Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΨΗΦΙΣΗ ΚΑΤΑ ΑΡΘΡΟ - 5

Για την ιστορία, δημοσιεύουμε όλα όσα ειπώθηκαν στη Βουλή, στις 22 Φεβρουαρίου 2011, κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου περί Σύστασης Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος και Ακτοφυλακής. Μια προσεκτική ανάγνωση από τον υποψιασμένο αναγνώστη, θα οδηγήσει στην αποκάλυψη των αιτίων που οδήγησαν τη κυβέρνηση στην αποκοπή του Λιμενικού από το πρώην ΥΕΝ, αλλά και ουσιαστικά την κατάργηση του Υπουργείου Ναυτιλίας.



Συνέχεια από προηγούμενο.../...


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο κ. Παναγιώτης Δημητρουλόπουλος, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στο Νομό Ηλείας.


ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, αγαπητέ κύριε Πρόεδρε.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πραγματικά στη μικρή θητεία που έχω σε αυτήν εδώ την Αίθουσα είναι η πρώτη φορά που ένα νομοσχέδιο δεν έφερε μία συζήτηση επί του περιεχομένου του. Επ’ αυτού, δηλαδή, επί της ουσίας, δεν έγινε κουβέντα. Απέφυγαν, θα έλεγα, με πολύ μεγάλη μαεστρία οι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης, κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, να μιλήσουν για το νομοσχέδιο αυτό καθεαυτό, κρίνοντάς το έστω αρνητικά στο περιεχόμενό του.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τι είναι αυτό που οδήγησε, που ανάγκασε, αν θέλετε, τη Νέα Δημοκρατία να αρνείται πεισματικά αυτό το νομοσχέδιο; Τι είναι αυτό που οδήγησε τη Νέα Δημοκρατία να ταυτίσει πλήρως το Λιμενικό Σώμα με το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων ή Εμπορικής Ναυτιλίας, όπως θέλετε να το λέτε; Είναι απλά ένα άλλοθι, ένα τέχνασμα, μια εφεύρεση, προκειμένου να δικαιολογήσουν την εκ των προτέρων άρνησή τους, για να δικαιολογήσουν τη θέση τους, τη στάση τους ως Αντιπολίτευση; Είναι αδυναμία κατανόησης των σύγχρονων αναγκών και απαιτήσεων, που, εκτός των άλλων, δημιουργούνται από την καθημερινή πραγματικότητα ή είναι αυτή η στάση, η στάση της Νέας Δημοκρατίας ενταγμένη στην επί της ουσίας άρνησή της σε κάθε προσπάθεια αλλαγής μιας κατάστασης, επηρεασμένη ίσως από τη συντηρητική της ιδεολογία;


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι σαφές ότι η προσπάθεια που κάνει το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να δομήσει, να οργανώσει και να λειτουργήσει ένα Σώμα, όπως το Λιμενικό, την Ακτοφυλακή, είναι και απαραίτητη και σοβαρή. Η ασφάλεια, ο έλεγχος, η αστυνόμευση του ελληνικού χώρου δεν μπορεί να είναι ευθύνη διαφορετικών πολιτικών αρχών. Η ασφάλεια, η προστασία του ελληνικού χώρου δεν μπορεί να σχεδιάζεται από διαφορετικά Υπουργεία ανάλογα με το εάν προστατεύεται η στεριά ή η θάλασσα, ιδιαίτερα στους καιρούς μας, με τα άκρως αυξημένα φαινόμενα που δημιουργούν την ανάγκη αυτής της προστασίας.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν ξέρω εάν από αυτό το Βήμα στη σημερινή συνεδρίαση μπορούμε να διερωτηθούμε για το ποιος είναι ή ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας ή όπως αλλιώς θέλετε να το ονομάσετε εσείς. Θα μπορούσε να είναι, πάντως, άλλος ρόλος από τη στήριξη των δραστηριοτήτων που πηγάζουν από τις θάλασσές μας, από το σχεδιασμό και την ανάπτυξη των θαλασσίων δραστηριοτήτων και κυρίως της ελληνικής ναυτιλίας;


Όμως, όπως ακούστηκε και πριν από αυτό το Βήμα, άλλο πράγμα είναι η στήριξη της ναυτιλίας μας και των άλλων θαλασσίων δραστηριοτήτων και άλλο η εφαρμογή του νόμου στο θαλάσσιο χώρο, στα πλοία, στα λιμάνια, στους χερσαίους χώρους των λιμανιών.


Και τι δεν ακούσαμε σε αυτήν εδώ την Αίθουσα σε μια προσπάθεια απαξίωσης της σοβαρής πραγματικά δουλειάς από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη! «Κάποιοι θέλουν να καταστρέψουν τη ναυτιλία», είπε κάποιος συνάδελφος. «Εντολές απέξω για το χτύπημα της ελληνικής ναυτιλίας», είπε κάποιος άλλος συνάδελφος. Δεν θα κρίνω τις απόψεις αυτές. Βέβαια, η φαντασία είναι γνωστό ότι δεν έχει όρια, αλλά φαίνεται ότι κάποιοι έχουν την ικανότητα αυτά τα όρια να τα ξεπερνούν. Πραγματικά τα ξεπέρασαν!


Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι αλήθεια πως αυτό το νομοσχέδιο απαντά και στις αυξημένες ανάγκες της σωστής και καλής ασφάλειας του θαλασσίου χώρου μας, αξιοποιώντας βεβαίως την εμπειρία και τη γνώση του Λιμενικού Σώματος που υπάρχει μέχρι σήμερα. Επίσης, αυτό το νομοσχέδιο δίνει λύση σε αρκετά υπηρεσιακά προβλήματα που αφορούν το Λιμενικό Σώμα.


Θα μου επιτρέψετε, όμως, κύριοι Υπουργοί, παρότι γνωρίζω πως υπάρχουν οικονομικά και ασφαλιστικά θέματα και παρότι δεν ήξερα το θέμα που θα σας αναφέρω μόλις τώρα πριν από το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, να κάνω μία επισήμανση. Μάλιστα, αναγκάστηκα μόλις χθες, ημέρα Δευτέρα, να ενημερώσω τους συνεργάτες σας. Δεν το ήξερα, δεν το γνώριζα, προκειμένου να το καταθέσω στην αρμόδια Επιτροπή, ώστε να υπάρχει ο χρόνος για τροπολογία. Θα ήθελα να σας παρακαλέσω, λοιπόν, για ένα ενδιαφέρον θέμα, για ένα ιδιαίτερο πρόβλημα.


Έχετε κάνει δεκτό, κύριοι Υπουργοί, στο άρθρο 57 να προστεθεί μία παράγραφος που αναφέρεται στους προερχόμενους από λιμενοφύλακες αποφοίτους σχολών, οι οποίοι κατατάχθηκαν το έτος 1996 ως κελευστές και σήμερα φέρουν το βαθμό του ανθυπασπιστή.


(XA)
(6PE)


Κάνατε –δικαίως κατά την άποψή μου- αποδεκτό το αίτημά τους τα τρία χρόνια που είχαν χρηματίσει ως λιμενοφύλακες πριν γίνουν κελευστές, να δικαιολογηθούν από εδώ και πέρα ώστε να αποκτήσουν το βαθμό του σημαιοφόρου.


Το 1996 κατετάγησαν ως κελευστές περίπου εβδομήντα άτομα. Αυτή η συμπλήρωση που κάνετε στο άρθρο 57 του Κώδικα αφορά περίπου εξήντα με εξήντα δυο λιμενικούς. Όμως, υπάρχουν άλλοι επτά της ίδιας κατηγορίας. Το 1996 είχαν καταταγεί και αυτοί στο Σώμα ως πρώην λιμενοφύλακες με προϋπηρεσία τριών ετών και στην πορεία του χρόνου, από όταν έγιναν κελευστές και έπειτα μέχρι σήμερα, απέκτησαν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα η υπηρεσία να αποδεχθεί αυτό το πτυχίο και να τους δώσει τους αντίστοιχους βαθμούς και σήμερα αυτοί να είναι σημαιοφόροι. Ζητούν –και πιστεύω ότι είναι δίκαιο το αίτημά τους- να εφαρμοστεί αναλογικά και γι’ αυτά τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, επτά στο σύνολο που κατετάγησαν με τα ίδια τυπικά προσόντα στην ίδια σειρά υπαξιωματικών όπως και οι προηγούμενοι και στη συνέχεια τέθηκαν εκτός οργανικών θέσεων λόγω συνδρομής των προβλεπόμενων από το νόμο προσόντων, δηλαδή της απόκτησης του πτυχίου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Να προσμετρηθεί και σε αυτούς ο χρόνος των τριών ετών ως λιμενοφύλακες στο παρελθόν ώστε χωρίς να διαταραχθεί η σειρά της αρχαιότητας και χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση να πάρουν τους βαθμούς που επιδιώκουν. Αυτή την πρόταση, κύριοι Υπουργοί, θα σας παρακαλούσα να τη δείτε σοβαρά.


Θα ήθελα να καλέσω όλους τους συναδέλφους να δουν με άλλο μάτι έστω και μετά την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου αυτό το σοβαρό πράγματι νομοθέτημα που θα δώσει λύση στην ασφάλεια και στην προστασία των ελληνικών ακτών και όχι μόνο.


Ευχαριστώ πολύ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ολοκληρώνουμε τον κατάλογο των ομιλητών με τον Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Αθανάσιο Δαβάκη, ο οποίος εκλέγεται όπως και ο κ. Αποστολάκος στο Νομό Λακωνίας.


Ορίστε, κύριε Δαβάκη, έχετε το λόγο.


ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, τελειώνει η διαδικασία της ψήφισης του νομοσχεδίου αυτού, ενός νομοσχεδίου που ο οποιοσδήποτε Έλληνας πολίτης παρακολουθεί τόσες ώρες στην Αίθουσα αυτή τη διαδικασία της ψήφισής του εύλογα και λογικά μπορεί να αναρωτηθεί πώς εν όψει και οικονομικής και κοινωνικής κρίσης ανεμίζουμε νομοσχέδια για τα οποία φοβούμαι ότι η επίθεση των γεγονότων, όπως είχε πει κάποιος στοχαστής, δεν θα επιτρέψει ούτε στην Κυβέρνηση τη δική σας ούτε στο γενικότερο πολιτικό σύστημα να τα εφαρμόσει. Και το λέω αυτό διότι ένα λογικό ερώτημα το οποίο θα θέσει κάθε Έλληνας πολίτης που χειμάζεται τις μέρες αυτές παντοιοτρόπως, είναι κατά πόσο αυτή τη στιγμή έχουμε την πολυτέλεια θεσμούς που έχουν δοκιμαστεί επί ένα αιώνα περίπου, να τους ξεριζώνουμε και να τους εντάσσουμε με άλλες πολιτικές επιλογές σε άλλα σώματα, τα οποία δεν έχουν καμία μα καμία συνάφεια μεταξύ τους. Και το λέω αυτό εν πλήρει γνώσει αυτού που λέω, δεδομένου ότι και η Ελληνική Αστυνομία έχει τη δική της παράδοση, τη δική της δομή, τη δική της ψυχολογία, το δικό της συγκεκριμένο γίγνεσθαι και περιβάλλον δράσεως αλλά και το Λιμενικό Σώμα με τη δική του ιστορία, με τη δική του παράδοση, με τη δική του πρόσμιξη στις θαλάσσιες υποθέσεις και τη θαλάσσια παράδοση της πατρίδας μας απαιτεί το δικό του σεβασμό και τη δική του εξακτίνωση πάνω στα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει.


Λυπούμαι που θα το πω αλλά ο κάθε Έλληνας πολίτης αλλά και εμείς οι εκπρόσωποι του ελληνικού λαού σ’ αυτή την Αίθουσα θα περιμέναμε κάτι άλλο από εσάς, κύριε Υπουργέ.


(ST)
(6XA)


Εκτός των πολλών και ωραίων λόγων με τους οποίους προσπαθήσατε να δώσετε μία σαφή εικόνα των προθέσεών σας για το Λιμενικό Σώμα –λόγων που το εγκώμιο νομίζαμε ότι πλέκετε, αλλά δυστυχώς απ’ ό,τι διαπιστώσαμε τον επικήδειο του Λιμενικού Σώματος κάνατε- θα θέλαμε μία σαφέστερη και θα έλεγα, πιο παρεμβατική στάση απέναντι στα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν σήμερα και οι θαλάσσιες υποθέσεις και η αστυνόμευση της θαλάσσιας περιοχής της χώρας μας, ολόκληρης της χώρας μας, με τη δική της φυσιογνωμία, αλλά και όλα εκείνα που συνθέτουν αυτά τα οποία πριν από λίγο είπε και ο Κοινοβουλευτικός σας Εκπρόσωπος, ο κ. Ευθυμίου.


Πολλή φιλολογία, κύριε Υπουργέ, πολλά ωραία λόγια, γεγονότα και πράγματα, τα οποία –λυπούμαι που θα το πω- είναι αδύνατο σήμερα να εφαρμοστούν υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, όπως και όλα εκείνα τα οποία φοβούμαι ότι σήμερα θα κλαίμε επί ερειπίων, τα οποία η δική σας Κυβέρνηση δομεί και τα οποία δυστυχώς –παρά το σολοικισμό της λέξεως- σήμερα δεν θα έχουν καμία αποτύπωση των γεγονότων, της πραγματικότητας και των αναγκών που έχει η όλη κατάσταση που επικρατεί στη θαλάσσια περιοχή της χώρας μας.


Μιλάτε για τη διεθνή εμπειρία, μία διεθνή εμπειρία η οποία σας οδηγεί στη ρύθμιση όλων εκείνων των ζητημάτων που το Λιμενικό Σώμα θέλει και χρειάζεται. Μα, ποια διεθνής εμπειρία περισσότερο από την ελληνική εμπειρία μπορεί σήμερα να χρησιμοποιηθεί από τη δική σας Κυβέρνηση, αλλά και οποιαδήποτε κυβέρνηση κυβερνούσε αυτόν τον τόπο; Το πρότυπο των θαλασσίων υποθέσεων, το πρότυπο οποιουδήποτε αφορά ζητήματα ναυτιλίας, ζητήματα θάλασσας, ζητήματα ασφάλειας στη θάλασσα είναι η Ελλάδα. Ένας θεσμός ενενήντα ετών, ενός αιώνα περίπου, όπως είναι ο θεσμός της ιστορίας του Λιμενικού Σώματος, είναι το καλύτερο πρότυπο για οποιαδήποτε χώρα θέλει να ασχοληθεί με τη θαλάσσια ασφάλεια και τις λιμενικές υποθέσεις. Έρχεσθε σήμερα εν είδει Επιμηθέων, αν θέλετε, ή εν είδει νέων αρχιτεκτόνων και προσπαθείτε να καταστρέψετε κάτι το οποίο έχει δομηθεί. Με παράπονο το λέω.


