Τρίτη, 5 Απριλίου 2011

ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥΣ ΕΡΙΞΕ ΣΤΗ ΠΥΡΑ Ο τ. ΛΙΜΕΝΑΡΧΗΣ ΠΑΤΡΑΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΙΟΥΡΔΗΣ

ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗΣ  ΚΑΙ  ΡΕΤΖΕΜΠΕΡΗΣ  ΕΠΑΙΞΑΝ  ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗ  ΠΛΑΤΗ  ΤΟΥ  ΚΟΙΝΟΤΙΚΟΥ  ΕΛΕΓΧΟΥ

Μετέφεραν 75 λιμενικούς στην Πάτρα στο πλαίσιο ελέγχου για την εφαρμογή του ISPS

Θεοδοσία Κοντζόγλου


Ήξεραν τα πάντα για την Πάτρα. Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΕΝΑΝΠ των τελευταίων πέντε ετών (2004-2010)  γνώριζαν τα προβλήματα που δημιουργούσε η συρροή περίπου πέντε χιλιάδων λαθρομεταναστών στην Πάτρα. Ήξεραν και για τη λειτουργία Κυκλώματος διακίνησης λαθρομεταναστών με ενδείξεις που είχαν δοθεί από τον τότε Λιμενάρχη και άλλες διευθύνσεις, όπως ο ίδιος υποστηρίζει. Και αυτό συνάγεται και από το γεγονός ότι ο τέως Υπουργός Ναυτιλίας Γιώργος Βουλγαράκης και ο επίσης τέως Αρχηγός Λιμενικού με την πλειοψηφία της τότε ηγεσίας του Λ.Σ. και με την ανοχή των υπολοίπων οργάνωσαν σχέδιο για να ξεγελάσουν τον Κοινοτικό έλεγχο που έλεγξε το λιμάνι στο πλαίσιο της εφαρμογής του κώδικα ISPS ο οποίος αφορά στην ασφάλεια των λιμένων.  


Ένα σοβαρό ερώτημα που προκύπτει από την κατάσταση που επικρατούσε στην Πάτρα είναι πως από το 2004 και μετά αυξήθηκε ραγδαία ο αριθμός των μεταναστών που συνέρρεαν στην πόλη αυτή; Μήπως είχε γίνει γνωστό ότι είχαν ανοίξει δίοδοι διαφυγής; Και επίσης: Πού έβρισκαν τα χρήματα οι άνεργοι και πεινασμένοι μετανάστες ώστε να καταβάλλουν 15.000 ευρώ για κάθε πλαστό διαβατήριο; Αυτό απασχόλησε τις αρμόδιες Αρχές;
Το φωτογραφικό υλικό – μερικές δεκάδες φωτογραφίες - απλώνεται πάνω στο γραφείο μας. Λαθρομετανάστες με την απογοήτευση αποτυπωμένη στα πρόσωπά τους, κείτονται κρυμμένοι σε ειδικές κρύπτες μέσα στα φορτηγά και τις νταλίκες. Κάτω από φορτίο με καρπούζια υπάρχει 2ο δάπεδο που αφήνει περιθώριο λίγο περισσότερο από μισό μέτρο. Εκεί απαθανατίζονται νεαροί Αφγανοί με μπουκάλια νερό και ξηρή τροφή. Σ’ άλλη κρύπτη φορτηγού οχήματος, οι μετανάστες βρέθηκαν ξαπλωμένοι ανάμεσα σε κούτες ενώ σε άλλο όχημα οι ταλαίπωροι είχαν κλειστεί μέσα σε ειδική μεταλλική κρύπτη που είχε …σφραγιστεί με ηλεκτροσυγκόλληση. Η έκπληξή μας είναι αναμενόμενη.

Ε: Πως ανέπνεαν; Από πού έπαιρναν οξυγόνο; Ρωτάμε τον συνομιλητή μας.

ΑΠ. Λιούρδης: Με μοτέρ. Με ένα βεντιλατέρ παρείχαν αέρα μέσα στο χώρο. Εκεί όμως θα έμεναν ώρες ατελείωτες. Μέχρι να φορτωθεί το φορτηγό στο πλοίο, μέχρι το πλοίο να φθάσει στην Ιταλία και μέχρι να αναχωρήσει από το λιμάνι προκειμένου να τους ξεκλειδώσουν και να τους απελευθερώσουν.

