Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΨΗΦΙΣΗ ΚΑΤΑ ΑΡΘΡΟ - 6

Για την ιστορία, δημοσιεύουμε όλα όσα ειπώθηκαν στη Βουλή, στις 22 Φεβρουαρίου 2011, κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου περί Σύστασης Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος και Ακτοφυλακής. Μια προσεκτική ανάγνωση από τον υποψιασμένο αναγνώστη, θα οδηγήσει στην αποκάλυψη των αιτίων που οδήγησαν τη κυβέρνηση στην αποκοπή του Λιμενικού από το πρώην ΥΕΝ, αλλά και ουσιαστικά την κατάργηση του Υπουργείου Ναυτιλίας.




Συνέχεια από προηγούμενο.../...

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Άλλο το τι λέει το Προεδρικό Διάταγμα κι άλλο τι ισχύει στην πράξη. Εγώ δεν ξέρω τι ακριβώς συμβαίνει να το κουβεντιάσουμε όμως. Προχωρώ.



Εγώ είμαι νέος στην πολιτική, αλλά πιστεύω ακράδαντα ότι ο σεβασμός στην πολιτική κερδίζεται μόνο όταν το όραμα γίνεται πράξη ωφέλιμη για τον τόπο. Με ποιόν τρόπο; Να ισχυροποιεί τη διεθνή θέση της χώρας, να στηρίζει την κοινωνία και να αναπτύσσει την οικονομία. Αυτοί είναι οι τρεις πυλώνες.


Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πριν από ενενήντα χρόνια που ίδρυσε το Λιμενικό Σώμα διέβλεψε ότι υπάρχει και στρατηγικός και οικονομικός ρόλος, γι’ αυτό και το έκανε. Γιατί ταυτόχρονα αυτές οι τρεις προϋποθέσεις πληρούνταν.


Τριάντα χρόνια μετά ο Γεώργιος Παπανδρέου διαβλέποντας επίσης ότι η ναυτιλία μπορούσε να κατακτήσει τον κόσμο είπε, ότι όχι μόνο δεν επιτρέπεται δυσμενής προκατάληψη έναντι της Ελληνικής Ναυτιλίας αλλά αντίθετα και δικαιολογείται και επιβάλλεται ευμενής προκατάληψη.


Κύριε Υπουργέ η ναυτιλία προσθέτει εξωστρέφεια και κύρος όσο καμμία άλλη πολιτική ή οικονομική δραστηριότητα στη χώρα. Παρέχει ρευστότητα, προσέξτε, ίση με ένα ΕΣΠΑ το χρόνο, παρέχει και απασχόληση πολλαπλάσια και σε ποσότητα και σε ποιότητα από οποιαδήποτε άλλη επιδοτούμενη δράση. Τέλος προσφέρει αθόρυβα σημαντικό κοινωνικό έργο στην υγεία, στην παιδεία, στον πολιτισμό. Κάτι ξέρω εγώ που προέρχομαι από τη Χίο.


(ΚΟ)
(5XS)


Γι’ αυτά πιστεύω ότι καθοριστικό ρόλο έπαιξε η αυτοτέλεια του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και η αυτονομία του Λιμενικού Σώματος ως ενιαίος φορέας διοίκησης. Για ποιο λόγο; Διότι εξασφάλισε σταθερότητα και στο θεσμικό και στο επιχειρησιακό περιβάλλον. Οποιαδήποτε άλλη χώρα απέναντι σ’ αυτά θα απαντούσε μόνο με σεβασμό και με τίποτα άλλο. Αυτό που θα νόμιζε και ο οποιοσδήποτε άκουγε τον Πρωθυπουργό πριν από οκτώ μήνες στα Ποσειδώνια, να αναφέρεται στην ελληνική ναυτιλία λέγοντας ότι αποτελεί δύναμη ανάπτυξης και δύναμη για τη διεθνή φωνή της χώρας.


Η πάγια αναντιστοιχία λόγων και έργων της Κυβέρνησης μάς οδήγησε σήμερα εδώ να συζητάμε μια προκατάληψη. Βλέποντας τα ενενήντα χρόνια που μεσολάβησαν από το όραμα στην προκατάληψη, μόνο μια φορά «έφυγε» το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και πήγε στο Υπουργείο Μεταφορών το 1971, για να επανέλθει το 1973 από το Μαρκεζίνη ως αυτοτελές Υπουργείο λίγες μέρες μετά το Πολυτεχνείο.


Κινδύνευσε και πάλι το 1985 επί Ανδρέα Παπανδρέου, αλλά σώθηκε απ’ ό,τι διάβασα την τελευταία στιγμή. Νομίζω ότι ήταν ο Ιωάννης Ζίγδης αυτός που πάτησε το πόδι του στο φρένο. Έκτοτε, είχε ανοδική πορεία. Το 2001 προσετέθη η Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής και το 2007 το Υπουργείο Αιγαίου.


Αναρωτιέμαι, λοιπόν, με ποιο επιχείρημα το καταργείτε. Επειδή μία δύναμη ανάπτυξης, όπως η Εμπορική Ναυτιλία, θα υποστηρίζετε από ένστολους; Και ερωτώ το εξής: Εάν είναι έτσι, γιατί το πάτε στο πιο στρατικοποιημένο Υπουργείο μετά το Υπουργείο Αμύνης, το δικό σας; Όμως, και έτσι να είναι, ποιος και πώς μπορεί να κάνει καλύτερα τη δουλειά στον IMO, στην Ευρωπαϊκή Ένωση που γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, στα διεθνή φόρα κοκ.; Ποιο κοστούμι και όχι στολή μπορεί να αποκτήσει σε τόσο σύντομο χρόνο τη γνώση και την εμπειρία που έχουν οι λιμενικοί μας;


Κύριε Υπουργέ, όταν καταργείς κάτι –δεν έχω καμμία αντίρρηση- πρέπει να έχεις δίπλα κάτι έτοιμο να το υποκαταστήσει και το οποίο να λειτουργεί κιόλας. Αυτό δεν υπάρχει. Και αυτό, γιατί ούτε τη γνώση ούτε την εμπειρία μπορούμε να αποκτήσουμε καταπίνοντας ένα χάπι.


