Τετάρτη, 11 Μαΐου 2011

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ : ΕΝΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΛΛΑ

Ζήτημα 1ο
Κάθε χρόνο πεθαίνουν από την πείνα και τις μολυσματικές ασθένειες 11.000.000 παιδιά σε όλο τον πλανήτη.

α) Πόσα παιδιά πεθαίνουν κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό;

Απάντηση: 11.000.000:365=30.137 περίπου τη μέρα, 30.137:24=1.256 περίπου την ώρα και 1.256:60=21 περίπου κάθε λεπτό.

β) Αν για να λύσετε την άσκηση αυτή χρειαστήκατε 6,5 λεπτά, πόσα παιδιά πέθαναν ωστόσο;

Απάντηση: 6,5 λεπτά επί 21 παιδιά το λεπτό = 136 παιδιά περίπου.


Ζήτημα 2ο

Με 3.000€ (και πολλά λέμε) ένα παιδί θα εξασφάλιζε την παραμονή του στη ζωή επί ένα χρόνο.

α) Πόσα χρήματα θα απαιτούνταν για να σώσουμε αυτά τα 11.000.000 παιδιά το 2006;

Απάντηση: 11.000.000∙3.000=33.000.000.000

β) Οι δέκα πλουσιότεροι άνθρωποι στη γη έχουν περιουσία που υπολογίζεται περί τα 200.000.000.000€

Πόσα χρόνια θα μπορούσαμε με τα χρήματα αυτά να εξαλείψουμε τους θανάτους παιδιών από πείνα και κακουχίες; Για πόσες ζωές μιλάμε;


Απάντηση: 200.000.000.000:33.000.000.000= 6 περίπου. Δηλαδή μιλάμε για 6∙11.000.000=66.000.000 παιδικές ζωές.

γ) Θεωρείτε μαθηματικά πιθανό η πείνα εκατομμυρίων ανθρώπων και η τεράστια συσσώρευση πλούτου από λίγους να μη συνδέονται;

Απάντηση: Είναι μαθηματικά σίγουρο ότι συνδέονται και δη στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη αγορά.

Το κέρδος προέρχεται από την εκμετάλλευση, η εκμετάλλευση έχει εξαιρετικά ακραίες συνέπειες σε κάποιες πληθυσμιακές ομάδες, συνεπάγεται σύμφωνα με τη μεταβατική ιδιότητα (για να μην ξεχνάμε ότι γράφουμε διαγώνισμα Μαθηματικών), ότι τα λεφτά των πολυεκατομμυριούχων έχουν κλαπεί από τους πεινασμένους.


Ζήτημα 3ο

Τι κάνεις εσύ γι’ αυτό;

Υπόδειξη για τη λύση: Αλληλεγγύη δεν είναι μόνο να συμπάσχεις, αλλά να εξεγείρεσαι ενάντια στην αδικία και την εκμετάλλευση.

17-12-2005

Η Μαθηματική Λογική και η διδασκαλία της
Στέλιος Μαρίνης
Καθηγητής Μαθηματικών Β/θμιας εκπαίδευσης