Συνομιλητής μας είναι ο τέως λιμενάρχης Πάτρας Απόστολος Λιούρδης. Μέχρι πρότινος ήταν ένας από τους πολύ καλούς συνεργάτες του τέως Αρχηγού του Λιμενικού Θεόδωρου Ρετζεμπέρη. Ο τελευταίος όμως θεώρησε σωστό να οδηγήσει στην αποστρατεία τον Λιμενάρχη της Πάτρας μετά την αποκάλυψη του κυκλώματος των λιμενικών (Νοέμβριος 2008) που προωθούσαν τους μετανάστες στην Ιταλία έναντι αμοιβής. Υπενθυμίζεται μάλιστα ότι το κύκλωμα εξάρθρωσε η Αστυνομία και όχι το Λιμενικό παρά το γεγονός ότι ο τέως Αρχηγός ισχυρίζεται ότι το κύκλωμα βρισκόταν υπό την παρακολούθηση του Λιμενικού επί …δύο χρόνια. Ο ίδιος ο Αρχηγός είχε δηλώσει στη υπογράφουσα λίγες μέρες μετά την εξάρθρωση του κυκλώματος: «Δεν είναι δυνατόν να λειτουργεί κύκλωμα κάτω από τη μύτη του και αυτός να μην παίρνει χαμπάρι τίποτα!» (σ.σ. Αυτό βέβαια έρχεται σε αντίθεση με την δήλωσή του ότι «Εμείς τους παρακολουθούσαμε δύο χρόνια και θα τους συλλαμβάναμε επ αυτοφώρω ενώ η αστυνομία μας χάλασε τη δουλειά και σίγουρα όλοι θα αφεθούν ελεύθεροι» που ο τότε Αρχηγός δήλωσε στην υπογράφουσα. Πάντως παρά τις συγκρουόμενες αυτές δηλώσεις, ο ίδιος τότε είχε συναινέσει να μετατεθεί ο κ. Λιούρδης στο Υπουργείο ενώ τον Μάρτιο τον οδήγησε στην αποστρατεία αφού του έβαλε και 20 ημέρες φυλακή (ποινή που άκουσον άκουσον επεβλήθη μετά τις κρίσεις του Μαρτίου!!!!!!)ώστε τυχόν αίτηση θεραπείας (επιστροφής στο Λιμενικό) να είναι σχεδόν αδύνατη. Μέχρι τη μέρα εκείνη ο αξιωματικός Απόστολος Λιούρδης – όπως δηλώνει στον «Ε» ο ίδιος - δεν είχε δεχθεί καμία ποινή τουναντίον πολλές εύφημες μνείες και άριστα φύλλα ποιότητας.

Αδιαφορούσε και ο διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.ΠΑ Μαμάσης, αλυσοδέναμε στα παγκάκια του λιμανιού τους μετανάστες και ζητιανεύαμε σάντουιτς από τα πλοία για να τους ταΐζουμε
Ε : Είναι αλήθεια κ. Λιούρδη ότι δεν είχατε αντιληφθεί το παραμικρό;

 
ΑΠ. Λιούρδης: Αντίθετα. Είχα κυριολεκτικά «πνίξει» την ηγεσία μου με σειρά από έγγραφα, προτάσεις, (ακόμη και στον Γραμματέα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας είχα στείλει) φωτογραφικό υλικό, χιλιάδες δημοσιεύματα του τοπικού τύπου βιντεοσκοπήσεις, δελτία πληροφοριών στο Γραφείο Εσωτερικών υποθέσεων από το 2005 που υπηρετούσα ως Κεντρικός Λιμενάρχης στην Ηγουμενίτσα κλπ αναφέροντας το πρόβλημα της Πάτρας, αρχίζοντας λίγες μόνον ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου, τον Σεπτέμβριο του 2007. Έστειλα ακόμα και emails στον Αρχηγό ενώ είχα καθημερινές τηλεφωνικές επικοινωνίες μαζί του. Κάθε φορά του ζητούσα να ενισχύσει το Λιμεναρχείο Πάτρας ενώ του ανέφερα ότι περιμετρικά το λιμάνι είχε τεράστιες τρύπες που άνοιγαν οι μετανάστες στην παλαιά και ανεπαρκή περίφραξή του.