Πείτε μου, κύριοι συνάδελφοι, ποια χώρα του κόσμου θα αποφάσιζε να βάλει αυτόν το δυναμικό τομέα σε τέτοια περιπέτεια; Αρχικά είχαμε το καθηγητικό εγχείρημα του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Κρατήσατε τα λιμάνια, την κρουαζιέρα και τα επιβατηγά στην κα Κατσέλη και στείλατε τις άγονες γραμμές και τη νησιωτική πολιτική στο Υπουργείο Μεταφορών –προσοχή, Γενική Γραμματεία στη Μυτιλήνη, Υπουργός ο κ. Σηφουνάκης- κάτι ανάλογο μ’ αυτό που έγινε με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή που την πήρε φεύγοντας η κα Κατσέλη στο Υπουργείο Εμπορίου. Και τρίτον, κρατήσατε τη ναυτιλιακή πολιτική στο δικό σας Υπουργείο. Και με τη συναρμοδιότητα έγινε το άνω-κάτω. Και αυτό –προσοχή!- δεν το κάνατε με γενναιότητα, αλλά με δειλία. Θυμίζω ότι είχαμε τη διαρροή του κ. Παμπούκη για το ότι ετοιμάζεται προεδρικό διάταγμα για να αναδιανείμει τις αρμοδιότητες. Ένα διάταγμα το οποίο έμεινε στο Μαξίμου και δεν ξεκόλλησε από εκεί για πολύ καιρό, προκειμένου να πάει στο Συμβούλιο της Επικρατείας.


Ταυτόχρονα, η κα Κατσέλη τότε δήλωνε άγνοια, αλλά και την αντίθεσή της, γιατί είπε ότι είχε ήδη στείλει προτάσεις για την αναβάθμιση της ναυτιλίας στον Πρωθυπουργό. Άρα, κάτι είχε αντιληφθεί ότι συμβαίνει τότε.


Τέλος πάντων, καταλήξατε, αλλά για μένα αυτά δεν είναι τυχαία. Ο προκάτοχός σας στο Υπουργείο Πολιτισμού συμβιβάστηκε με το νεφέλωμα των αρμοδιοτήτων, αλλά προς τιμήν του ζήτησε και έναν Υφυπουργό για τα θέματα της ναυτιλίας, γιατί κατάλαβε ότι αυτό το πράγμα πρέπει κάπως να διοικείται με έναν πολιτικό προϊστάμενο, ο οποίος να ασχολείται όλη την ημέρα μ’ αυτό.


Όταν είδατε ότι και πάλι δεν δουλεύει, προχωρήσατε στην προσφιλή τακτική στο ΠΑΣΟΚ, δηλαδή στην ενοχοποίηση. Θυμίζω τους προσβλητικούς υπαινιγμούς του κ. Πεταλωτή στις 15 Σεπτεμβρίου για το ότι το ΥΕΝ έχει δήθεν βεβαρυμμένο και αμαρτωλό παρελθόν. Αυτή ήταν η ενοχοποίηση.


Προσωπικά συνδέω και τα τρία θέματα που θα σας πω τώρα, το θέμα του ελληνικού νηογνώμονα, το πρόβλημα επιβίωσης του ΝΑΤ, αλλά και το χάος με τις άγονες γραμμές, μ’ αυτή τη διοικητική αναστάτωση, γιατί όλα αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Υπάρχει ομφάλιος λώρος. Δεν είναι αυτοτελή θέματα.


Λίγο αργότερα, λοιπόν, μπήκε δυναμικά και το νεοσύστατο ΥΘΥΝΑΛ, το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, αντιγραφή της ονοματοδοσίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Έτσι λέγεται το χαρτοφυλάκιο της κας Δαμανάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και ερωτώ το εξής: Ντρεπόμαστε να πούμε τη λέξη «ναυτιλία»; Γιατί; Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος; Δεν καταλαβαίνω.


Τέλος πάντων, εμείς ένα μήνα μετά, μάθαμε ποιο ήταν το όραμά σας.


(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Κύριε Πρόεδρε, σας παρακαλώ δώστε μου δύο λεπτά.


Το όραμά σας, λέει, ήταν να δημιουργήσετε τη σύγχρονη Ελληνική Ακτοφυλακή.


(FT)
(5KO)


Και μέχρι αυτό το όραμα να γίνει πράξη, το αφήσατε χωρίς μέσα, χωρίς καύσιμα, με Αρχηγό υπό παραίτηση και με πολλούς από τους λιμενικούς να πένονται, διότι αυτό συμβαίνει.


Σκοπός σας, όμως, δεν ήταν αυτός. Σκοπός ήταν να αποκόψει το Λιμενικό Σώμα από τη διοίκηση της Εμπορικής Ναυτιλίας. Και έτσι τι κάνατε; Ακυρώσατε και την ακριβότερη επένδυση του Έλληνα φορολογούμενου, την επένδυση στην εκπαίδευση των Ελλήνων αξιωματικών.


Στις 26 Νοεμβρίου όλοι οι επίτιμοι του Αρχηγοί του Λιμενικού Σώματος έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου. Ματαίως, το Δεκέμβριο αποφασίσατε να φέρετε το νομοσχέδιο. Στις 13 Ιανουαρίου ο Πρωθυπουργός είδε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και άρχισε πάλι τα ίδια περί δύναμης μεγάλης για την ανάπτυξη κ.ο.κ.


Πάμε τώρα –και κλείνω- στα παράλογα του νομοσχεδίου. Στην εισηγητική έκθεση παραδέχεστε ότι το Λιμενικό Σώμα είναι από τις πλέον επιτυχημένες δομές. Υπάρχει ένα κείμενο που όποιος το διαβάσει θα καταλάβει ότι μιλάμε για παράκρουση. Διαβάστε τι λέει η εισηγητική έκθεση για το Λιμενικό Σώμα. Ποιο κάτω θεωρείτε ότι είναι υποχρέωση να συνεχίσει το Λιμενικό Σώμα τη διαχρονική διαδρομή με την ίδια επιτυχία. Και αναφέρεστε μετά στην έκθεση αξιολόγησης σε δύο πυλώνες, πάνω στους οποίους πατάει το Λιμενικό Σώμα, το διοικητικό φορέα, τη διασφάλιση της έννομης τάξης και βέβαια, την κάλυψη εγγενών αδυναμιών. Ποιων αδυναμιών; Εδώ δεν μπορούμε να βάλουμε καύσιμα στα σκάφη.


