρα σε επόμενη ανάρτηση.