Δυστυχώς όχι μόνον η ηγεσία του Λιμενικού αλλά ακόμα και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πάτρας ο Σωτήρης Μαμάσης αδιαφορούσαν. Δέστε φωτογραφίες με σημεία που ήταν ανοιχτά για την διέλευση των μεταναστών. Εδώ έκοβαν τα κάγκελα, πώς να μην κόψουν και το «κοτετσόσυρμα» που υπήρχε σε ορισμένα σημεία. Ενώ σε άλλη φωτογραφία βλέπετε πως είναι σκαρφαλωμένοι πάνω στα κάγκελα μερικές δεκάδες άνθρωποι. Καθημερινά είχαμε τρομερά επεισόδια με τους μετανάστες. Και το χειρότερο, δεν είχαμε και χώρο να τους κρατήσουμε καθώς μετά τον τελευταίο σεισμό της Πάτρας, το Λιμεναρχείο είχε κριθεί αρχικά κατεδαφιστέο. Κλειδώναμε τους κρατούμενους μέσα σε ένα μικρό βαν. Ή τους κρατούσαμε σε γραφεία και χώρους που είχαν τεράστιες …τζαμαρίες. Και το πιο αστείο: Κάθε μήνα το Υπουργείο Ναυτιλίας μας έδινε μόλις 250 ευρώ για την σίτιση των εκατοντάδων κρατουμένων μας. Αναγκαζόμασταν να ζητιανεύουμε τρόφιμα από τα πλοία για να ταΐζουμε τους κρατούμενους. Αρκετούς δε, τους αλυσοδέναμε πάνω στα παγκάκια του λιμανιού αφού δεν είχαμε άλλο χώρο. Ακόμη και το κοντέινερ που στεγάζει σήμερα τα κρατητήρια του Κ.Λ. Πάτρας με προσωπική μου παρέμβαση εδωρίθη από Πατρινό επιχειρηματία. Για όλα αυτά τόσο ο Αρχηγός, όσο και οι υπαρχηγοί και ολόκληρη η στρατιωτική ηγεσία του Λ.Σ. ενημερώνονταν καθημερινά.
Ε : Και για τα μέλη του Κυκλώματος; Τους αναφέρατε ποτέ οτιδήποτε; Τους αναφέρατε τα ονόματά τους;
ΑΠ. Λιούρδης: Λίγο πριν σας είπα ότι είχα στείλει και πληροφοριακό σημείωμα στο Εσωτερικών Υποθέσεων για το οποίο είμαι βέβαιος ότι έλαβαν γνώση . Προφορικά δε, είχαν πλήρη ενημέρωση. Έχω δε την πληροφορία και σας την θέτω υπόψιν ότι είχε προσπαθήσει το Γραφείο Εσωτερικών Υποθέσεων του ΛΣ πριν η ΕΛΑΣ ζητήσει και πάρει έγκριση της άρσης του απορρήτου συγκεκριμένων αριθμών τηλεφώνου να λάβει παρόμοια έγκριση που όμως δεν εδόθη για άγνωστους σε μένα λόγους.

Στο ερώτημα σας όμως αυτό η απάντηση βρίσκεται στο απόσπασμα που σας παραθέτω από μία κατάθεση της ΕΔΕ του διενήργησε ο κ. Φερούσης όπου υψηλόβαθμος μάρτυρας καταθέτει «Σε ότι αφορά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας οι υπηρεσιακές μου εισηγήσεις εισακούστηκαν ώστε να θεωρείται ότι η Υπηρεσία γενικά δεν κινδύνευε να εκτεθεί καθ οιονδήποτε τρόπο ενώ στο λιμάνι της Πάτρας συγκεκριμένα άτομα που εφέροντο από πληροφορίες να ενεργούν παράνομα δεν κατέστη δυνατόν να μετακινηθούν από το Κ.Λ. Πάτρας» (σ.σ. Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, το απόσπασμα αυτό περιλαμβάνεται στην κατάθεση του Διευθυντή Ασφάλειας Γιάννη Καρόπουλου ο οποίος ας σημειωθεί υπέβαλε την παραίτησή του από το Σώμα παραμονές του νέου έτους θεωρώντας ότι η Ηγεσία του Λ.Σ. δεν του παρείχε επαρκή κάλυψη όταν ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοίδης χαρακτήρισε ανεπαρκές το μέχρι τότε έργο της Υπηρεσίας. Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες που έφθασαν στις δικαστικές Αρχές, ενώ επιχειρήθηκε η μετάθεση συγκεκριμένων προσώπων, πάντα υπήρχαν πολιτικά πρόσωπα που ανέκοπταν αυτές τις μεταθέσεις).