Όλα αυτά, κύριε Υπουργέ, είναι ψευδεπίγραφα. Η αλήθεια είναι ότι τα πιο εξειδικευμένα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας τα μετατρέπετε σε αστυνομικούς. Και δεν φτάνουν αυτά, αλλά επιχειρείτε να χρυσώσετε και το χάπι με το άρθρο 22, χορηγώντας στους αποστρατευθέντες Αρχηγούς του Λιμενικού Σώματος –από μία ημερομηνία και πριν, δεν θυμάμαι ποια- το βαθμό του Ναυάρχου εν αποστρατεία και τους ζητάτε μάλιστα, να υποβάλουν και αίτηση. Αυτό είναι επαρχιωτισμός.


(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Εγώ δεν βλέπω σε τίποτα να διαφέρουν οι αποφάσεις που παίρνετε σε ό,τι αφορά στις επιπτώσεις τους στην ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας, από την κλασσική πειρατεία που γίνεται στη Σομαλία κ.ο.κ.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κλείστε, κύριε συνάδελφε.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Κλείνω, κύριε Πρόεδρε.


Κύριε Υπουργέ, μ’ αυτό το νομοσχέδιο δεν τελειώσαμε. Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας με το Λιμενικό Σώμα ήταν μία μικρή κυβέρνηση, που μπορούσε να χειριστεί αποτελεσματικά όλο το εικοσιτετράωρο, τριακόσιες εξήντα πέντε μέρες το χρόνο, οποιοδήποτε θέμα αφορούσε τη ναυτιλία.


Κάνετε ως Κυβέρνηση, μεγάλη ζημιά. Πήρατε στα χέρια σας μία ακόμα εθνική υπόθεση από την οποία, αν παραμείνετε κι άλλο στην εξουσία, θα αφήσετε μόνο ερείπια.


Εμείς θα αποκαταστήσουμε το ιστορικό ΥΕΝ και θα το επανασυνδέσουμε λειτουργικά με το Λιμενικό Σώμα, προκειμένου να υποστηρίζει διοικητικά την Εμπορική Ναυτιλία.


Και ένα τελευταίο …


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κλείστε, κύριε Μουσουρούλη. Έχετε υπερβεί το χρόνο σας κατά πέντε λεπτά.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.


Ένα μήνυμα ελπίδας προς τους αξιωματικούς. Όταν η ελληνική ναυτιλία έχει αντέξει επί ένα χρόνο αυτή την περιπέτεια, σημαίνει ότι μπορεί να το αντέξουν και οι αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος και οι νηολόγοι και οι προξενικοί λιμενάρχες. Τους συνιστώ υπομονή.


Ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κ. Γρηγόριος Αποστολάκος, ο οποίος εκλέγεται στο Νομό Λακωνίας. Το γνωρίζουν όλοι, γιατί είναι παλιός κοινοβουλευτικός.


ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, για το γεωγραφικό προσδιορισμό.


Παρ’ ότι αισθάνομαι μία δυσφορία, κυρίως λόγω των χρονικών περιορισμών που θέτει ο Κανονισμός της Βουλής, όμως έκανα υπομονή και ανέβηκα στο Βήμα της Εθνικής Αντιπροσωπείας, για να μιλήσω για δυο πράγματα: Αυτονοήτως, βέβαια για το νομοσχέδιο, κύριε Υπουργέ, αλλά θα ξεκινήσω με κάτι άλλο, κάτι το οποίο με εντυπωσίασε, με τρόμαξε και με προβλημάτισε πάρα πολύ.


Ήταν η δήλωσή σας, ή μάλλον η πρώτη παράγραφος της αναφοράς σας μιλώντας στην Εθνική Αντιπροσωπεία για την αυριανή γενική απεργία. Σας άκουσα να κάνετε έκκληση για αυτοσυγκράτηση των Ελλήνων πολιτών, οι οποίοι θα συμμετάσχουν στην αυριανή γενική απεργία, αλλά να κάνετε και μία δεύτερη έκκληση: Μεταφέρατε ευθύνη στους διοργανωτές να κάνουν τους λεγόμενους ελέγχους σε ό,τι αφορά την προσέλευση.


Κατά την πολιτική μου εκτίμηση, τρία τινά μπορεί να συμβαίνουν: Ή ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη αισθάνεται αδυναμία να αστυνομεύσει –που δεν το πιστεύω, γιατί θα ήταν τραγωδία για τον τόπο μας αυτό, αλλά σας καταγράφω τα τρία δεδομένα- μία γενική απεργία, πορείες και διαδηλώσεις.


(XF)
(5FT)


Το δεύτερο είναι ότι θέλετε να εκφοβίσετε τους πολίτες ούτως ώστε να μη συμμετάσχουν. Η δημοκρατική σας πορεία και ιστορία δεν μου επιτρέπει να κάνω τέτοιο συλλογισμό.


Υπάρχει και ένα τρίτο ενδεχόμενο. Γνωρίζετε κάτι; Φοβάστε κάτι; Δεν μπορείτε να αποτρέψετε κάτι; Προβοκάτσια είναι αυτή; Επιθέσεις είναι αυτές εναντίον δημοσίων κτηρίων, κυβερνητικών κτηρίων, του κτηρίου της Βουλής; Τι απ’ όλα συμβαίνει;


Για να μη βρεθούμε προ δυσάρεστων εκπλήξεων την αυριανή μέρα, καλό θα είναι να ξεκαθαρίσετε τα πράγματα. Γιατί εγώ προσωπικά δεν θα αισθανθώ ευχάριστα ως Βουλευτής του Ελληνικού Κοινοβουλίου -και παρ’ ότι ανήκω στην αντιπολίτευση- να σας δω να απολογείστε αύριο το βράδυ, για γεγονότα τα οποία οφείλατε να έχετε προβλέψει και να έχετε αντιμετωπίσει.


Όσον αφορά το νομοσχέδιο, βαλθήκατε να αποδομήσετε όλο το έργο του Ελευθερίου Βενιζέλου. Ξέρετε, πολλές φορές τα πολλά λόγια και η μεγάλη προσπάθεια να υπερασπιστεί κάποιος ένα νομοθέτημα, το οποίο ενδεχομένως να μην το πιστεύει –και αναφέρομαι στο σύνολο των συναδέλφων- αποκαλύπτει και την αλήθεια. Και θα αναφερθώ σε δύο περιστατικά.


Το ένα είναι η αποδόμηση του Λιμενικού Σώματος, του δημιουργήματος του Ελευθερίου Βενιζέλου, με το σημερινό νομοσχέδιο, το οποίο απ’ ό,τι φαίνεται θα ψηφίσει η πλειοψηφία της Βουλής.


