Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΨΗΦΙΣΗ ΚΑΤΑ ΑΡΘΡΟ - 7

Για την ιστορία, δημοσιεύουμε όλα όσα ειπώθηκαν στη Βουλή, στις 22 Φεβρουαρίου 2011, κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου περί Σύστασης Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος και Ακτοφυλακής. Μια προσεκτική ανάγνωση από τον υποψιασμένο αναγνώστη, θα οδηγήσει στην αποκάλυψη των αιτίων που οδήγησαν τη κυβέρνηση στην αποκοπή του Λιμενικού από το πρώην ΥΕΝ, αλλά και ουσιαστικά την κατάργηση του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Συνέχεια από προηγούμενο .../...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μελάς.




ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΕΛΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που συζητάμε αφορά κυρίως το Λιμενικό Σώμα το οποίο αποτελούσε την κύρια στελεχιακή δύναμη του πρώην Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας το οποίο μετονόμασε η Κυβέρνησή σας σε Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Το Υπουργείο αυτό είναι το μόνο υπουργείο που εδρεύει στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας, τον Πειραιά και έχει μία διαχρονική προσφορά στην ελληνική κοινωνία με τη δομή και τη λειτουργία που είχε. Έχει προσφέρει πολλά στις θαλάσσιες μεταφορές, στην καταπολέμηση εισόδου λαθρομεταναστών στη χώρα μας, στην καταπολέμηση διακίνησης ναρκωτικών, στην προστασία από τη ρύπανση της θάλασσας και σε πολλά άλλα θέματα και γενικά στην προστασία και ανάπτυξη της εμπορικής μας ναυτιλίας.



Εδώ θέλω να τονίσω –και πιστεύω ότι θα συμφωνήσετε- ότι η ναυτιλία μας είναι από τους δύο πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας. Η ναυτιλία και ο τουρισμός αποτελούν τα δύο σημαντικότερα στηρίγματα της οικονομίας της χώρας μας. Πέραν τούτου, η ναυτιλία μας είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της χώρας μας ανά τον κόσμο. Τα πλοία μας μεταφέρουν την ελληνική σημαία στα πέρατα της γης. Ο εμπορικός μας στόλος βρίσκεται για πολλά χρόνια στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης με τρεις χιλιάδες εκατόν πενήντα πλοία μεταφορικής ικανότητας το 2010 και αυτό είναι η μοναδική θετική πρωτιά της χώρας μας.


Αυτόν τον πλουτοπαραγωγικό κλάδο, τον σπουδαιότερο τροφοδότη της οικονομίας μας όπως σας είπα σήμερα λόγω της οικονομικής κρίσης τον έχουμε περισσότερο ανάγκη από ποτέ και επιβάλλεται να τον προσέξουμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Δυστυχώς, τον τελευταίο καιρό γίνεται το αντίθετο, αφού ο διοικητικός φορέας της ναυτιλίας μας βρίσκεται σε συνεχή αναταραχή με διαστάσεις, μετατάξεις, συστάσεις και επανασυστάσεις. Το δε αρμόδιο Υπουργείο αλλοιώνεται, απαξιώνεται και υποβαθμίζεται.


Εδώ και δεκαεπτά μήνες που είστε Κυβέρνηση έχουν εκδοθεί πέντε Προεδρικά Διατάγματα με τα οποία προκαλούνται επαναλαμβανόμενες αλλοιώσεις στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Τώρα, με το νομοσχέδιο που συζητάμε, φτάνουμε στο σημείο να απομακρύνεται το Λιμενικό Σώμα από την εμπορική ναυτιλία. Διχοτομείται το προσωπικό του σε δύο διαφορετικά Υπουργεία, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη όπου υπάγεται το σύνολο του Αρχηγείου και στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας όπου προβλέπεται να υπηρετούν αποσπασμένα στελέχη του Λιμενικού Σώματος με διετή θητεία.


(ST)
(5XA)


Με την τακτική αυτή που ακολουθείτε απαξιώνετε τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα, αφού αποδυναμώνετε τη στήριξη της ναυτιλίας μας, ενώ θα έπρεπε να τη στηρίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερο, διότι, στηρίζοντας τη ναυτιλία μας, στηρίζουμε την Ελλάδα. Το πράττετε αυτό, μετατρέποντας το Λιμενικό Σώμα κυρίως σε Ακτοφυλακή. Εδώ θέλω να επισημάνω ότι το Λιμενικό Σώμα μέχρι σήμερα έχει καθήκοντα και Ακτοφυλακής. Εδώ θέλω να επισημάνω αυτό: Μόνο το 2008 πέτυχε ρεκόρ συλλήψεων λαθρομεταναστών, οι οποίοι ανέρχονται τις 15.314. Από το 2004 μέχρι το 2010 ασχολήθηκε με πάνω από χίλιες διακόσιες υποθέσεις εμπορίας ναρκωτικών. Ακόμη, προστατεύει από τη ρύπανση το θαλάσσιο περιβάλλον με την επιχειρησιακή ετοιμότητα πλωτών και εναερίων μέσων που διαθέτει.


