Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011

ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ: ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΙ ΑΛΛΟΥΣ ΝΟΜΙΚΟΥΣ...


Παπουτσής:  Ο Διαμαντίδης μας έδωσε το άρθρο 20...

Ομιλία υπουργού Προστασίας του Πολίτη, κ. Χρήστου Παπουτσή, κατά τη δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης


Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011
Όσον αφορά στον προϋπολογισμό του ΥΘΥΝΑΛ και του Λιμενικού Σώματος. Από το σχέδιο νόμου γνωρίζετε ότι το Λιμενικό Σώμα θα έχει το δικό του προϋπολογισμό. Σύμφωνα με την πάγια νομοθεσία του Ελληνικού κράτους οι αρμοδιότητες και οι υπηρεσίες, οι οποίες αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται από άλλους προϋπολογισμούς και είναι εγγεγραμμένες για το 2011 σε άλλους προϋπολογισμούς, μεταφέρονται αυτομάτως στον καινούριο προϋπολογισμό. Ως εκ τούτου, οι προϋπολογισμοί και οι πιστώσεις του 2011 που έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή το 2010 και είναι σε ισχύ σήμερα, από την εφαρμογή του νόμου μεταφέρονται αυτομάτως στη διαχείριση του ΛΣ και του Αρχηγείου του υπό την εποπτεία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Όσον αφορά την ερώτηση γιατί αφού υπάρχουν αξιωματικοί απόφοιτοι νομικής φέρνουμε και αξιωματικούς νομικούς ειδικών καθηκόντων. Είναι μία εύλογη ερώτηση που μου δίνει τη δυνατότητα να φωτίσω μια πτυχή του νομοσχεδίου, της μεταρρύθμισης, αλλά και της αναγκαιότητας στη μεταβατική φάση. ΤΟ ΛΣ έχετε δίκιο μέχρι στιγμής έχει νομικούς, δηλαδή είναι οι αξιωματικοί οι οποίοι πήραν πτυχίο της Νομικής , εντάχθηκαν στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων , έκαναν τη θητεία τους στη Σχολή του ΛΣ , έκαναν εκπαιδευτικό ταξίδι και στη συνέχεια ορκίστηκαν αξιωματικοί. Με νομοθετική ρύθμιση όταν ήταν κυβέρνηση η ΝΔ το ΛΣ απέκτησε τη δυνατότητα να έχει ειδικούς αξιωματικούς οικονομικών καθηκόντων, δηλαδή οικονομολόγους.

