Σάββατο, 18 Ιουνίου 2011

ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΚΤΗ ΜΙΑΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗ ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

Δεν ικανοποιήθηκε το αίτημα του ναυτιλιακού κόσμου για αυτόνομο υπουργείο


Πάγια θέση της ΕΕΕ με πρόεδρο  το Θ. Βενιάμη (αριστερά)
και του ΝΕΕ, με πρόεδρο τον Γ. Γράτσο (δεξιά),  ήταν 
η επανασύσταση του επιτυχημένου  μοντέλου που
 συνίσταται σε ένα υπουργείο Εμπορικής  Ναυτιλίας
με κορμό  το Λιμενικό Σώμα


 Αναπάντητο και επίκαιρο παραμένει το ερώτημα που είχε διατυπώσει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών σε μία ιστορική ανακοίνωση, το Σεπτέμβριο του 2010, σχετικά με τους πραγματικούς λόγους για τις συνεχείς ανατροπές στο διοικητικό φορέα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου, μετά και τη νέα αλλαγή που σημειώθηκε με το χθεσινό κυβερνητικό ανασχηματισμό.

Ο χθεσινός ανασχηματισμός θεωρήθηκε μία ευκαιρία για την επανασύσταση του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, η οποία ωστόσο δεν αξιοποιήθηκε από τον πρωθυπουργό.
Η κατάργηση του υπουργείου

Διοικητική ταλαιπωρία

Η ταλαιπωρία του διοικητικού φορέα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου συνεχίζεται, ανεξάρτητα από τις όποιες καλές προθέσεις μπορεί να έχει απέναντι στον ελληνικό εφοπλισμό η πολιτική ηγεσία του νέου υπουργείου.

Τόσο ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, όσο και ο αναπληρωτής υπουργός, Χάρης Παμπούκης, ο οποίος, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες αναμένεται να αναλάβει την αρμοδιότητα της ναυτιλίας, είναι παλαιοί γνώριμοι της εφοπλιστικής κοινότητας. Αλλωστε, ο ελληνικός εφοπλισμός συνεργάσθηκε με τον κ. Χρυσοχοΐδη ένα διάστημα, όταν ο ίδιος, ως υπουργός Προστασίας του Πολίτη, ανέλαβε και τις αρμοδιότητες της ναυτιλίας.

Ωστόσο, για την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, το θέμα δεν είναι προσωπικό, αλλά θεσμικό. Πάγια θέση των επίσημων φορέων της ελληνικής ναυτιλίας, της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ήταν η επανασύσταση του επιτυχημένου μοντέλου που συνίσταται σε ένα υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας με κορμό το Λιμενικό Σώμα.

Και, από την άποψη αυτή, «το μόνο αίτημα» στο οποίο θα επιμείνει, όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά στην ίδια ιστορική ανακοίνωση το διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΕ, δεν φαίνεται να έγινε δεκτό στην παρούσα περίοδο, από τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου.

Σε κάθε περίπτωση, επειδή όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος, η Ακτή Μιαούλη αναμένει να δει και τις επόμενες ημέρες πώς θα διαμορφωθεί το νέο σχήμα και εάν τελικά θα εξυπηρετεί στην πράξη τη σωστή λειτουργία της ναυτιλίας.

Οπως σημειώνεται, πάντως, η συνεχής αποψίλωση των υπηρεσιών της ποντοπόρου ναυτιλίας του πρώην πλέον υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, από δοκιμασμένα και έμπειρα στους τομείς αυτούς στελέχη, συνιστά ήδη ένα σημαντικό πρόβλημα.

Μόλις πρόσφατα, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, ανέφερε στον πρόλογό του στην ετήσιας έκθεσης της ΕΕΕ ότι «...στην Ελλάδα, μια ιδιαίτερα σοβαρή εκκρεμότητα δεν μπόρεσε να βρει την ενδεδειγμένη λύση της. Η άνευ λόγου διάλυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και η μετακίνηση του Λιμενικού Σώματος σε άλλες αρμοδιότητες δυσχεραίνουν την καθημερινή λειτουργία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και, συγχρόνως, εξασθενίζουν την ελληνική παρουσία στους διεθνείς οργανισμούς, παρουσία που, στη δυναμική και στο κύρος της, είχαν συμβάλει αποφασιστικά τα έμπειρα στελέχη του Λιμενικού Σώματος».

Μιλώντας, επίσης, στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα για την Ημέρα του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού, ο κ. Βενιάμης είχε σημειώσει ότι «η περίπτωση των άστοχων πειραματισμών στο διοικητικό φορέα του κλάδου πρέπει να γίνει παράδειγμα προς αποφυγή.

Γιατί και το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας έχουν ανάγκη από ισχυρά διοικητικά μετόπισθεν, όχι μόνο για τις καθημερινές λειτουργικές ανάγκες της και για τη διατήρηση των δεσμών της με τον τόπο, αλλά και για την προστασία των ζωτικών της συμφερόντων στο διεθνή διάλογο».
«Θαλάσσιες υποθέσεις»

Σε ανάλογες τοποθετήσεις έχει προχωρήσει και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, διά του προέδρου του, Γιώργου Γράτσου, ο οποίος σημείωσε σκωπτικά πρόσφατα ότι η ελληνική ναυτιλία δεν είναι «θαλάσσιες υποθέσεις», ενώ και η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) εξέφρασε την απογοήτευσή της για τη συνεχιζόμενη διάσπαση Λιμενικού Σώματος και ελληνικής ναυτιλίας στην ετήσια έκθεσή της, που κυκλοφόρησε λίγες ημέρες πριν από τον ανασχηματισμό.

Η απόσχιση του Λιμενικού Σώματος από την ελληνική ναυτιλία έχει παραλύσει τη διοικητική αρχή του ελληνικού νηολογίου, τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Committee, Χαράλαμπος Φαφαλιός, συμπληρώνοντας ότι δεν θα παύει να εργάζεται για την αποκατάσταση του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.

Αντιδράσεις κομμάτων

Ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λασιθίου, Γιάννης Πλακιωτάκης, με αφορμή τις αλλαγές στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας, σημείωσε: «Η εμπορική μας ναυτιλία δέχεται αλλεπάλληλα χτυπήματα, μετά και την υπαγωγή της στο νεοσύστατο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Η Νέα Δημοκρατία από την πλευρά της, δεσμεύεται να φέρει την εμπορική ναυτιλία στη θέση που της αρμόζει, δίπλα στον ίδιο τον πρωθυπουργό. Γιατί αυτό που μετρά είναι η αποτελεσματικότητα και όχι οι εντυπώσεις».

Δηλώσεις έκανε και ο υπεύθυνος του Τομέα Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας της Δημοκρατικής Συμμαχίας, βουλευτής Ηρακλείου, Λευτέρης Αυγενάκης. Μεταξύ άλλων, τόνισε ότι η κατάργηση του υπουργείου Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας αποτελεί μια ακόμα αρνητική εξέλιξη για την ελληνική ναυτιλία.

Η Δημοκρατική Συμμαχία έχει ξεκάθαρα ταχθεί υπέρ της σύστασης ανεξάρτητου και ισχυρού υπουργείου Ναυτιλίας.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Πηγή: Ναυτεμπορική: http://www.naftemporiki.gr/news/cstory.asp?id=1996669

Θαλασσίων Υποθέσεων και η ένταξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο νέο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, είναι, με την έννοια αυτή, ένα ακόμη επεισόδιο σε ένα σίριαλ που ξεκίνησε το 2009 και, απ' ό,τι φαίνεται, δεν λέει να τελειώσει.