Ο κ. Λιούρδης συνεχίζει: Έτσι και χωρίς αποδεικτικά στοιχεία, κινδύνευα να βρεθώ με μήνυση από τους καταγγελλόμενους για συκοφαντία. Είχα ζητήσει κατ επανάληψη να γίνουν μετακινήσεις προσωπικού χωρίς ποτέ να εισακουστώ . Για κάποιους δε ένα «αόρατο» χέρι έκοβε τις μεταθέσεις. Αξίζει να σας πω ότι σε κάποια περίπτωση, όταν κατάφερα να μετακινήσω έναν από τους εμπλεκόμενους (με τη βοήθεια συμμαθητού μου που υπηρετούσε στη διοίκηση ως διευθυντής και που απεστρατεύθη στις αμέσως επόμενες κρίσεις προφανώς τυχαίως!!!!), όλως περιέργως αυτός κάθε απόγευμα βρισκόταν ολόγυρα του λιμένα της Πάτρας. Και μάλιστα μία φορά μας βοήθησε σε συμβάν εκτός του περίφρακτου λιμένα . Πρέπει να σας πω επίσης ότι σε μία σύσκεψη που προκάλεσα με αναφορά μου στο ΥΕΝ και από τις πολλές που έγιναν κάτω από την πίεση των προβλημάτων και των αναφορών μου από τις πολλές επισκέψεις μου στο Υπουργείο Ναυτιλίας, όταν έδειξα το φωτογραφικό υλικό ο προηγούμενος Αρχηγός ο κ. Σιωνίδης, βγήκε από την αίθουσα για να ενημερώσει την πολιτική ηγεσία και επανήλθε συνοδεύοντας τον γ.γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής τον κ. Γιώργο Βλάχο.
Ε: Δηλαδή εξαρτιόταν από τον Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής πολιτικής η λύση του προβλήματος; Πως αντέδρασε ο κ. Βλάχος. Τι μέτρα έλαβε;
ΑΠ. Λιούρδης: Η λύση σίγουρα δεν εξαρτιόταν μόνο από τον κ. Βλάχο αλλά τουλάχιστον το θέμα της ασφάλειας-περίφραξης του λιμανιού ήταν κάτι που μπορούσε να το λύσει. Με είχαν γεμίσει υποσχέσεις και επί της ουσίας τίποτα, μόνο κάποια μικρά μπαλώματα στην περίφραξη με μεγάλη καθυστέρηση και έπρεπε να συμβούν όλα αυτά για να προχωρήσει επιτέλους ο Ο.Λ.ΠΑ στην ουσιαστική ενίσχυση της περίφραξης τον Γενάρη του 2009. (σ.σ. λες και επίτηδες άφηναν ξέφραγο αμπέλι το λιμάνι. Αυτό το «γιατί» που προκύπτει από αυτή τη μαρτυρία σύμφωνα με πληροφορίες από την Πάτρα, θα κληθούν σύντομα να εξηγήσουν στην ανακρίτρια τόσο ο τέως Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής Γιώργος Βλάχος αλλά και ο τέως Αρχηγός Λ.Σ. Θ. Ρετζεμπέρης, όσο και ο τότε υπουργός Αναστάσης Παπαληγούρας αλλά και ολόκληρη η τότε ηγεσία του Λιμενικού).
Ε : Αλήθεια, τόσο φωτογραφικό υλικό που έχετε στα χέρια σας πως και από ποιόν ή ποιους τραβήχτηκαν αυτές οι φωτογραφίες αλλά και οι βιντεοσκοπήσεις στο λιμάνι της Πάτρας;
ΑΠ. Λιούρδης:  Αυτό το υλικό είναι αποτέλεσμα φωτογράφισης και βιντεοσκόπησης που έγινε από εμένα και από δημοσιογράφους τοπικών εφημερίδων και καναλιών.