Και πρέπει να πω ότι οι αξιωματικοί οικονομικών καθηκόντων συμβάλλουν καθοριστικά στις αυξημένες ανάγκες που έχει το Σώμα κυρίως στη διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων τόσο από το ΕΣΠΑ όσο και από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων και των Θαλασσίων Συνόρων . Οι νομικοί όμως δεν είναι πολλοί. Χρειάζονται περισσότεροι νομικοί κυρίως λόγω των νέων καθηκόντων και των διαδικασιών οι οποίες προβλέπονται. Γιατί το ΛΣ έρχεται να καλύψει όλες τις υποχρεώσεις που έχει η χώρα στο θαλάσσιο χώρο με βάση τη Συνθήκη του Σένγκεν. Ενισχύονται οι αστυνομικοί έλεγχοι όσον αφορά στο θαλάσσιο και τον παράκτιο χώρο γιατί πλέον σύμφωνα με το Νομοσχέδιο διαχωρίζεται ο τομέας επιθεώρησης πλοίων. Το μεν τεχνικό μέρος και η έκδοση των πιστοποιητικών παραμένει στο ΥΘΥΝΑΛ , ενώ ελεγκτικός τομέας παραμένει στο ΛΣ. Ως εκ τούτου υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης των υπηρεσιών ελέγχου. Επίσης, όπως εξήγησα, το νέο σχήμα του Αρχηγείου του ΛΣ έρχεται να ενισχύσει το δόγμα εσωτερικής ασφάλειας της χώρας, το οποίο προϋποθέτει ενισχυμένες δυνατότητες για διεθνή συνεργασία στην αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, στη δίωξη των ναρκωτικών, στη δίωξη του οργανωμένου εγκλήματος και βεβαίως στη δίωξη του μικροεγκλήματος όπως αυτό εμφανίζεται στις παράκτιες ζώνες. Η απαίτηση για νομικές γνώσεις είναι μεγάλη. Όχι μόνο σε αυτές καθ’ αυτές τις υπηρεσίες που θα παραμείνουν στο αρχηγείο του ΛΣ αλλά και για τους αξιωματικούς οι οποίοι θα κληθούν να αποσπαστούν προκειμένου να συνδράμουν τις υπηρεσίες του ΥΘΥΝΑΛ για την περίοδο που θα στελεχώνονται από αξιωματικούς του ΛΣ.
Λειτουργία των περιφερειακών διοικήσεων του ΛΣ και των λιμεναρχείων. Ετέθη πολλές φορές το ερώτημα γιατί αναφέρει η συγκεκριμένη παράγραφος ότι τα λιμεναρχεία είναι υποχρεωμένα να εφαρμόζουν και άλλη πολιτική , και πολιτικές άλλων υπουργείων. Η πραγματικότητα είναι απλή. Είναι συγκεκριμένη. Είναι αυτή που ισχύει χρόνια. Είναι αυτή που γνωρίζουν όλοι όσοι εκλέγονται στην περιοχή της παράκτιας Ελλάδας. Ότι ο έχων την ευθύνη του κεντρικού λιμεναρχείου έχει για την ευθύνη για την εφαρμογή όλων των νόμων του κράτους. Αυτή είναι η αλήθεια. Στον Πειραιά, ο κεντρικό λιμενάρχης είναι ο φρούραρχος της πόλης, σύμφωνα με τους νόμους του κράτους. Ο λιμενάρχης στην Ιερισσό έχει την εποπτεία για την εφαρμογή των νόμων σε όλη την παράκτια ζώνη. Αν υπάρχουν παράνομες δραστηριότητες στην παράκτια ζώνη είναι εκείνος οποίος κάνει αγορανομικό έλεγχο , που έχει την ευθύνη για τη δίωξη της αρχαιοκαπηλίας, που έχει την ευθύνη για την εφαρμογή των νόμων όσον αφορά την αλιεία. Το ίδιο ισχύει σε πολλαπλάσιο βαθμό για μεγάλα λιμεναρχεία, όπως το Ηράκλειο της Κρήτης, που είναι τεράστια η έκταση της Λιμενικής Ζώνης, η Πάτρα, η Θεσσαλονίκη. Η ανάγκη για την εφαρμογή του νόμου είναι σαφής. Αυτό όμως γινόταν πάντα. Αλλά το «πάντα» καλυπτόταν πίσω από τη νομοθεσία του πάλαι ποτέ υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, που είχε τις αρμοδιότητες, δεν τις είχε το ΛΣ. Τις άσκουσε το ΛΣ στο όνομα του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Τώρα αυτές οι αρμοδιότητες , δηλαδή για την εξυπηρέτηση των πολιτικών όλων των υπουργείων συμπεριλαμβανομένου του ΥΘΥΝΑΛ, για τα θέματα της ακτοπλοΐας, της ναυσιπλοΐας, της αλιείας , όλα αυτά περιέρχονται όχι στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αλλά στο ΛΣ ως αρχηγείο. Όπως αντίστοιχες αρμοδιότητες υπάρχουν στην αστυνομία που εποπτεύεται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Για αυτό το λόγο υπάρχει αυτή η διάταξη. Πρόκειται περί τακτοποίησης ουσιαστικά μιας υπόθεσης που λειτουργούσε στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δια του ΛΣ και τώρα η αρμοδιότητα περνάει στο ΛΣ απευθείας, το οποίο θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Αξιολόγηση των Λιμενικών που υπηρετούν στο ΥΘΥΝΑΛ. Αυτή θα γίνεται