Είμαι περίπου δεκαεπτά, δεκαοκτώ χρόνια σ’ αυτή την Αίθουσα και συνεχώς και με βασικό στίγμα τη δική σας Κυβέρνηση έρχεσθε και αποδομείτε θεσμούς οι οποίοι είναι επιτυχημένοι. Όλοι αλλά ιδιαίτερα εμείς, οι Βουλευτές της ελληνικής περιφέρειας, όπως η Λακωνία, η οποία ουσιαστικά περιβάλλεται κατά το μεγαλύτερο μέρος της από θάλασσα, με τις δύο μεγάλες χερσονήσους της, με το μεγάλο Λακωνικό κόλπο, γνωρίζουμε τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι Λιμενικές Αρχές από ελλιπή στελέχωση, υποστελέχωση, από ελλιπή μέσα, από φθαρμένα μέσα, από τεράστιες εκτάσεις που καλούνται να αστυνομεύσουν. Αντί να δώσετε μέσα, να δώσετε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, να δώσετε μία ελπιδοφόρα πνοή και ελπιδοφόρα προοπτική στο Λιμενικό Σώμα, αντί να δώσετε μια ελπιδοφόρα πνοή προς αυτούς τους άντρες και τις γυναίκες που ηρωικά κάνουν το καθήκον τους, ξεριζώνετε το θεσμό αυτό και τον οδηγείτε σε έναν άλλο χώρο με καμία μα καμία σχέση μεταξύ τους.


Μπορεί θεωρητικά να έχουν σχέση μεταξύ τους, θεωρητικά όμως, κύριε Υπουργέ. Δυστυχώς, όμως, στην πράξη αυτό δεν συμβαίνει και αυτό θα το αντιμετωπίσετε και θα το δείτε σε πάρα πολύ λίγο χρονικό διάστημα. Η τεχνογνωσία την οποία έχει το Λιμενικό Σώμα και όλες εκείνες οι πρακτικές που συνθέτουν τη φυσιογνωμία του, τη δράση του, την εν γένει ιστορία του, δεν θα μπορέσουν να συζευχθούν με την Ελληνική Αστυνομία. Εκτός όλων των άλλων γεγονότων, τα οποία φοβούμαι ότι μπορεί και να τα γνωρίζετε –γιατί έχετε θητεύσει κατ’ επανάληψη σε υπουργικούς θώκους, τα οποία έχουν στα in externis corpora όλα αυτά τα Σώματα- πρέπει να προσεγγίσετε με ιδιαίτερη προσοχή, με ιδιαίτερη, θα έλεγα, βολιδοσκόπηση και προοπτική αυτό το τεράστιο ζήτημα. Η Ελλάδα, χώρα θαλασσινή, η Ελλάδα χώρα η οποία βασικό μέλημα και στόχο έχει την ανάπτυξη της ναυτιλίας της και τα συναφή Σώματα, όπως είναι το Λιμενικό Σώμα, θέλει μία διαφορετική στάση και μία διαφορετική προοπτική όσον αφορά νομοσχέδια, τα οποία άπτονται αυτών των μεγάλων εθνικών δομών και των μεγάλων εθνικών προοπτικών.


Λυπούμαι που θα το λέω και θα το ξαναπώ κλείνοντας ότι η επίθεση των γεγονότων –που φοβούμαι ότι θα είναι ραγδαία τις επόμενες ημέρες- δεν θα επιτρέψει τέτοιες μεγαλόπνοες προοπτικές, όπως προσπαθείτε και νομίζετε ότι με το νομοσχέδιο αυτό θα επιφέρετε, να εφαρμοστούν.


(GK)


(5ST)


Κύριε Υπουργέ, στην εκπνοή της σημερινής διαδικασίας, σας καλώ να ξανασκεφτείτε την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου και να το αποσύρετε.


Ευχαριστώ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο Εισηγητής κ. Άγγελος Μανωλάκης για τρία λεπτά.


ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.


Ακούστηκε απόψε σε αυτή την Αίθουσα από πολλούς συναδέλφους, ιδιαίτερα από την Αξιωματική Αντιπολίτευση, ότι διαλύεται με αυτό το νομοσχέδιο η ναυτιλία, ότι διαλύεται το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας –το οποίο βέβαια δεν υπάρχει- ότι διαλύεται –είπε κάποιος- το κράτος!


Μα, το κράτος, όπως εγώ τουλάχιστον το βλέπω, δεν είναι ούτε οι εφοπλιστές ούτε οι βιομήχανοι ούτε οι δάσκαλοι ούτε οι μηχανικοί, όπως είμαι εγώ. Δεν διαλύουμε τίποτα. Μπορεί να υπάρχουν κάποια συμφέροντα που αλλάζουν. Οι εποχές αλλάζουν. Δεν πρέπει να μείνουμε σε αυτά.


Με αυτό το νομοσχέδιο κάνουμε δυο πράγματα. Οργανώνουμε καλύτερα το Λιμενικό Σώμα, γι’ αυτό και στα αγγλικά το λέμε Hellenic Coast Guard και δίνουμε μεγαλύτερη βάση και στην ακτοφυλακή γιατί έχουμε προβλήματα ασφάλειας. Και στη χώρα μας, κύριε Πρόεδρε, μετά τα προβλήματα της οικονομίας, τα προβλήματα της ασφάλειας είναι τα πιο σημαντικά. Γι’ αυτό πιο οργανωμένα πρέπει να δούμε το θέμα της ασφάλειας.