Άλλο είναι, κύριε Υπουργέ, να θέλουμε μια αναδιοργάνωση του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος που θα εξασφάλιζε καλύτερα την κάλυψη των αυξημένων σήμερα συνοριακών αναγκών και άλλο τη μεταφορά του Λιμενικού Σώματος σε άλλο Υπουργείο με δυσμενείς επιπτώσεις στα ναυτιλιακά δρώμενα. Έτσι, μπορεί να πει κανείς χωρίς υπερβολή ότι το παρόν νομοσχέδιο ασχολείται περισσότερο με το πώς θα διαλύσει το Λιμενικό Σώμα, παρά με το πώς θα δημιουργήσει ισχυρή Ακτοφυλακή.


Το Λιμενικό Σώμα μέχρι σήμερα είναι ο εξειδικευμένος βραχίονας του Υπουργείου που ασχολείται με τα θέματα της ναυτιλίας. Το στελεχιακό του δυναμικό προσέφερε διαχρονικές, άοκνες υπηρεσίες επί εικοσιτετραώρου βάσεως, χωρίς αργίες, στάσεις και αμειβόμενες υπερωρίες. Τις υπηρεσίες αυτές τις προσέφερε με βαθειά γνώση και εμπειρία στα θέματα ναυτιλίας. Υπάρχουν εκατοντάδες λιμενικοί σήμερα με πανεπιστημιακά και πολυτεχνικά πτυχία, με μεταπτυχιακούς τίτλους στα ναυτιλιακά θέματα και η γνώση αυτή πρέπει να μετουσιώνεται σε προσφορά στη ναυτιλία μας. Δεν επιτρέπεται τέτοιου επιστημονικού επιπέδου προσωπικό με τέτοια τεχνογνωσία να παραμένει αναξιοποίητο για τη ναυτιλία μας και να περιορίζεται σε καθήκοντα Ακτοφυλακής.


Ακόμη, οι λιμενικοί είναι αυτοί που στελεχώνουν το θάλαμο επιχειρήσεων, είναι αυτοί που παρακολουθούν νύχτα και μέρα τα πλοία μας με τη συνδρομή των προξενικών Λιμεναρχών. Είναι ανεπίτρεπτο οι άνθρωποι αυτοί με τέτοια επιστημονική κατάρτιση, εμπειρία και αγάπη προς τη θάλασσα να αντικατασταθούν σε δύο χρόνια με υπαλλήλους, όπως λέγεται, παραδείγματος χάρη, της Ολυμπιακής ή του Ο.Σ.Ε. και να πετιέται η τεχνογνωσία τους στον κάλαθο των αχρήστων. Με την πολιτική αυτή υπάρχει κίνδυνος να κλονιστεί η εμπιστοσύνη στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας μας και να υπάρξει υποστολή της σημαίας από πολλά ελληνόκτητα πλοία. Αυτό θα αποτελέσει ένα μεγάλο πλήγμα αφ’ ενός μεν για την οικονομία της χώρας μας και μάλιστα στη δύσκολη συγκυρία που διανύουμε και αφ’ ετέρου θα έχουμε απώλεια θέσεων εργασίας για τους ναυτικούς μας.


Κύριε Υπουργέ, γιατί επιμένετε σε ένα νομοσχέδιο με το οποίο διαφωνούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς; Διαφωνούν όλοι οι εν ενεργεία αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος. Διαφωνούν οι απόστρατοι αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος. Εδώ θα σας πω ότι υπάρχει επιστολή δεκατεσσάρων πρώην Αρχηγών του Λιμενικού Σώματος που υπηρετούν στη θέση αυτή από το 1980 και μετά. Η επιστολή αυτή έχει σταλεί στον Πρόεδρο της Κυβέρνησης, με την οποία αρνούνται κατηγορηματικά το παρόν νομοσχέδιο. Φυσικά οι άνθρωποι αυτοί έχουν βαθιά γνώση της λειτουργίας του Λιμενικού Σώματος, είναι διαφόρων πολιτικών αποχρώσεων και ζητούν απόσυρση του νομοσχεδίου. Να επισημάνω εδώ ότι, παρ’ ότι υπάρχει διάταξη σύμφωνα με την οποία με αίτησή τους οι πρώην Αρχηγοί θα μπορούν να γίνουν Ναύαρχοι, δεν το δέχεται κανείς, διότι δεν θέλουν οι ίδιοι να πάρουν μια γλυκιά σταγόνα, ενώ όλο το προσωπικό του Λιμενικού να ποτίζεται με πικρία.