κανονικά από τους προϊσταμένους τους αξιωματικούς που υπηρετούν στην ίδια υπηρεσία και σε κάθε περίπτωση από το κατά βαθμό ανώτερό τους που υπηρετεί επίσης στο ΥΘΥΝΑΛ . Το ΛΣ προβλέπει και άλλες δομές, τις δομές των επιθεωρητών οι οποίοι έτσι κι αλλιώς έχουν τη δυνατότητα της παρακολούθησης. Σημασία έχει όμως ότι με αυτή τη ρύθμιση είναι απολύτως σαφές ότι η κυβέρνηση αποφάσισε να πει όχι στη διχοτόμηση του ΛΣ. Κάποιοι επιδίωκαν να έχουν δύο Σώματα. Ένα ΛΣ το οποίο θα ανήκει στο ΥΘΥΝΑΛ και μία Ακτοφυλακή που θα ανήκει στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Η κυβέρνηση έκανε λοιπόν μια επιλογή. Ο πρωθυπουργός αποφάσισε , όχι στη διχοτόμηση του ΛΣ.
Ακόμη ένα σημείο στο οποίο αυτή τη φορά θέλω να γίνω απολύτως αντιληπτός. Είναι λάθος συζήτηση να προσεγγίζουμε το νομοσχέδιο αυτό σαν να υπάρχει κάποιο άλλο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο αποψιλώνεται. Δεν υπάρχει Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Δεν υφίσταται. Υπάρχει ΥΘΥΝΑΛ. Είναι νέο υπουργείο. Υπάρχει το Υπουργείο Προστασίας του πολίτη, το οποίο είναι επίσης νέο Υπουργείο. Το ΥΘΥΝΑΛ όταν ανακοινώθηκε ως υπουργείο δεν είχε το ΛΣ. Το ΛΣ ήταν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και με βάση αυτό έγινε ο σχεδιασμός. Ένα μήνα μετά τη δημιουργία του ΥΘΥΝΑΛ, όταν ορκίστηκε ο κ. Διαμαντίδης, κατά τη διάρκεια σύνταξης του ΠΔ την τελευταία στιγμή υπήρξε μια διάταξη η οποία ερμηνεύτηκε από κάποιους εμμέσως ή αμέσως ότι το ΛΣ ανήκε στο ΥΘΥΝΑΛ. Αλλά όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούσε να είναι το ΛΣ στο ΥΘΥΝΑΛ, όλες οι επιχειρησιακές δομές στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Κέντρο Επιχειρήσεων κάπου μετέωρο. Αυτό δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Δεν συνέφερε κανένα. Δεν λειτουργούσε προς το συμφέρον ούτε του Δόγματος Ασφαλείας , ούτε υπέρ της Ναυσιπλοΐας, ούτε υπέρ της Ναυτιλίας, ούτε υπέρ των ναυτικών , ούτε υπέρ των εργαζομένων. Και έτσι το ΠΔ 127, αποτελεί τη βάση , την κατευθυντήρια οδό στην οποία κινούμαστε με το νομοσχέδιο για τη συγκρότηση του Αρχηγείου του ΛΣ.
Όσον αφορά το θέμα «έλεγχος των λιμένων». Ο ISPS Code, ο κώδικας για την ασφάλεια, έπρεπε να είχε εφαρμοστεί εδώ και πάρα πολύ καιρό. Τι σημαίνει αυτό;. Σημαίνει ότι οι υπηρεσίες ασφάλειας , δηλαδή οι εγκαταστάσεις, εκείνοι οι οποίοι έχουν ευθύνη για την ασφάλεια των λιμανιών , και ιδιαίτερα των λιμανιών που είναι ανώνυμες εταιρείες, είναι οι των ανωνύμων εταιρειών. Δεν είναι το ΛΣ. Και έπρεπε εδώ και περίπου πέντε χρόνια να είχαν δημιουργηθεί οι αντίστοιχες δομές στις υπηρεσίες αυτές που θα έπρεπε να είχαν στελεχωθεί από ιδιώτες, οι οποίοι εκπαιδεύονται στη συνέχεια οι εταιρείες, ελέγχονται αν πληρούνται οι όροι από το Λ.Σ. Αυτό έπρεπε να γίνει. Τι συμβαίνει όμως με την ανοχή όλων. Και το λέω γιατί η κατάσταση δεν πάει άλλο. Όταν γίνονται έλεγχοι στην Ελλάδα τότε ζητούν από τα στελέχη του Λ.Σ να βγάλουν τις στολές και να εμφανιστούν ως προσωπικό ασφάλειας των Λιμένων. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Διασύρθηκε η χώρα. Πρέπει κάποτε να τελειώνουμε. Το ξέρω ότι είναι δύσκολο και ίσως επιβαρύνει ορισμένα από τα λιμάνια και ορισμένες από τις διοικήσεις των λιμένων αλλά δεν μπορεί να συνεχιστεί. Το καλοκαίρι έχουμε νέο έλεγχο. Αν μέχρι τότε δεν έχουν δημιουργηθεί οι αντίστοιχες δομές και εάν το Λ.Σ δεν κάνει αυτό που πρέπει να κάνει, δηλαδή να ελέγχει αυτούς που έχουν την ευθύνη της ασφάλειας των λιμένων το πρόστιμο θα είναι μεγαλύτερο από εκείνο που αφορά τις χωματερές. Αυτή είναι η αλήθεια. Και το λέω σήμερα, μέσα Φεβρουαρίου, έχουμε μπροστά μας πέντε μήνες, το θέτω ενώπιον της Βουλής , δεν θα έχει ευθύνη ούτε το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ούτε το Λ.Σ εάν το καλοκαίρι έρθουν για έλεγχο και βρουν ξανά την ίδια κατάσταση. Το Αρχηγείο του Λ.Σ με τις νέες αρμοδιότητες έρχεται να αντιμετωπίσει και αυτό το ζήτημα.