Και το άλλο είναι ότι εσείς, το κόμμα του ΠΑΣΟΚ, που θεωρήστε –αν και δεν είστε κατά την εκτίμησή μου- ο φυσικός πολιτικός διάδοχος του κόμματος των φιλελευθέρων, έχετε αποδομήσει μια άλλη ιστορία του Βενιζέλου με τον περίφημο «Καποδίστρια»: τον κοινοτισμό.


Ο Βενιζέλος έκανε τον κοινοτισμό το 1912 καταργώντας τους δημάρχους, οι οποίοι καταδυνάστευαν τότε την πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου. Και ήρθατε εσείς μετά από ενενήντα χρόνια να το ανατρέψετε.


Η χώρα αυτή περνάει κρίση, κοινωνική, πολιτική και οτιδήποτε άλλο. Για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, χρειάζεται: πρώτον, σταθερότητα οικονομική και κυρίως στο θέμα της αναπτυξιακής προοπτικής και δεύτερον, να εμπεδωθεί στον ελληνικό λαό αίσθημα ασφάλειας.


Δεν βλέπω να υπάρχει σταθερότητα. Και ως Υπουργός της Κυβέρνησης αυτής επιλέξατε ένα κατεξοχήν διοικητικό μόρφωμα αναπτυξιακής πρωτοβουλίας, όπως είναι το Λιμενικό Σώμα, να το πάρετε εσείς και να το βάλετε να λειτουργήσει για λογαριασμό και μόνο της εμπέδωσης του αισθήματος ασφαλείας. Είναι το νέο στρατηγικό δόγμα ασφαλείας, όπως το λέτε. Όμως, κάνετε μια πολιτική επιλογή που είναι επικίνδυνη, γιατί στερείτε από την εθνική οικονομία το βασικότερο πυλώνα ανάπτυξης τον οποίο έχει, που είναι η εμπορική ναυτιλία, μαζί με τη γεωργία –ένα μικρό κομμάτι- μαζί με τον τουρισμό, μαζί με την ενέργεια, μαζί με την οικοδομή.


Παρατάτε τη ναυτιλία και αυτό είναι προφανώς θέμα γενικότερης κυβερνητικής πολιτικής, αν δεν είναι μια μονομανία του διευθυντηρίου του Μαξίμου, το οποίο αποφασίζει. Γιατί εμένα δεν με πείσατε ότι πιστεύετε αυτό το νομοσχέδιο. Διότι υπάρχει μια ανακολουθία επιχειρημάτων μεταξύ αυτών που λέτε για το Λιμενικό Σώμα και αυτών των οποίων πράττετε. Επιλέγετε το νέο δόγμα ασφαλείας με αμφίβολα αποτελέσματα –άλλα λέει η εγκληματικότητα, αλλά λέει η παράνομη μετανάστευση, άλλα λένε ένα σωρό άλλα πράγματα που δεν είναι του παρόντος- και αφήνετε στην άκρη την αναπτυξιακή διάσταση. Γιατί το κάνετε αυτό;


Έχετε την εντύπωση ότι η λεκτική δεινότητα του κ. Ευθυμίου και η δική σας, που είναι εξίσου καλή, θα πείσει εμάς και τους Έλληνες πολίτες, που ενδεχομένως να μας παρακολουθούν αυτή την προχωρημένη ώρα, ότι αυτός ο διοικητικός μηχανισμός, ο οποίος ήταν για να υποστηρίξει την εθνική οικονομία στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, θα βοηθήσει τη ναυτιλία;


Δεν πείθετε κανένα, ούτε τον εαυτό σας δεν πείθετε. Αντιθέτως, με ένα έτοιμο μηχανισμό όπως είναι το Λιμενικό Σώμα, από την ίδια τη φιλοσοφία του αλλά και από την ίδια την αιτιολογική έκθεση, φαίνεται ότι ήταν προορισμένο κατά κύριο και αποκλειστικό λόγο να εξυπηρετεί, όχι τα αστυνομικά καθήκοντα, τα οποία εσείς θέλατε να του αποδώσετε κατά 100%, αλλά τη στήριξη της αναπτυξιακής πορείας της χώρας μέσω της στήριξης της ναυτιλίας.


(PM)
(5XF)


Κυρία και κύριοι συνάδελφοι, αν διαβάσει κάποιος το άρθρο 2 της αιτιολογικής έκθεσης θα καταλάβει κάτι πάρα πολύ απλό: Από τις οκτώ βασικές αρμοδιότητες που έχει αυτό το νομοσχέδιο, οι πέντε που είναι κύριες και αποκλειστικές δεν αναφέρονται στην πολιτική διάσταση που θέλει να δώσει ο κ. Υπουργός με το νομοσχέδιο, αλλά έχουν την έννοια της στήριξης της εθνικής οικονομίας και των θαλασσίων υποθέσεων, για να χρησιμοποιήσω κυβερνητικό όρο. Οι υπόλοιπες τρεις οι οποίες έχουν αστυνομική χροιά –για να χρησιμοποιήσω νομικό όρο- έχουν παρεπόμενη λειτουργία κι εδώ διαπράττετε μέγα σφάλμα και πολιτικό και διοικητικό διότι το κράτος δεν είναι λάφυρο κανενός. Το κράτος έχει συνέχεια. Χθες ήταν άλλος, σήμερα είστε εσείς, αύριο θα είναι κάποιος άλλος. Δεν μπορείτε λοιπόν στη λογική της απομόνωσης κάποιων υποχρεώσεων που έχει η ελληνική πολιτεία μέσα στα πλαίσια λειτουργίας της αστικής δημοκρατίας να παίρνετε τέτοιες πρωτοβουλίες. Γι’ αυτό διαφωνούμε μαζί σας, γι’ αυτό πιστεύουμε ότι δεν έχετε πολιτική νομιμοποίηση, γιατί ούτε καν στο πρόγραμμά σας δεν ήταν γραμμένο αυτό. Δεν έχετε αυτή την πολιτική νομιμοποίηση να καταργείτε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.