Ε: Στο πόρισμα της ΕΔΕ Φερούση, σύμφωνα με πληροφορίες αναφέρεται ότι δεν είχε γίνει καμία δικογραφία για τους μετανάστες που επέστρεφε η Ιταλία. Υπάρχει κάποια εξήγηση;

 
ΑΠ. Λιούρδης: Οι επιστροφές μεταναστών από τις Ιταλικές αρχές αφορούσαν είτε άτομα που διέφευγαν σε κρύπτες είτε άτομα που με πλαστά έγγραφα επιχειρούσαν να περάσουν Ιταλία. Για τους μετανάστες της πρώτης περίπτωσης σχηματίζονταν δικογραφίες για αυτούς της δεύτερης κατηγορίας που επιστρέφονταν με επιστολή των ιταλικών αρχών προς τον πλοίαρχο του πλοίου που εντοπίζονταν χωρίς τα πλαστά έγγραφα τα οποία κρατούσαν οι Ιταλοί, συνήθως ο πλοίαρχος ειδοποιούσε τον έλεγχο διαβατηρίων της ΕΛΑΣ και τους παραλάμβανε μερικές δε φορές ειδοποιούσαμε εμείς την ΕΛΑΣ για να τους παραλάβει. Ήταν μια πρακτική που ακολουθείτο πολλά χρόνια προ εμού και από ότι μου είχαν πει οι υφιστάμενοι μου μετά από ενημερώσεις και συνεννοήσεις όλων των αρμοδίων. Πρέπει να επισημάνω ότι στο Κ.Λ Πάτρας δεν υπάρχει κανένα μηχάνημα ελέγχου της γνησιότητας η μη των ταξιδιωτικών εγγράφων επίσης αν θυμάμαι καλά δύο άτομα είχαν περάσει σεμινάριο ελέγχου διαβατηρίων τα οποία δεν υπηρετούσαν στο αρμόδιο Γραφείο και το ένα τοποθετήθηκε με δική μου διαταγή στην Ασφάλεια. (σ.σ. Σύμφωνα με πληροφορίες αυτές τις μέρες γίνεται σύγκριση του αριθμού των δικογραφιών που συνέταξαν η Ηγουμενίτσα και η Πάτρα καθώς σύμφωνα με πληροφορίες μόνον μέσα στο 2009 στην Ηγουμενίτσα σχηματίστηκαν περίπου 1200 δικογραφίες)

Εκείνοι που έχασαν τον ύπνο τους όταν κατέθετα επί 22 ώρες…

»Θα πρέπει επίσης να επισημάνω ότι ο μεγάλος αριθμός λαθρομεταναστών που υπήρχε εκείνη την περίοδο και άγγιζε τις 5.000 καθώς και η καταστροφή του κτιρίου του Λιμεναρχείου από τον σεισμό του Ιουνίου του 2008 είχαν δημιουργήσει τραγικές συνθήκες λειτουργίας, υγιεινής, ασφάλειας, εργασίας αλλά και γενικότερα διαβίωσης κρατουμένων, εργαζομένων και συναλλασσομένων στην υπηρεσία μας. Η διαχείριση χιλιάδων κρατουμένων κάτω από αυτές τις συνθήκες σε συνδυασμό με φοβερά επεισόδια που λάμβαναν χώρα εκείνη την περίοδο στο λιμάνι (συμπλοκές ,τραυματισμοί, πορείες, επιθέσεις από αντιεξουσιαστές και μετανάστες κλπ) ήταν μια δραστηριότητα που απασχολούσε σχεδόν όλο το προσωπικό και επέβαλλε τη δική του ιεράρχηση αναγκών, υποχρεώσεων και καθηκόντων. Θα μπορούσα να σας μιλώ ώρες για τις συνθήκες αυτές με τον κίνδυνο να φανώ υπερβολικός και γραφικός όμως ευτυχώς που οι εκατοντάδες φωτογραφίες που έχω ,τα χιλιάδες δημοσιεύματα του τοπικού τύπου που έστελνα στην ηγεσία είναι ένας ακόμη αδιάψευστος μάρτυρας του τι συνέβαινε στο λιμάνι της Πάτρας το 2008 σε γνώση της στρατιωτικής και πολιτικής ηγεσίας που φυσικά η βοήθεια που μου παρείχαν ήταν σχεδόν ανύπαρκτη η εξαντλείτο όταν ανέφερα τα προβλήματα στη φράση κλισέ κορυφαίου προσώπου της ηγεσίας «ξέρεις εσύ Απόστολε είσαι πράτιγος»