Γιατί γινόταν αυτό; Μέχρι σήμερα όλοι βολεύονται. Γιατί βολεύονται να έχουν τις υπηρεσίες του Λ.Σ δωρεάν. Βολεύονται να μην εκταμιεύουν από τους προϋπολογισμούς και από τα ταμεία των οργανισμών λιμένων. Βολεύονται να μην μπουν στη διαδικασία αναζήτησης πρόσληψης στελεχών. Και βολεύονται να μην έχουν τελικά την ευθύνη της ασφάλειας των λιμένων. Ενώ είναι ένας τομέας, όπου και νέες θέσεις εργασίας μπορούν να δημιουργηθούν. Και να τακτοποιηθεί το θέμα της ασφάλειας. Και ο ελεγκτικός μηχανισμός πρέπει να είναι στη θέση του και να λειτουργεί αποφασιστικά και αποτελεσματικά. Για αυτό και το επισημαίνω. Στην πραγματικότητα κρούω τον κώδωνα του κινδύνου. Κρούω τον κώδωνα του κινδύνου διότι ο Ιούνιος είναι κοντά και το πρόστιμο θα είναι τεράστιο. Να μη θεωρηθεί τότε ότι ήταν λόγω των καθυστερήσεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Ανταποδοτικό όφελος. Δεν μπορεί να προσφέρονται υπηρεσίες ούτε από το Λιμενικό , ούτε από την Αστυνομία, από κανέναν χωρίς ανταπόδοση. Δεν είναι η δουλειά τους. Το ανταποδοτικό όφελος αφορά στις υπηρεσίες που προσφέρονται προς τρίτους είτε είναι λιμένες, είτε είναι κράτος, ακόμη και οι υπουργοί οι ίδιοι. Αυτό θα πρέπει να τελειώνει. Και αυτό από το νόμο προβλέπεται το ανταποδοτικό τέλος. Υπάρχει ανταμοιβή υπηρεσιών.
Αναφορικά με τα κτίρια του Λ.Σ, αυτά ανήκουν στην κτηματική Υπηρεσία του δημοσίου και τα αξιοποιεί το Λ.Σ παρέχοντας ένα μέρος των εγκαταστάσεων και στον Frontex τον οποίο φιλοδοξούμε να διατηρήσουμε σε μόνιμη βάση στον Πειραιά. Αλλά προς το παρόν τους φιλοξενούμε σε ένα κτίριο στην Ακτή Βασιλειάδη για το χρόνο τον οποίο είναι εγκατεστημένοι και ευρισκόμενοι στην Ελλάδα.