(GK)
(5ST)


Διαφωνεί και ζητά την απόσυρσή του ο εφοπλιστικός κόσμος καθώς και ο κόσμος που εργάζεται στη ναυτιλία μας. Διερωτάται, λοιπόν, κανείς γιατί τόση επιμονή στην ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου, το οποίο στην πορεία θα έχει πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις στη ναυτιλία της χώρας μας και όχι μόνο.


Δεν θέλω να πιστέψω –ειλικρινά το λέω!- αυτό που διαχέεται από πολλούς, ότι δηλαδή υπάρχει έξωθεν εντολή να πληγεί η εμπορική ναυτιλία μας. Τον τελευταίο καιρό λέγεται ότι έχουν ναυπηγηθεί αρκετά πλοία για Έλληνες εφοπλιστές, όμως έχουν ελαττωθεί τα υπό ελληνική σημαία πλοία.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Παρακαλώ ολοκληρώστε.


ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΕΛΑΣ: Αυτό πρέπει να τύχει ιδιαίτερης προσοχής, είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, διότι –όπως σας είπα- η ναυτιλία μας είναι ένας από τους δυο σημαντικότερους πυλώνες που στηρίζουν την οικονομία.


Τα τελευταία χρόνια –θα σας αναφέρω από το 2008- εισήλθαν στη χώρα μας περίπου 18 δισεκατομμύρια ευρώ από τη ναυτιλία μας. Είναι δυνατόν να υποτιμάται αυτό το ποσό σε αυτή την οικονομική στενωπό που διέρχεται η χώρα μας;


Κύριε Υπουργέ, κλείνοντας θέλω να τονίσω ότι είμαι κάθετος στο νομοσχέδιο αυτό. Θα έπρεπε να το έχετε αποσύρει, διότι η πολιτική του Μνημονίου, την οποία εφαρμόζει η Κυβέρνησή σας, είναι μια θηλιά στο λαιμό των οικονομικά μικρομεσαίων και των οικονομικά αδυνάτων.


Κατά συνέπεια, δεν θα πρέπει να φέρνετε προς ψήφιση νομοσχέδια, τα οποία είναι εις βάρος του Λιμενικού Σώματος, της ναυτιλίας μας, της οικονομίας της χώρας μας και κατ’ επέκταση του ελληνικού λαού, γι’ αυτό και το καταψηφίζω.


Ευχαριστώ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Παρακαλώ να τηρείται ο χρόνος, γιατί είναι πάρα πολλοί ομιλητές, εκτός αν θέλετε να γίνει πεντάλεπτο ο χρόνος, για να τελειώνουμε πιο νωρίς.


Συμφωνεί το Σώμα:


ΠΟΛΛΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Όχι.


ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ: Όχι, κύριε Πρόεδρε, δεν δεχόμαστε! Τόση ώρα γιατί δεν το προτείνατε;


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ: Όχι, κύριε Πρόεδρε, δεν δεχόμαστε.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο κ. Δημήτρης Καρύδης, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στη Β’ Πειραιά.


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το νομοσχέδιο που συζητούμε σήμερα γίνεται επιτέλους πράξη η σύσταση Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος Ελληνική Ακτοφυλακή. Ένα αίτημα πολλών χρόνων όλου του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος παίρνει σάρκα και οστά, ενισχύοντας ουσιαστικά το ευρύτερο σύστημα εσωτερικής ασφάλειας της χώρας και την προστασία των Ελλήνων πολιτών. Επιλύονται, επίσης, ζωτικά θέματα που απασχολούν το προσωπικού του Λιμενικού Σώματος και που επί χρόνια έμεναν στο συρτάρι.


Σας ζητώ, κύριε Υπουργέ, να δείτε με θετικό μάτι τα αιτήματα των τεχνικών αξιωματικών. Είναι δίκαια αιτήματα και πιστεύουμε ότι μπορεί να υλοποιηθούν.


Κύριοι συνάδελφοι, σε μια εποχή που το διεθνές οργανωμένο έγκλημα, η παράνομη μετανάστευση, η εμπορία ανθρώπων, τα ναρκωτικά, το λαθρεμπόριο και το διεθνές οικονομικό έγκλημα αποτελούν πραγματικές απειλές για τη δημόσια ασφάλεια της χώρας μας, απαιτείται ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός που θα συμπεριλαμβάνει όλα τα Σώματα Ασφαλείας κάτω από την ομπρέλα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.


Η εφαρμογή ενός νέου δόγματος ασφαλείας τόσο για τα χερσαία όσο και για τα θαλάσσια σύνορά μας είναι απαραίτητη και επιβεβλημένη. Η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος αποτελούν εξίσου σημαντικές αποστολές του Λιμενικού Σώματος Ελληνική Ακτοφυλακή.