Για να μιλήσω και να το συνδέσω με την επικαιρότητα των ημερών, δυστυχώς οι γιορτές που περνάμε -το Τριώδιο- ταυτίζονται με το «Βατερλό» της κυβερνητικής πολιτικής. Σ’ οτιδήποτε συμβαίνει αυτό το χρονικό διάστημα δυστυχώς εντάσσεται και το δικό σας νομοσχέδιο και αυτό δεν είναι τίποτα προσωπικό. Είναι μία πολιτική εκτίμηση για την πολιτική που θέλετε να ασκήσετε. Τι εννοώ; Να μιλήσω για τους ημιυπαίθριους; Να μιλήσω για τις ιστορίες των ανακοινώσεων για το Μνημόνιο και όλα αυτά τα συναφή; Να μιλήσω για τα πενήντα δισεκατομμύρια;


Τελικά ξέρετε τι έχετε καταφέρει, κύριε Υπουργέ; Μιλώ για την Κυβέρνησή σας, όχι για σας προσωπικά. Έχετε καταφέρει –και αυτή είναι μία πολιτική εκτίμηση που την πιστεύω και την καταγράφω όχι για αντιπολιτευτικούς λόγους- με δική σας πολιτική ευθύνη όχι να μας υποδουλώσετε στους δανειστές, αλλά να ελέγχουν για λογαριασμό τρίτων το δημόσιο χρέος της χώρας. Αυτό το πρόβλημα που δημιουργήσατε στην ελληνική οικονομία και στην ελληνική κοινωνία είναι τεράστιο.


(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Σταματώ εδώ και πιστεύω ότι πάρα πολύ σύντομα θα αναγκαστεί η Κυβέρνησή σας να πάρει πίσω αυτό το νομοσχέδιο.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Όθωνας.


Οκτώ λεπτά είναι αρκετά, κύριε Υπουργέ;


ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΟΘΩΝΑΣ (Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη): Νομίζω ότι είναι αρκετά, κύριε Πρόεδρε. Σας ευχαριστώ.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εξελίσσεται επί ώρες σ’ αυτή την Αίθουσα μια συστηματική προσπάθεια να συζητήσουμε ένα άλλο θέμα και όχι το προς συζήτηση σχέδιο νόμου. Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε από τη συζήτηση στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή και δυστυχώς επαναλαμβάνεται σήμερα χωρίς καμία πρωτοτυπία. Να συζητήσουμε εν τέλει ένα θέμα που έχει σχέση με το παρόν και το μέλλον της εμπορικής ναυτιλίας, ενδιαφέρον θέμα, σημαντικό θέμα, κρίσιμο για την εθνική οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας, αλλά άλλο θέμα.


Δεν μπορώ παρά να υποθέσω ότι εκτός από την ένδεια πιθανών επιχειρημάτων για τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να συγκροτήσει επιτέλους μετά από χρόνια το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος και να ενσωματώσει οργανικά το Λιμενικό Σώμα και ως Ελληνική Ακτοφυλακή στο σύστημα εσωτερικής ασφάλειας της χώρας, υπάρχει η σκοπιμότητα της προσφοράς καλών υπηρεσιών σ’ όσους δικαιούνται και έχουν διαφορετική άποψη, όχι πάντα όμως για ανιδιοτελείς λόγους.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν αποφασίσαμε να αναλάβουμε τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία είχαμε πλήρη επίγνωση ότι το εγχείρημα θα ήταν δύσκολο και για το ότι ερχόμαστε να αλλάξουμε το στάτους ενός Σώματος με σημαντική ιστορική διαδρομή και προσφορά που είναι καθολικά αναγνωρισμένο ως επιτυχημένο Σώμα, αλλά και γιατί είχαμε επίγνωση ότι ο συγκεκριμένος χώρος είναι πεδίο αναφοράς ισχυρών όχι μόνο απόψεων και επιχειρημάτων αλλά και ισχυρών συμφερόντων.


(SX)
(PM)


Επωμιστήκαμε, όμως, το δύσκολο ρόλο αυτής της αλλαγής, της ανατροπής, γιατί την επιβάλλουν οι σύγχρονες ανάγκες, τα νέα δεδομένα, αλλά και οι δυσλειτουργίες, οι οποίες κρατούν, πραγματικά, τις τεράστιες δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος καθηλωμένες τα τελευταία χρόνια.


Σε αυτή την αναγκαιότητα και σε αυτή τη σύγχρονη πραγματικότητα παρεμβαίνει η Κυβέρνηση, όχι ρυθμιστικά ή διαχειριστικά, αλλά καταλυτικά.


Η πραγματικότητα αυτή περιγράφεται από το γεγονός ότι το Λιμενικό Σώμα τα τελευταία χρόνια λειτουργούσε ως ένας γίγαντας όχι με πήλινα πόδια, αλλά με δυο πόδια σε δύο διαφορετικές βάρκες. Από τη μια πλευρά ο Διοικητικός Φορέας Υποστήριξης της Εμπορικής Ναυτιλίας και από την άλλη ο κρίσιμος, κρισιμότατος –ελπίζω να συμφωνούμε όλοι σε αυτό- τομέας της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας.


Είμαστε, βέβαιοι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι οι δύο αυτές αποστολές, οι δύο αυτές ευθύνες του Λιμενικού Σώματος, υπηρετούντο κατά ισοβαρή και ισότιμο τρόπο τα τελευταία χρόνια;


Κι επειδή έγινε μεγάλη αναφορά για διχασμό του Σώματος, πότε, άραγε, ήταν περισσότερο διχασμένο; Αυτή την περίοδο ή μετά τη συγκρότηση του Αρχηγείου; Πότε το Σώμα θα έχει στελέχη δύο διαφορετικών ταχυτήτων - επίσης αναφέρθηκε κατά κόρον ως επιχείρημα, πως υποτίθεται ότι θα συμβεί μετά τη σύσταση του Αρχηγείου του- τότε ή τώρα;


Για τη νέα αναγκαιότητα και τη νέα διάσταση που έχει η εσωτερική ασφάλεια της χώρας μέσα στις συνθήκες της παγκόσμιας κρίσης του διεθνούς, αλλά, δυστυχώς, πολύ γειτονικού μας, περιβάλλοντος, νομίζω ότι έγιναν πολύ συγκεκριμένες και αναλυτικές αναφορές και δεν θα επανέλθω.


Αυτή την αναγκαιότητα που έρχεται να υπηρετήσει η συγκρότηση του Αρχηγείου και το παρόν νομοσχέδιο, με την ενίσχυση, δηλαδή, των επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε ό,τι αφορά τη διαφύλαξη της ακτογραμμής, των συνόρων και το θαλάσσιο περιβάλλον, δεν άκουσα –και το χαιρετίζω θετικά- κανείς να την αμφισβητεί.