Θα ήθελα να σταθώ στο στρατιωτικό χαρακτήρα. Θέλω να σταθώ με πολύ μεγάλη προσοχή γιατί αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει πρώτα απ’ όλα μια πολύ μεγάλη ευαισθησία αλλά και είναι ένα θέμα που πραγματικά θέλει μια ιδιαίτερη προσέγγιση. Η ουσία πια είναι ότι υπάρχει πλήρης εφαρμογή όλων των διατάξεων του ισχύοντος ποινικού και δικονομικού πλέγματος των νόμων και της στρατιωτικής δικαιοσύνης. Υπάρχουν δύο θέματα τα οποία διαφοροποιούν τον Λιμενικό. Είναι η ιδιότητα του στρατιωτικού και είναι τα ενδεχόμενα εγκλήματα που μπορεί να τελέσει. Σε αυτά διαφοροποιούνται. Εδώ θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Στα περιοδικά δικαστήρια η απονομή της δικαιοσύνης, η οποία μεταφράζεται σε διενέργεια προανακριτικών πράξεων, άσκηση ποινικών διώξεων, περιορισμό ποινικών δικασίμων, έκδοση ποινικών αποφάσεων, διενεργείται με πολύ μεγάλη ταχύτητα δεδομένου ότι δεν υπάρχει σωρεία δικογραφιών όπως στην κοινή ποινική δικαιοσύνη, με αποτέλεσμα τη σοβαρή καθυστέρηση εκδίκασης των υποθέσεων. Οι νομικές συνέπειες των στελεχών του Λ.Σ που εμπλέκονται, οι οποίες συνήθως συνίστανται σε αναβολές κρίσεων, σε μη προαγωγές, -αυτές είναι οι συνέπειες για τα στελέχη τα οποία διώκονται, σε οποιαδήποτε φάση της διαδικασίας, της ποινικής διαδικασίας περιορίζεται στο ελάχιστο στην προκειμένη περίπτωση, λόγω του ναυτοδικείου. Επειδή ακριβώς υπάρχει πολύ μεγάλη διαφορά στην ταχύτητα της απόδοσης της δικαιοσύνης. Επίσης, συμμετέχουν και δύο στελέχη του Λ.Σ μετά από κλήρωση στη σύνθεση το ναυτοδικείου. Μετά από κλήρωση. Δεν τα ορίζει κανένας. Κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί είναι γνώστες όλου του πλέγματος των διατάξεων και των νόμων που ισχύουν για κάθε εκδικαζόμενη υπόθεση. Επιπλέον, θέλω να προσθέσω ότι οι υποθέσεις στις οποίες ενδεχομένως μπορεί να εμπλακούν στελέχη του Λ.Σ , είναι υποθέσεις οι οποίες αφορούν μια εξαιρετικά δύσκολη και πολύπλοκη πλευρά του νομικού συστήματος της χώρας μας και των διεθνών κανονισμών. Και αυτό απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις που είναι απολύτως αδύνατο να βρεθούν στα ποινικά δικαστήρια. Επίσης, η ύπαρξη αυτοτελών στρατιωτικών ποινικών δικαστηρίων συνεπάγεται μια λειτουργική αυτοτέλεια, η οποία δημιουργεί αν μη τι άλλο μια αίσθηση ασφάλειας του δικαίου στους στρατιωτικούς και σε στελέχη του Λ.Σ. Βέβαια, υπάρχουν και αυτή είναι η αλήθεια και οφείλω να το πω – εξάλλου το λέω εδώ και έντεκα χρόνια από την πρώτη επαφή μου με το Λ.Σ.- βεβαίως, ενδεχομένως να υπάρχουν και στελέχη του Λ.Σ που θα ήθελαν να είναι πιο ευέλικτο το νομικό σύστημα. Προφανώς θα υπάρχουν. Είναι εξαιρετικά πολύπλοκη η νομοθεσία η οποία εφαρμόζεται, θα έχανε κυριολεκτικά «η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα», στην περίπτωση που η εξέταση τέτοιων υποθέσεων γινόταν από τα αστικά δικαστήρια. Αυτή είναι η ουσία του θέματος. Επιμένω πολύ στο θέμα των δικαστηρίων και στο θέμα της στρατιωτικής δικαιοσύνης και της ποινικής δικαιοσύνης γιατί στην προκειμένη περίπτωση αυτό συνδέεται με το χαρακτήρα της πειθαρχίας και των χαρακτηριστικών που πρέπει να έχει το Σώμα. Του αυτοελέγχου, της αυτοσυγκράτησης, της αυτοδέσμευσης των στελεχών που διαχειρίζονται σε τοπικό επίπεδο την εξουσία. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι ο Λιμενάρχης σε ένα νησί είναι κυβερνήτης του νησιού- αυτή είναι η αλήθεια- επι παντός επι στητού. Από τα φάρμακα και την υγειονομική περίθαλψη των συνταξιούχων λιμενικών μέχρι τη διαχείριση της συγκοινωνίας και της κυκλοφορίας της τροφοδοσίας των νησιών. Πέραν της χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας. Λοιπόν, ως εκ τούτου υπάρχει μια ολόκληρη φιλοσοφία, μια πολύ μεγάλη συζήτηση που έχει γίνει γύρω από αυτό το ζήτημα και η κατάληξη είναι ότι τουλάχιστον σε αυτή τη φάση οργάνωσης του Λ.Σ και ωρίμανσης της αντίληψης που πρέπει να διέπει ένα τέτοιο Σώμα που διαχειρίζεται τόσο πολύ μεγάλη εξουσία σε τοπικό επίπεδο, είναι καλό να παραμείνουμε σε αυτό το καθεστώς. Δηλαδή, σε αυτό το στρατιωτικό χαρακτήρα προκειμένου να έχουμε περισσότερες εγγυήσεις όχι μόνο για τη λειτουργία, την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια όσον αφορά στην αίσθηση δικαίου που πρέπει να έχουν οι ίδιοι οι λιμενικοί. Αλλά κυρίως διότι αυτό είναι που εξυπηρετεί σήμερα γιατί αποκλείει ανεξέλεγκτες καταστάσεις και καταστάσεις που είμαι απόλυτα βέβαιος δεν θα ήθελε να δει κανείς στην πράξη.