Ε : Σας κάλεσε η ανακρίτρια της Πάτρας; Και πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το γεγονός ότι εμμέσως πλην σαφώς με την αποστρατεία σας, η προηγούμενη ηγεσία του Λιμενικού άφησε να διαφανεί ότι σας επιρρίπτει ευθύνες για την ύπαρξη και μη εξάρθρωση κυκλώματος λιμενικών μέσα από το δικό σας λιμεναρχείο;

ΑΠ. Λιούρδης: Δεν έχω κληθεί ακόμη όπως επίσης αρκετοί άλλοι βασικοί μάρτυρες. Φαντάζομαι ότι είναι θέμα χρόνου και σχεδιασμού της ανακρίτριας. Νομίζω ότι τώρα πλέον αυτοί που ανησυχούσαν και είχαν χάσει τον ύπνο τους όταν κατέθετα επί 22 ώρες στην ΕΔΕ Φερούση θα βρεθούν για πρώτη φορά προ των ευθυνών τους, διότι τώρα θα καταθέσει ο πολίτης Λιούρδης και όχι ο «αναλώσιμος» και πλήρως εξαρτώμενος από την εκάστοτε πολιτική και στρατιωτική ηγεσία Κεντρικός Λιμενάρχης, Πλοίαρχος Λ.Σ Λιούρδης.
Η ηγεσία του ΥΕΝΑΝΠ ξεγέλασε τον Κοινοτικό έλεγχο

Ε : Πιστεύετε ότι ο κ. Ρετζεμπέρης ήξερε για το κύκλωμα αλλά για κάποιο λόγο τους κάλυπτε; Τι έπρεπε να κάνει ο τότε Αρχηγός και η ηγεσία του Υπουργείου γενικότερα που δεν το έκαναν;

 
ΑΠ. Λιούρδης: Ήσαν όλοι καλά πληροφορημένοι, γνώριζαν πρόσωπα και πράγματα άλλωστε προκύπτει σαφώς και από το απόσταμα της κατάθεσης που λίγο παραπάνω σας παρέθεσα. Και βέβαια θα έπρεπε να λύσουν το πρόβλημα της περίφραξης πρώτα από όλα, να ενισχύσουν την Πάτρα με προσωπικό και μέσα, χαρακτηριστικά σας λέω ότι το τζιπ των ΚΕΑ λόγω παλαιότητας και έλλειψης χρημάτων ήταν σε ακινησία τον περισσότερο καιρό , να κάνουν αλλαγές προσώπων και ιδιαίτερα αξιωματικών και να προσπαθήσουν και να επιτύχουν καλύτερη συνεργασία με την ΕΛΑΣ και πολλά άλλα που τα έλεγα και τα έγραφα χαρακτηριζόμενος πότε υπερβολικός, πότε κινδυνολόγος και πάντα ενοχλητικός. Τον Μάιο του 2008 το λιμάνι της Πάτρας πέρασε από έλεγχο κοινοτικών στο πλαίσιο της εφαρμογής του ISPS . Σύμφωνα με το σχέδιο ασφάλειας για τη φύλαξη του λιμανιού απαιτούντο περίπου 140 άτομα αριθμός που δεν μπορούσε να καλυφθεί από το Κ.Λ Πάτρας . Έτσι αποφασίστηκε να μετακινηθούν για τις ανάγκες της «θεατρικής παράστασης» του ελέγχου από τους κοινοτικούς, 75 άτομα από άλλες υπηρεσίες για μια βδομάδα και το Κ.Λ. Πάτρας να βγάλει τον κόσμο από τα γραφεία τις μέρες εκείνες . Τα προαναφερόμενα προκύπτουν από έγγραφα και μαρτυρίες και αποδεικνύουν ότι η ηγεσία γνώριζε τις ανάγκες της Πάτρας ακριβώς σε αριθμό και όμως δεν φρόντισε ποτέ να τις καλύψει.