Μάλιστα, αύριο που γίνεται απεργία και συγκέντρωση, καλό είναι να εκφράζεται ο κόσμος για τα οικονομικά προβλήματα, αλλά –όπως ειπώθηκε και από τον Υπουργό- με περιφρούρηση και με ασφάλεια, γιατί έχει σημασία για τον Έλληνα πολίτη η ασφάλεια.


Όμως, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όπως είπα πριν, δεν υπάρχει. Έχουμε το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, ένα πολιτικό, αναπτυξιακό και οικονομικό Υπουργείο. Ποιο είναι το βίτσιο που είχαν κάποιοι να «ξεχωρίσουν το κοστούμι από τη στολή», δηλαδή γιατί κάποιοι ένστολοι να υπηρετούν τη ναυτιλία; Ναυτιλία το λέμε οι περισσότεροι από το γεγονός ότι μια πλειάδα αποστράτων συνεχίζει να εργάζεται στους εφοπλιστές. Αυτό εμένα με υποψιάζει για το τι έκαναν όταν εργάζονταν στο Λιμενικό.


Πρέπει να είναι ένστολος; Τότε να φέρουμε και το Πολεμικό Ναυτικό να υπηρετεί εκεί! Δεν μπορεί να είναι πολιτικό προσωπικό και μάλιστα μετά από ένα μεταβατικό στάδιο να υπηρετεί τη ναυτιλία; Δεν έχω τίποτα με κανέναν κλάδο ούτε με τους εφοπλιστές ούτε το ένα ούτε το άλλο.


Εμείς πρέπει να υπηρετήσουμε το έθνος και οπωσδήποτε τη ναυτιλία μας και νομίζω ότι θα την υπηρετήσουμε πολύ καλύτερα απ’ ό,τι γινόταν στο παρελθόν ή τουλάχιστον το ίδιο καλά, αλλά έχει σημασία –και σε αυτό αδικήθηκε το νομοσχέδιο- να δούμε πώς θα υπηρετήσουμε καλύτερα τα θέματα ασφάλειας. Βλέπουμε ότι όλη η Βόρεια Αφρική έρχεται εδώ. Υπάρχει παράνομη μετανάστευση. Υπάρχουν ένα σωρό προβλήματα. Νομίζω ότι το νέο Λιμενικό Σώμα Ελληνική Ακτοφυλακή με το Αρχηγείο, με το ένα, με το άλλο θα τα πάει πολύ καλύτερα.


(Στο σημείο αυτό χτυπά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.


Δυστυχώς, δεν έχω χρόνο να μιλήσω για το νομοσχέδιο αυτό καθεαυτό, για το πώς θα προσλαμβάνονται, πώς θα προάγονται, τη διοικητική και λειτουργική αυτοτέλεια, την αποκεντρωμένη δράση που υπάρχει, γιατί δυστυχώς καταναλώσαμε όλο το χρόνο για το αν θα συνεχίσουν κάποιοι ένστολοι να υπηρετούν κάποιους. Θα υπηρετήσουμε τη ναυτιλία, θα υπηρετήσουμε την ασφάλεια, θα υπηρετήσουμε την πατρίδα μας.


Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Και εμείς ευχαριστούμε.


Ο Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης έχει το λόγο.


ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.


Κύριε Πρόεδρε, ποια είναι τα σημερινά δεδομένα; Τα σημερινά δεδομένα είναι ότι δεν υπάρχει το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Βέβαια, τα προβλήματα δεν είναι ορατά για την ώρα. Τα προβλήματα θα προκύψουν από αύριο το πρωί. Θέλω να είμαι σαφής ως προς τη θέση και την άποψη της Νέας Δημοκρατίας.


(DE)


(6GK)


Εμείς, κύριε Πρόεδρε, πιστεύουμε ότι, ενώ φιλοσοφία ή, αν θέλετε, βούληση της Κυβέρνησης είναι να υπηρετήσει τη δημόσια ασφάλεια, ανταποκρινόμενη στις νέες συνθήκες, σύμφωνα με το άρθρο 23 παράγραφος 7, οι Περιφερειακές Υπηρεσίες, δηλαδή, τα Λιμεναρχεία θα ασκούν και καθήκοντα άλλων Υπουργείων. Για παράδειγμα, ένα Λιμεναρχείο θα ασκεί και καθήκοντα του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, του ΥΘΥΝΑΛ, δηλαδή, για την έκδοση φυλλαδίων, νηολογίων, εισπράξεις και αποδόσεις ΝΑΤ.