Λειτουργεί δηλαδή και ως προληπτικό μέτρο στην παρούσα -το τονίζω πάντως φάση - γιατί δεν ξέρω τι μπορεί να γίνει μετά από μερικά χρόνια. Αλλά στην παρούσα φάση λειτουργεί ως αποτρεπτικό μέσο για τη νόμιμη λειτουργία του σώματος σε όλα τα πεδία. Και κυρίως λειτουργεί και ως ένα μήνυμα σε όλα τα στελέχη του Λ.Σ. υπενθυμίζοντας την υποχρέωσή τους για αυτοδέσμευση, για αυτοπεριορισμό, για αυστηρή εφαρμογή των νόμων.
Όσον αφορά στις σημερινές βελτιώσεις, η πλειοψηφία είναι καθαρά νομοτεχνικές. Υπάρχουν όμως και μερικές τροποποιήσεις που είναι τροποποιήσεις επί της ουσίας. Οι οποίες ανταποκρίνονται στη συζήτηση που έγινε εδώ και στις προτάσεις των συναδέλφων βουλευτών.

-Όσον αφορά το άρθρο 20, το δικό μας Υπουργείο δεν έκανε απολύτως τίποτα πέραν του να υιοθετήσει και να ενσωματώσει τη νέα βελτιωμένη προσέγγιση του ΥΘΥΝΑΛ που είναι αρμόδιο υπουργείο.

-Επίσης, ακριβώς επειδή η αγωνία είναι για το πώς θα καλυφθούν οι ανάγκες σε επίπεδο επιτελικών διευθύνσεων χωρίς να αποψιλωθεί το Λ.Σ και στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και στο ΥΘΥΝΑΛ από το ανώτερο επίπεδο αξιωματικών γι αυτό κάναμε μια ρύθμιση στο σημείο 6 όπου δίνουμε τη δυνατότητα στις περιφερειακές διοικήσεις πέραν από τους αρχιπλοιάρχους που προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία, να έχουμε τη δυνατότητα να δίνουμε και σε πλοιάρχους. Και οι ίδιοι να έχουν κίνητρο και ταυτόχρονα να μπορούμε να διασφαλίσουμε την παρουσία στελεχών με μακρά εμπειρία στο επίπεδο της κεντρικής διοίκησης και του επιτελείου και των δύο Υπουργείων.

-Προστέθηκαν και οι προμήθειες που ενεργούν «οι προϊστάμενοι επιχειρησιακών μέσων που επιχειρούν στην αλλοδαπή» ώστε να μπορούν να αποκατασταθούν τυχόν βλάβες των μέσων αυτών σύντομα χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες.