Επικεντρώθηκε -όπως είπα και στην αρχή- η κριτική στην κεντρική επιλογή που φαντάζομαι -και ελπίζω- ότι αναγνωρίζετε στην Κυβέρνηση το δικαίωμα να έχει, ότι οι σύγχρονες ανάγκες της Εμπορικής Ναυτιλίας μπορούν να υπηρετηθούν από ένα Υπουργείο αυτοτελές, μονοθεματικό, παραγωγικό οικονομικό και αναπτυξιακό.


Και δεν μπορώ ειλικρινά να καταλάβω γιατί όλες αυτές οι αναφορές περί one stop shop δεν μπορούν να γίνουν μέσα από τη συγκεκριμένη επιλογή. Εκτός εάν συνάδελφοι -που ελπίζω ότι δεν συμβαίνει- ασπάζονται και συμμερίζονται απόψεις σαν αυτές που ακούσαμε στην Επιτροπή, όπου έλεγαν χαρακτηριστικά, «κάντε εσείς την Ακτοφυλακή σας και αφήστε εμάς στη νιρβάνα μας» ή «κάντε ό,τι θέλετε, αρκεί να μη χάσουμε το Λιμενικό Σώμα».


Προσωπικά πιστεύω ότι δεν υπάρχει ούτε κοινοβουλευτικό κόμμα ούτε συνάδελφος ο οποίος μπορεί να προσχωρήσει σε αυτές τις απόψεις.


Και ειλικρινά λυπάμαι που σήμερα έγινε από αυτό το Βήμα μία παρέλαση Βενιζελικών, Γεωργιοπαπανδρεϊκών, Ανδρεοπαπανδρεϊκών, Γιαννοπουλικών για να επιχειρηματολογήσουν με αναφορές που έχουν μόνο ιστορική σημασία, αφού αναφέρονται σε εντελώς διαφορετικά δεδομένα είτε επιχειρησιακά, σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της εσωτερικής ασφάλειας, είτε σε ό,τι αφορά την οικονομία και την ανάπτυξη.


Έγιναν, όμως, επανειλημμένες αναφορές, κυρίως από τους συναδέλφους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, στο πώς –πότε προλάβαμε άραγε;- καταντήσαμε το Λιμενικό Σώμα στους τελευταίους δεκαέξι μήνες. Έγιναν αναφορές για την κατάσταση των επιχειρησιακών πλωτών και χερσαίων μέσων, για τα εναέρια μέσα. Και έγινε και μια σειρά από άλλες αναφορές.


Νομίζω ότι θα ήταν καλό εάν υπήρχε μία αναφορά κι ένας απολογισμός σε πόσα σκάφη υπήρξε όχι προμήθεια, σε πόσα αυτοκίνητα υπήρξε όχι προμήθεια, αλλά στοιχειώδης συντήρηση, στοιχειώδης αλλαγή ελαστικών, στοιχειώδης αλλαγή λαδιών τα πεντέμισι χρόνια που είχε την ευθύνη της διακυβέρνησης η Νέα Δημοκρατία.


(PS)
(SX)


Κακή συντήρηση, καθόλου επισκευές, πλήρης απαξία και διάλυση.


Γι’ αυτό το λόγο η κατάσταση και οι συγκρίσεις που αναφέρονται δεν γίνονται, παραδείγματος χάρη, με το 2004, όταν όλα αυτά τα μέσα ήταν σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Τα εναέρια μέσα του Λιμενικού Σώματος, παραδείγματος χάρη, τα θυμόνται όλοι να υποστηρίζουν το σύστημα ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων.


Γίνεται, όμως, μια συστηματική προσπάθεια να αποδοθούν τα υπαρκτά, τα πραγματικά προβλήματα, τα οποία δίνουμε καθημερινή μάχη να βελτιώσουμε σε μια κατάσταση, η οποία δημιουργήθηκε τους τελευταίους μήνες. Λες και έχουν ξεχάσει, όσοι ασχολούνται με το θέμα, ότι ακόμα και αυτούς τους 670 λιμενοφύλακες που πήραν άρον-άρον παραμονές εκλογών μήπως τους έντυσαν με την τιμημένη στολή του Λιμενικού Σώματος; Τους έντυσαν με φόρμες εργασίας ναυτών του Πολεμικού Ναυτικού, τις οποίες παρεχώρησε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Και σήμερα ερχόμαστε εδώ να συζητήσουμε για την επιχειρησιακή ικανότητα των μέσων και των δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος.


Εμείς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι -και θα κλείσω μ’ αυτό- κάνουμε ένα τολμηρό βήμα σε μια κατεύθυνση και σε μια πολιτική επιλογή που την πιστεύουμε. Στην πολιτική όλα -και έχουμε επίγνωση γι’ αυτό- κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Είμαστε βαθιά πεπεισμένοι ότι με τη συμμετοχή και την αντάξια της ιστορίας του Λιμενικού Σώματος προσπάθεια που θα καταβάλουν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος τα ενταγμένα στο νέο Αρχηγείο, που από σήμερα το βράδυ θα είναι πια μια ιστορική πραγματικότητα, αυτή η αποστολή και αυτό το αποτέλεσμα που επιδιώκουμε θα είναι επιτυχές.


Σας ευχαριστώ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο κ. Γιάννης Μιχελογιαννάκης, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ. Επειδή είναι νέος, εκλέγεται στο Νομό Ηρακλείου. Γνωστός, βέβαια, αλλά να το λέμε κιόλας.


ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΕΛΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.


Αν κάποιος αναλύσει τις συνθήκες του 1919, πως ιδρύθηκε το Λιμενικό Σώμα και την ιδιαιτερότητα του σήμερα, θα καταλάβει αυτή η ανατροπή πόσο σπουδαία είναι.