Άρα, πού είναι όραμά σας για υπηρέτηση του Λιμενικού Σώματος προς την πορεία της δημοσίας ασφάλειας της χώρας μας;


Επίσης, αυτό που θέλω να αναφέρω είναι ότι τα έμπειρα εξειδικευμένα στελέχη με ναυτιλιακές σπουδές που υπηρετούν αυτή την ώρα στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων είναι πολύ δύσκολο να αντικατασταθούν, κύριε Πρόεδρε και αυτό το γνωρίζουν όλοι. Μάλιστα, ο ίδιος Υπουργός παραδέχθηκε ότι τα δύο χρόνια ενδεχομένως να μην είναι αρκετά. Όμως, επαναλαμβάνω: Την ώρα που δεν γνωρίζουν ποιο θα είναι το μέλλον τους, την ώρα που γνωρίζουν ότι δεν έχουν καμία εξέλιξη στο συγκεκριμένο Υπουργείο, γιατί να παραμείνουν; Θα παραμείνουν με ή χωρίς τη συναίνεσή τους;


Γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ, ότι η χώρα μας καλείται να εναρμονιστεί με την τρίτη δέσμη μέτρων της κοινοτικής νομοθεσίας για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας; Ορισμένες εκ των Οδηγιών αφορούν το Port State Control και τη διερεύνηση των ναυτικών ατυχημάτων. Οι εν λόγω Οδηγίες προκαλούν διοικητικές και διαρθρωτικές αλλαγές στο υφιστάμενο διοικητικό σχήμα. Έχουν ληφθεί υπόψη οι οικονομικές επιπτώσεις στη σύσταση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος; Και επιπροσθέτως, ποια είναι η ενεργός συμμετοχή της χώρας μας το τελευταίο διάστημα δια παρουσίας εξειδικευμένων στελεχών στο ΥΘΥΝΑΛ ή πολιτικού προσωπικού σε εξαιρετικά σημαντικές για την ελληνική ναυτιλία διεθνείς συναντήσεις των IMO, στη Διάσκεψη για την Κλιματική Αλλαγή στο Κανκούν, συναντήσεις υψηλών αξιωματούχων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης;


Καμία, κύριε Πρόεδρε, διότι τα έμπειρα εξειδικευμένα στελέχη του Λιμενικού Σώματος έχουν αποκτήσει πολύχρονη διεθνή εμπειρία όλα αυτά τα χρόνια, εμπειρία που τη μεταφέρουν στους κατά περιόδους Υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας.


Εν κατακλείδι, κύριε Πρόεδρε, εμείς διαφωνούμε με το νομοσχέδιο στη φιλοσοφία του στην απόσχιση του Λιμενικού Σώματος, στην υπηρέτηση των συμφερόντων της εμπορικής ναυτιλίας. Αν θέλουμε πραγματικά να διαμορφώσουμε νέες συνθήκες, θα πρέπει να δούμε τη διαθεσιμότητα των επιχειρησιακών μέσων, ενδεχομένως την ενδυνάμωση του Λιμενικού Σώματος με νέο προσωπικό, αφού μέχρι τώρα το Λιμενικό Σώμα ασκεί και καθήκοντα Ακτοφυλακής.


Τελειώνοντας, θέλω για ακόμα μια φορά να δηλώσω ότι η Νέα Δημοκρατία δεσμεύεται για την επανίδρυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, με ενιαίο διοικητικό σχήμα με το Λιμενικό Σώμα.


Ευχαριστώ πολύ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ο Ειδικός Αγορητής του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού κ. Άγγελος Κολοκοτρώνης έχει το λόγο.


ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.


Δεν ξέρω πώς τα καταφέραμε να τηρήσουμε την κοινοβουλευτική τάξη και στα τρία μόλις λεπτά που έχουμε διαθέσιμα να μιλήσουμε επί των άρθρων, που δεν θα μιλήσουμε. Γι’ αυτό, θα μου επιτρέψετε και εμένα να αρκεστώ σε ορισμένες παρατηρήσεις.


«Εδώ καράβια χάνονται, βαρκούλες αρμενίζουν», κύριε Υπουργέ. Και αναφέρομαι σε μια βελτίωση ή αναδιατύπωση που μας έφερε εδώ το Επιστημονικό Συμβούλιο, την οποία υπογράφετε και λέει ότι στο α’ εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 11 του σχεδίου νόμου, ο τόνος στη λέξη «ακολουθούς» τίθεται στην παραλήγουσα. Ευτυχώς, να μάθουμε και λίγη γραμματική.


Αν ήμασταν, όμως, πιο επιμελείς και είχαν διαβάσει στο Επιστημονικό Συμβούλιο και την αιτιολογική έκθεση, θα ήξεραν ότι στην Υποτακτική η λέξη «συμβάλλει» δεν γράφεται με δύο λάμδα, ότι η λέξη «Ευρωπαϊκές» δεν γράφεται με κεφαλαίο γράμμα, διότι τα επιθετοποιημένα κύρια ονόματα γράφονται με μικρό το πρώτο τους γράμμα, όπως και η κατάληξη της λέξης «συνεστήθει» -ως Αόριστος Β’- δεν γράφεται με -ει.


(AM)


(06DE)


Έτσι, λοιπόν, εδώ «καράβια χάνονται και βαρκούλες αρμενίζουν».


ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: …


ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ: Έχω την αίσθηση –και δεν θέλω να αδικήσω κανέναν- ότι κατά τη συζήτηση αυτού του νομοσχεδίου δόθηκε εξαιρετική σημασία σε θέματα ελάσσονος σημασίας και βάλαμε στην άκρη τα θέματα της μείζονος σημασίας. Ακούστηκαν και ορισμένες κοινοτοπίες.