Η αποκάλυψη του αρχιπλοίαρχου ε.α. Απόστολου Λιούρδη επιβεβαιώθηκε από διασταυρωμένες πηγές. Όπως μας έγινε γνωστό, η μεταφορά των λιμενικών στην Πάτρα έγινε με λεωφορεία της Υπηρεσίας και κράτησε μόνον λίγες ημέρες κάτι που ακόμα σχολιάζεται από συμμετέχοντες στην επιχείρηση συγκάλυψης των ελλείψεων και των αδυναμιών του λιμένα Πάτρας. Η παραμονή τους διήρκεσε τόσες ημέρες όσες χρειάζονταν για την πραγματοποίηση της επιθεώρησης του λιμένα που πνιγόταν από λαθρομετανάστες.

Ε: Ποίοι τελικά τιμωρήθηκαν πειθαρχικά μετά την ΕΔΕ Φερούση και ποια η τύχη των ποινών αυτών;

ΑΠ. Λιούρδης: ¨Ένας αν και είχε σύμφωνα με το πόρισμα της ΕΔΕ σοβαρές ευθύνες (σ.σ. αναφέρεται στον Επιθεωρητή Νοτίου Ελλάδας και σημερινό αντιναύαρχο Μπιτζή) ή κλήση του σε απολογία ετέθη αρχείο, κάποιοι υφιστάμενοι μου απαλλάχτηκαν και κάποιοι άλλοι που αρχικά τους επεβλήθησαν πειθαρχικές ποινές είτε εξαλείφτηκαν είτε μειώθηκαν πάρα πολύ. Η δική μου ποινή που είχε την πρωτοτυπία ότι μου επεβλήθη μετά τις κρίσεις του Μαρτίου δηλαδή αφού κρίθηκα αποστρατευτέος ως ευδοκίμως τερματίσας παρά το ότι προσέφυγα τόσο στο δευτεροβάθμιο όσο και στον ίδιο τον υπουργό κ. Παπαληγουρα και υπέβαλλα πληθώρα στοιχείων επιπλέον αυτών που είχα παραθέσει στην ΕΔΕ παρέμεινε προκλητικά στο αρχικό ύψος των 20 ημερών φυλάκισης. Η δε απάντηση στη σωρεία επιχειρημάτων και στοιχείων ήταν ότι "κατόπιν της σχετικής αίτησης σας, επανεξετάστηκε ο φάκελος της υπόθεσης σας και προέκυψε ότι οι δικαιολογητικοί λόγοι ουσίας και τα πραγματικά περιστατικά βάσει των οποίων σας επεβλήθη η πειθαρχική ποινή της φυλάκισης 2ο ημερών, δεν έχουν μεταβληθεί, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ικανοποίηση του αιτήματος σας". Αυτές τις απαντήσεις πήρα τόσο με υπογραφή Ρεντζεπέρη όσο και με Παπαληγούρα.

Ποιος ήταν Πρόεδρος του Ανώτατου Συμβουλίου Κρίσεων που σας έκρινε ως ευδοκίμως τερματίσαντα και σας αποστράτευσε ;

ΑΠ. Λιούρδης: Ήταν ο τότε Α Υπαρχηγός και νυν Αρχηγός Λ.Σ Αντιναύαρχος Αθ. Μπούσιος που ως γνωματεύων την 30-12-09 με κρίνει άριστο με 24 Α για την περίοδο μέχρι και 03-12-09 δηλαδή για το χρονικό διάστημα που όχι μόνο είχαν λάβει χώραν τα γεγονότα της υπόθεσης της Πάτρας αλλά είχαν ληφθεί και όλες οι κύριες καταθέσεις της ΕΔΕ Φερούση το περιεχόμενο των οποίων γνώριζε.

Το πιό πάνω, αποτελεί ρεπορτάζ της υπογράφουσας που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ τον Φεβρουάριο του 2010.