Συνθήκες του σήμερα με μια Ελλάδα πύλη Ευρώπης στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό σήμερα και με ένα Αιγαίο που να συνδέει τον Εύξεινο με τη Μεσόγειο. Συνθήκες με μια τεράστια ακτινογραμμή με κόλπους, νησιά και βραχονησίδες, με μια εμπορική ναυτιλία, με πλοία πάνω από 100gt στην έβδομη παγκόσμια θέση και πάνω από 1000gt στη πρώτη να απορροφά το 14% της χωρητικότητας σε παγκόσμιο επίπεδο, το 16,5% της μεταφορικής ικανότητας και να φέρνει 15 δισεκατομμύρια ευρώ. Και με ένα Πειραιά, λιμάνι ξεχωριστό σε μητροπολιτικό κέντρο με 4,5 χιλιάδες περίπου μαζεμένες όλες τις εταιρείες συν οικονομικά χαρακτηριστικά ανάπτυξης τεράστια για το μέλλον, συν το φαινόμενο της λαθρομετανάστευσης, το οποίο, τουλάχιστον πενήντα ευρωπαϊκοί χώροι το δουλεύουν το φαινόμενο αυτό ξεχωριστά, χωρίς ένα ενιαίο κέντρο από τη Frontex kαι με ένα τεράστιο πρόβλημα όσον αφορά τη λαθρομετανάστευση στον τόπο μας.


Και έρχεται η Κυβέρνηση και κάνει μια ιστορική ανατροπή. Να προστατεύσει την περιουσία, να προστατεύσει την ανθρώπινη ζωή, να δημιουργήσει στον εμπορικό στόλο ασφάλεια, να διαφυλάξει σύνορα, να προστατεύσει πολίτες και να διαφυλάξει πάνω από όλα όρους ασφαλείας διεθνούς επιπέδου. Και δρα όχι μόνο εντός στα εθνικά, αλλά και έξω από εκεί. Για να πετύχει συνοχή απαραίτητη σήμερα με ενιαία κατεύθυνση και συνεχή εποπτεία δημιουργεί το Αρχηγείο. Για να δημιουργήσει αμεσότητα στην αντίδραση, απαραίτητο στη σημερινή εποχή και αποτελεσματικότητα που κρίνεται με δείκτες κάνει επιτελικό σχεδιασμό με το συμβούλιο της.


(TS)


(PS)


Δημιουργεί νέες προϋποθέσεις-ιδιαιτερότητες είτε στις προμήθειες, είτε στην εξέλιξη-προαγωγή υπαλλήλων με καθαρά κριτήρια, αξιοκρατικά και πρωτότυπα σήμερα. Δημιουργεί τις συνθήκες αυτές με το να αποδίδει μάλιστα και σε επίπεδο οικονομικό το 3% των εισπράξεων των δικαιωμάτων πλοήγησης στον Ειδικό Λογαριασμό της Αλληλοβοήθειας, όσο και από την ενίσχυση των ασφαλιστικών φορέων που φέρνει στο προσωπικό του Λιμενικού Σώματος με έσοδα πια από τον Οίκο του Ναύτη. Δηλαδή είναι μια ολοκληρωμένη πολιτική πρόταση με ολική ποιότητα.


Ούτε συζήτηση ότι δεν υπάρχει αντίλογος στην αναγκαιότητα αυτή σε αυτή τη συγκυρία. Το δικό του Αρχηγείο, ο δικός του προϋπολογισμός, το δικό του μέλλον, με δικές του αρμοδιότητες καινούργιες, ένα νέο Σώμα ιστορικά αναγκαίο για τη σημερινή εποχή. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί σήμερα ο χώρος αυτός που πηγαίνει να εργαστεί σε επίπεδο οικονομίας από το ένα Υπουργείο και σε επίπεδο ασφάλειας από το άλλο, βρίσκει ιδεολογικούς χώρους αντίθετους. Είναι πραγματικά παράξενο αυτό.


Κύριε Υπουργέ, επειδή στο Υπουργείο σας υπάρχει και Κρητικός, ήθελα να πω, παρά το ότι δεν είναι ακριβές στο αντικείμενο του νομοσχεδίου, αλλά το αναπτυξιακό κομμάτι με την ασφάλεια έχουν αμφιμονοσήμαντη σχέση, ότι πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσουν οι αρμοδιότητες στην πόλη μου με το Δήμο Ηρακλείου και με το Λιμενικό, γιατί έχει δημιουργήσει αυτή η σύγχυση τεράστια προβλήματα.


Ήθελα, επίσης, να σας πω ότι υπάρχουν στην Κρήτη ορφανά λιμάνια, τα οποία σήμερα είναι προβληματικά. Είναι τουλάχιστον τέσσερα-πέντε.


Ήθελα να σας πω, επίσης, ότι σε αυτήν τη λογική πέρα από τα ορφανά και το ξεκαθάρισμα, το master plan ανάπτυξης του Ηρακλείου θα είναι μία πύλη εισόδου, ειδικά τώρα με τις εξεγέρσεις στην Αφρική και με τις πτώσεις των δικτατορικών καθεστώτων, που δημιουργούν νέες συνθήκες είτε σε επίπεδο πολιτικής είτε σε επίπεδο λαθρομετανάστευσης στην Ελλάδα. Το Ηράκλειο και η Κρήτη κάποια στιγμή πρέπει να παίξουν ένα ρόλο τέτοιο. Ήθελα να σας πω ότι αυτά είναι ανοιχτά θέματα.


Τέλος, πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι σίγουρα με το νομοσχέδιο που θα κάνετε νόμο απόψε, το γνωστό τραγούδι «και του λιμανιού και του σαλονιού» θα φτάσετε στο σημείο εσείς να φέρετε στα σαλόνια του οικονομικού εγχειρήματος της Κυβέρνησης με το νόμο αυτό, την εμπορική ναυτιλία.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ευχαριστούμε τον κ. Μιχελογιαννάκη και για την τήρηση του χρόνου, αλλά και για την αμεσότητα του λόγου του.


Το λόγο έχει η κα Όλγα Ρενταρή-Τέντε, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στο Νομό Έβρου.


ΟΛΓΑ ΡΕΝΤΑΡΗ-ΤΕΝΤΕ: Κύριοι Υπουργοί, αγαπητοί συνάδελφοι, το παρόν νομοσχέδιο το οποίο συζητούμε σήμερα για τη σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις, θεωρώ ότι είναι από τα πλέον ολοκληρωμένα. Είναι ένα νομοσχέδιο που εκσυγχρονίζει τον τρόπο λειτουργίας του Λιμενικού Σώματος, κάτι που είχε να γίνει από εποχής Βενιζέλου, γι’ αυτό και το ψηφίζω ανεπιφύλακτα και με την καρδιά μου.