Παρακολούθησα με μεγάλη προσοχή τον κύριο Υπουργό, που ανάλωσε το μισό του χρόνου από την ομιλία του σε ζητήματα που αφορούσαν τη γεωγραφία και την ιστορία της χώρας. Μου θύμισε τον Ουίνστον Τσώρτσιλ, που μιλώντας κάποτε στη Βουλή των Κοινοτήτων επί μιάμιση ώρα, στο τέλος της ομιλίας του είπε ότι «σας λέω τόσα πολλά, γιατί δεν θέλω να σας πω τίποτα». Μόνο για την επανάσταση στο Γουδί του 1909 δεν ακούσαμε από τον Υπουργό.


Από τον Υπουργό -να με συγχωρήσει αν και ξέρει ότι έχω ένα σεβασμό απέναντι στο θεσμό και τον ίδιο- διαπίστωσα ένα βοναπαρτισμό ο οποίος, όμως, θα πρέπει να ξέρει και ο ίδιος ότι στο τέλος του έχει ένα Βατερλώ, διότι μας μίλησε πολλές φορές –και στην Επιτροπή- λέγοντας ότι «το θέλει ο Πρωθυπουργός αυτό», την οποία θέληση του Πρωθυπουργού την ανήγαγε στο επίπεδο του αλάθητου Πάπα και αυτό δεν μ’ αρέσει καθόλου για κανέναν. Όπως ακούστηκε προ ολίγου και η φράση «για πρώτη φορά», που είχαμε να την ακούσουμε πάρα πολύ καιρό.


(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.


Δεν θα μιλήσω καθόλου για όσους κατάλαβαν για το πώς έγινε το μπλέξιμο του Λιμενικού Σώματος με το Υ.Θ.Υ.Ν.Α.Λ., γιατί ο Υπουργός τα ξέρει καλύτερα.


Τελειώνω, λέγοντας ότι τελικά μας πείσατε να μην ψηφίσουμε κανένα από τα άρθρα του σχεδίου νόμου, διότι έχετε καταστήσει το Λιμενικό Σώμα υπηρέτη δύο αφεντάδων και αυτό δεν το καλύπτει καμμία περικοκλάδα από έναν ασύστατο βερμπαλισμό.


Ευχαριστώ πολύ.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Παπουτσής.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα όσα ανέφερε ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας, ο κ. Μανωλάκης, απαντώντας σε αιτιάσεις συναδέλφων της Αντιπολίτευσης, δεν θα τα επαναλάβω. Ούτως ή άλλως ήταν απολύτως σαφή, συγκεκριμένα και συμπύκνωσαν την ουσία αυτού του νομοσχεδίου, ενός νομοσχεδίου που φέρνει μία μεγάλη μεταρρύθμιση στον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας.


Ο κ. Κολοκοτρώνης προηγουμένως, έκανε μία εννοιολογική και πολύ συγκεκριμένη ανάλυση της ομιλίας μου.


Θα προσέξατε, όμως –υποθέτω- κύριε Κολοκοτρώνη, ότι ολόκληρη η ομιλία μου εστιάστηκε στο θέμα του νομοσχεδίου. Δηλαδή, σε μία πτυχή της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας μας: αυτό που υπηρετεί η δημιουργία του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.


Στρέφομαι τώρα προς τους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας. Στην πολιτική μου διαδρομή, όταν επέστρεψα στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, επειδή ο τότε Πρωθυπουργός κ. Κώστας Σημίτης επέλεξε να με τιμήσει με την ευθύνη του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, είχα την ευκαιρία σε όλη αυτή την περίοδο –και τότε και μετά- να αναφερθώ πολλές φορές στην Εμπορική Ναυτιλία με πύρινους λόγους, με ουσιαστικά επιχειρήματα.


(AD)


(6AM)


Το ίδιο είμαι έτοιμος να κάνω και τώρα, όσο και αν επιχειρήσετε εσείς να με επηρεάσετε για δικούς σας λόγους, για τις δικές σας εντυπώσεις, γιατί θέλετε να ακουστείτε μ’ αυτόν τον τρόπο. Μη νομίζετε ότι πρόκειται να με επηρεάσετε, για να αλλάξω τη θέση μου και την πίστη μου ότι η Εμπορική Ναυτιλία αποτελεί μία από τις κορυφαίες πτυχές της ελληνικής οικονομίας και ότι είναι το βασικό όπλο της Ελλάδος και ο χώρος που μας δίνει υπερηφάνεια για να μπορούμε να συμμετέχουμε στα διεθνή fora ως παγκόσμια υπερδύναμη.


Θα μπορούσα να ομιλώ πολλές ώρες για την Εμπορική Ναυτιλία, για τις ευθύνες, τις προοπτικές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο εφοπλισμός, η ναυτεργασία, οι κοινωνικές και οικονομικές δυνάμεις, οι οποίες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο λειτουργούν και εργάζονται στον τομέα της ναυτιλίας.


Όσο και αν επιχειρήσατε να καταρρίψετε το νομοσχέδιο αναδεικνύοντας δήθεν την ευαισθησία σας και την αγωνία σας για την Εμπορική Ναυτιλία, δεν θα καταφέρετε ποτέ στη συνείδηση του κόσμου της ναυτεργασίας, ακόμα και των εφοπλιστών, να αλλάξετε τη βεβαιότητα για το ποιος μπορεί να υπηρετήσει και να υποστηρίξει καλύτερα την προοπτική της ελληνικής ναυτιλίας στο παρόν και στο μέλλον, την προοπτική, τη δύναμη και τη θέση της ελληνικής ναυτιλίας τόσο στο διεθνή χώρο, όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.