-Ισότιμη μεταχείριση των Αξιωματικών της Ανώτατης Εκπαίδευσης ανεξάρτητα αν είναι Πανεπιστημιακού ή Τεχνολογικού Τομέα.
-Ισότιμη μεταχείριση Αξιωματικών και Ανθυπασπιστών ΛΣ που κατέχουν πτυχίο Πανεπιστημιακού ή Τεχνολογικού Τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
-Αντιμετωπίζεται η επιτακτική ανάγκη υπηρεσιακής κάλυψης των λιμενικών που επιβαίνουν σε αεροπορικά μέσα του Frontex.
-Καλύπτεται το κενό της νομοθεσίας για αυξημένη μέριμνα προς επαγγελματική αποκατάσταση στο Λιμενικό Σώμα Ελληνική Ακτοφυλακή των τρίτεκνων και των τέκνων τους. Ανάλογη ρύθμιση ισχύει και στα άλλα Σώματα Ασφαλείας.
Και τέλος ρυθμίζονται τα θέματα δημοσιονομικού ελέγχου. Θέλω να πω ότι αυτό το νομοσχέδιο ανεξάρτητα από το γεγονός ότι υπήρχε διαφορετική προσέγγιση από τα κόμματα της αντιπολίτευσης όπως κατέστη απολύτως σαφές –προχθές από τον εισηγητή της πλειοψηφίας τον κ. Μανωλάκη- αλλά και από τις παρεμβάσεις και τις εξηγήσεις που δώσαμε σε όλη τη φάση της διαδικασίας, είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο φέρνει μια απολύτως χρήσιμη μεταρρύθμιση στις δυνάμεις που έχουν την ευθύνη ασφάλειας στη χώρα μας. Είναι ένα σώμα το οποίο θα συνεχίσει να συμβάλει στην υποστήριξη των θαλασσίων υπηρεσιών με κάθε τρόπο αλλά θα αποτελέσει έναν ουσιαστικό βραχίονα στην εφαρμογή του νέου δόγματος εσωτερικής ασφάλειας στην Ελλάδα.

 Το Λ.Σ έχει διαγράψει μια μεγάλη διαδρομή, έχει μεγάλη ιστορία. Έγραψε ιστορία. Δικαίωσε απολύτως την επιλογή του Ελευθερίου Βενιζέλου στην ίδρυσή του ως ένας βασικός βραχίονας που θα στήριζε τότε την ανάπτυξη της εμπορικής ναυτιλίας. Στη συνέχεια ανέλαβε τη μεγάλη ευθύνη της υποστήριξης των εσωτερικών συγκοινωνιών της πατρίδας, και της ενότητας του θαλασσίου χώρου και της παράκτιας Ελλάδας, με την κεντρική Ελλάδα. Έπαιξε ένα τεράστιο ρόλο στην ενίσχυση της τουριστικής δραστηριότητας. Θα συνεχίσει να παίζει αυτούς τους ρόλους συμπληρωματικά αλλά ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να αναλάβει νέους ρόλους για τα νέα δεδομένα που απαιτούν διεθνείς συνεργασίες στον τομέα της ασφάλειας. Συνεχή εκπαίδευση και διαρκή εγρήγορση όσον αφορά στα θέματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων αλλά και εκτός αυτών. Διότι οι κίνδυνοι είναι συνεχείς. Ο θαλάσσιος τουρισμός ενισχύεται διαρκώς στη χώρα μας, όπως επίσης και ο παράκτιος τουρισμός και αποτελεί βασική πηγή για την ανάπτυξη της χώρας μας που έχουμε επενδύσει τεράστιες ελπίδες.
 
Όμως η αλήθεια είναι, η ωμή αλήθεια είναι ότι σε αυτό το χώρο – που είναι προνομιακός χώρος για την οικονομική ανάπτυξη της παράκτιας και της νησιωτικής Ελλάδας- δεν μπορεί να εγγυηθεί κανείς την ανάπτυξη χωρίς να υπάρχει σχετική ασφάλεια. Η ασφάλεια τόσο στον παράκτιο χώρο όσο και θαλάσσιο χώρο είναι αρμοδιότητα πλέον του Λ.Σ και του αρχηγείου του. Και για αυτό το λόγο επείγει η συζήτησή του στην ολομέλεια της Βουλής.