Κυρίως θα επικεντρωθώ στην τροπολογία που εμπεριέχεται στο παρόν σχέδιο νόμου, γιατί αφορά άμεσα και το Νομό μου. Η τροπολογία στο σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα, είναι μία προληπτικού χαρακτήρα προσπάθεια της ελληνικής Κυβέρνησης για την άμεση αντιμετώπιση και αποτελεσματική διαχείριση των αυξημένων κυμάτων λαθρομεταναστών, οι οποίοι σύντομα αναμένεται να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να διασχίσουν τα σύνορα της χώρας μας μετά από τις κοινωνικές αναταραχές που συμβαίνουν στον αραβικό χώρο. Η αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής στη Δύση θα τους οδηγήσει για άλλη μία φορά στην ευκολότερη πρόσβαση προς την Ευρώπη, δηλαδή στον Έβρο, ο οποίος αποτελεί και την κύρια πύλη μαζικής εισόδου λαθρομεταναστών.


Σαφώς και η συγκεκριμένη τροπολογία εξασφαλίζει τη γρηγορότερη και καλύτερη εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3907/2011 για τις υπηρεσίες ασύλου που ψηφίσαμε πρόσφατα. Στόχος του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη είναι να εφαρμοσθεί άμεσα η πρόβλεψη για τη δημιουργία κέντρων πρώτης υποδοχής, χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες, προκειμένου να στεγαστούν τα κέντρα ή οι μονάδες πρώτης υποδοχής λαθρομεταναστών και οι υπηρεσίες ασύλου, κατά παρέκκλιση του νόμου που αφορά τις υφιστάμενες χρήσεις κτηρίων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.


(AS)
(6TS)


Όλος αυτός ο σχεδιασμός, όσο αναγκαίος και αν είναι, πρέπει πρώτα απ’ όλα να συνάδει με τη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών, οι οποίες χαρακτηρίζονται από ευαισθησία για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τις ανθρώπινες αξίες, αν και το έχουν αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια. Και το έχουν αποδείξει λέγοντας ότι συναίνεσαν στη δημιουργία κέντρου φύλαξης λαθρομεταναστών στο φυλάκιο, αντέδρασαν θετικά στη δημιουργία φράχτη δωδεκάμισι χιλιομέτρων στο βόρειο τμήμα του Νομού, βοήθησαν εθελοντικά στο να βελτιώσουν τις συνθήκες παραμονής των μεταναστών στα άτυπα κέντρα ή στα αστυνομικά τμήματα όπου εκρατούντο, συνεργάστηκαν άριστα με τη Frontex και διέθεσαν πολλούς ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους και την ασφαλή και υγιή παραμονή των μεταναστών.


Σήμερα όμως, οι πολίτες, οι κάτοικοι του Νομού και οι τοπικοί φορείς εκφράζουν μια έντονη αντίδραση για τη δημιουργία δυο κέντρων υποδοχής στο βόρειο και νότιο τμήμα του Νομού. Αυτό γιατί δεν υπήρξε δημόσιος διάλογος με την τοπική κοινωνία σχετικά με την επιλογή του χώρου για τη δημιουργία των κέντρων πρώτης υποδοχής. Διότι οι κάτοικοι πιστεύουν ότι θα υπάρξει μια περιβαλλοντική αλλοίωση με τις λυόμενες επεκτάσεις και εγκαταστάσεις, μια επιβάρυνση σε ένα περιβάλλον, το οποίο φυλάσσουν ως κόρη οφθαλμού και το οποίο επέλεξαν να είναι το δάσος της Δαδιάς, το Δέλτα του Έβρου της ήπιας αγροτουριστικής ανάπτυξης. Αυτοί οι ίδιοι δεν ενέδωσαν ποτέ σε δελεαστικές ιδιωτικές προτάσεις, όπως οι επενδύσεις του χρυσού και οι αγωγοί πετρελαίου.


Οι κάτοικοι αυτοί πιστεύουν ότι ο Νομός έχει επιβαρυνθεί σημαντικά με τη διαχείριση θεμάτων λαθρομετανάστευσης και με το πρόβλημα εγκατάστασής τους στο Νομό. Επιθυμούν η διασπορά των κέντρων υποδοχής να είναι μεγαλύτερη και από την προβλεπόμενη στο σχέδιο νόμου 3907, δημιουργία κέντρων πρώτης υποδοχής. Δεν αρνούνται φυσικά το μερίδιο της υποχρέωσης που έχουν ως μεθόριος Νομός, αλλά θα πρέπει και οι άλλοι νομοί πολύ περισσότερο να αναλάβουν μερίδιο ευθύνης για ένα πρόβλημα που αφορά όλη την Ελλάδα. Πολύ περισσότερο ανησυχούν για το μέλλον του Νομού. Θα γίνουν όλα τα εγκαταλελειμμένα δημόσια και ιδιωτικά κτήρια κέντρα φύλαξης για τα αδιάκοπα ρεύματα λαθρομεταναστών που εισέρχονται στο Νομό μας; Δεν είναι ότι δεν έχουν ανθρωπιστική θωριά στο μεγάλο πρόβλημα, είναι ο φόβος της απερήμωσης του Νομού που τους κάνει να πιστεύουν ότι ο Νομός μπορεί να μετατραπεί σε μια απέραντη αποθήκη ανθρώπινων ψυχών, πόσο μάλλον όταν βλέπουν την Ευρώπη να στρουθοκαμηλίζει ρίχνοντας ορισμένα ψίχουλα για τη φύλαξη των εξωτερικών της συνόρων αντί να συντάξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης του μείζονος αυτού προβλήματος της λαθρομετανάστευσης.


Κύριε Υπουργέ, οι Εβρίτες έχουν δείξει μεγάλη ευαισθησία και στους παλιννοστούντες, σε όλους όσους η ανάγκη τους έριξε στα μέρη τους και στους παλιννοστούντες και στους οικονομικούς πρόσφυγες και στους λαθρομετανάστες λόγω της πολυπολιτισμικής τους ταυτότητας και της φιλόξενης φύσης τους. Αυτή την ευαισθησία πρέπει να λάβετε υπ' όψιν για οποιαδήποτε παρέμβαση στο μέλλον. Γιατί κάθε παρέμβαση πετυχαίνει όταν αγκαλιάζεται από τις τοπικές κοινωνίες. Αν δεν πειστούν οι τοπικές κοινωνίες, οι διατάξεις του νόμου θα παραμείνουν στα χαρτιά χωρίς την ασφαλή και αποτελεσματική εφαρμογή τους.


Ευχαριστώ πολύ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)

Συνεχίζεται.../...