Ήταν πάντοτε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εκείνη η οποία δημιουργούσε ένα βήμα παραπέρα! Ήταν εκείνη η οποία άνοιγε νέους δρόμους για την Εμπορική Ναυτιλία! Ήταν εκείνη η οποία συνέδεε την ισχύ και το κύρος της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο, με την ποντοπόρο ναυτιλία. Και ήταν πάντοτε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εκείνη η οποία έθετε τις βάσεις, τα θεμέλια για την εξυγίανση του χώρου της ναυτιλίας σε όλους τους τομείς.


Και το ίδιο κάνει και τώρα. Μάλιστα, για την ακρίβεια, δεν το κάνει τώρα. Δεν το κάνει μ’ αυτό το νομοσχέδιο, όπως ευφυώς βεβαίως και εντέχνως επιχειρήσατε τόση ώρα να αναδείξετε. Το έκανε ήδη από την πρώτη μέρα της ανάληψης της νέας Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ μετά τις εκλογές, μετά την εντολή του ελληνικού λαού, επί τη βάσει των θέσεών μας και του προγράμματός μας, κύριε Αποστολάκο, διότι αυτή η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κέρδισε τις εκλογές με ένα πρόγραμμα το οποίο έλεγε «πολιτικό, οικονομικό Υπουργείο για την υποστήριξη της ναυτιλίας». Το Λιμενικό Σώμα δεν έρχεται τώρα στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη! Ήταν από την πρώτη μέρα μετά τις εκλογές!


Δεν αντιλαμβάνομαι, λοιπόν, με ποια έννοια και με ποια κοινοβουλευτική δεοντολογία και επί τη βάσει ποιας νομικής και ποιας συνταγματικής προσέγγισης αμφισβητείτε το δικαίωμα στον Πρωθυπουργό και στην Κυβέρνησή του, δηλαδή στην Πλειοψηφία, να ορίσει τον τρόπο με τον οποίο θα ασκήσει τη δημόσια εξουσία στη χώρα! Δεν το κατάλαβα! Και έχετε το θράσος να θέτετε θέμα νομιμοποίησης του ΠΑΣΟΚ; Έχετε το θράσος να θέτετε θέμα νομιμοποίησης της Κυβέρνησης αυτής να κάνει επιλογές όσον αφορά τη λειτουργία του κράτους και τον τρόπο με τον οποίο θα ασκήσει τη δημόσια εξουσία;


Εγώ θέτω το εξής ερώτημα. Πώς νομιμοποιείστε εσείς; Σε ποιους κανόνες πολιτικής δεοντολογίας νομιμοποιείστε να θέτετε τέτοιο ερώτημα και να δημιουργείτε αμφισβήτηση;


Οι κυβερνήσεις συγκροτούνται με βάση τις επιλογές της Πλειοψηφίας. Με βάση προεδρικά διατάγματα ορίζονται τα Υπουργεία, συγκροτούνται οι εξουσίες, καθορίζονται οι αρμοδιότητες και από εκεί και πέρα ασκείται η εξουσία. Δεν είχα αντιληφθεί ότι σε κάποιο κοινοβουλευτικό πολίτευμα, η Πλειοψηφία θα έπρεπε να συνδιαλέγεται με την Αντιπολίτευση και να ζητά και την έγκρισή της για το αν και κατά πόσο θα ασκήσει την εξουσία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, με το ένα ή το άλλο Υπουργείο! Δεν το είχα αντιληφθεί αυτό! Καινοφανής προσέγγιση!


ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ: Αλλά ζητάτε…


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Ως εκ τούτου, λοιπόν, επί της ουσίας και επί του θέματος, σήμερα μιλούμε για τη σύσταση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;


(XS)


(AD)


Απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι από τον Εισηγητή του Kόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κύριο Πλακιωτάκη, εν μέσω ασαφειών βεβαίως, λέτε «όχι». Άλλο αν ο Κοινοβουλευτικός σας Εκπρόσωπος ο οποίος τίμησε με την παρουσία του το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, εν τη ρύμη του λόγου του απεκάλυψε ότι και ο ίδιος επεξεργάστηκε το σχέδιο για τη δημιουργία του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.


Την αλήθεια έλεγε, γιατί το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος είναι όραμα γενεών των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, γιατί το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος είναι επιλογή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ του 2000, γιατί το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος μαζί, κύριε Δρίτσα, με την Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος, ήταν επιλογή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ του 2000.


ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: …(Δεν ακούστηκε).


ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Θα φτάσω κύριε Ροντούλη.


ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Στην Αλεξανδρούπολη κοιτάξτε το 2000.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Στην Αλεξανδρούπολη, κύριε Ροντούλη, επεδίωξα ως Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και δέσμευσα το χώρο προκειμένου να ιδρυθεί η Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος.


ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Έντεκα χρόνια αυτή η δέσμευση.

Συνεχίζεται.../...