Δεν αντέχουμε να ακούμε τη Νέα Δημοκρατία και τα στελέχη της να βγάζουν υποκριτικούς λόγους για την πορεία του Λιμενικού Σώματος. Ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια την πλήρη απαξίωσή του. Ζήσαμε τη φαυλότητα, τη ρουσφετολογία, τον κομματισμό στις προσλήψεις και στις μεταθέσεις του προσωπικού. Τα στοιχεία που οι ίδιες οι ενώσεις και οι ομοσπονδίες του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος παρουσίασαν το καλοκαίρι του 2009 για τις ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα αποτελούν τον πιο αδιάψευστο μάρτυρα.


Με αποφάσεις της προηγούμενης Κυβέρνησης καταργήθηκε το σύστημα μοριοδότησης για διαφανείς, αξιοκρατικές και αντικειμενικές προσλήψεις. Η φαυλότητα και ο κομματισμός σε όλο του το μεγαλείο! Οκτακόσιες πενήντα προσλήψεις έγιναν κυριολεκτικά από το παράθυρο καταπατώντας κάθε έννοια αξιοκρατίας.


Σήμερα με το παρόν νομοσχέδιο επανέρχεται το σύστημα μοριοδότησης που στην ουσία τηρεί απαράβατα τους όρους του ΑΣΕΠ.


(DE)
(05GK)

Στο άμεσο μέλλον και αφού λειτουργήσει η Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος, παράλληλα με έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τις απαιτούμενες ανάγκες σε προσωπικό, πρέπει να περάσουμε στην εφαρμογή του συστήματος εισαγωγής μέσω των Πανελληνίων Εξετάσεων.


Όσο αφορά δε τα εναέρια και πλωτά μέσα, το καλοκαίρι του 2009, από τα επτά αεροπλάνα που είχαν ως αποστολή τους την αστυνόμευση, δεν λειτουργούσε κανένα, από τα έξι ελικόπτερα με αποστολή την αστυνόμευση και διάσωση, λειτουργούσε μεν μόνο ένα και αυτό για εκπαιδευτικούς λόγους. Το 40% των πλωτών μέσων ήταν σε ακινησία. Από τα τέσσερα πλοία ανοικτής θαλάσσης λειτουργούσαν μόνο τα δύο.


Σήμερα υπάρχει μία ουσιαστική αλλαγή στον κρίσιμο αυτό τομέα που προστατεύει ουσιαστικά τα θαλάσσια σύνορά μας, που ξεπερνούν τις δεκαπέντε χιλιάδες χιλιόμετρα. Έχει ήδη υπογραφεί σύμβαση ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με την ΕΑΒ για την αποκατάσταση και συντήρηση των εναερίων μέσων. Από τον Απρίλιο και μετά θα έχουμε μία τελείως διαφορετική εικόνα. Σήμερα, επίσης, προωθείται νέο πλαίσιο στις προμήθειες με το παρόν νομοσχέδιο προκειμένου να επιλυθούν τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν στα πλωτά μέσα, αλλά και σε άλλους τομείς των προμηθειών.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνησή μας, μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2009, εξήγγειλε την πολιτικοποίηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και την υπαγωγή του στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας, μετατρέποντάς το ουσιαστικά σε ένα οικονομικό αναπτυξιακό Υπουργείο. Είναι γεγονός ότι υπήρξαν πολλές παλινωδίες, δημιουργήθηκε σύγχυση και υπήρξαν μεγάλες αντιδράσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και της ναυτιλίας και του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος και του πολιτικού προσωπικού.


Πριν, όμως, από λίγους μήνες το τοπίο ξεκαθάρισε. Με τη δημιουργία του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας έχουμε μία διαφορετική εικόνα. Στηρίζουμε την ελληνική εμπορική ναυτιλία, δημιουργούμε ένα ξεχωριστό οικονομικό αναπτυξιακό Υπουργείο για τον πρωταγωνιστικό κλάδο της ελληνικής ναυτιλίας, που όλοι συμφωνούμε ότι το 2010 έφερε συνάλλαγμα στη χώρα μας πάνω από 15,4 δισεκατομμύρια και αύξησε τη χωρητικότητα των πλοίων που ανήκουν στους Έλληνες εφοπλιστές.


Για την εξασφάλιση της ομαλής μετάβασης, με το παρόν νομοσχέδιο καθορίζεται μεταβατικό διάστημα δύο χρόνων για την παραμονή του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος σε ορισμένες διευθύνσεις του ΥΘΥΝΑΛ, έτσι ώστε να πραγματοποιηθεί αυτή η μεγάλη μεταρρύθμιση με ασφαλή και δημιουργικό τρόπο. Η μεγάλη πλειοψηφία των λιμενικών συμφωνούν με αυτή την πολιτική.


Είναι αλήθεια ότι ορισμένοι φορείς της ναυτιλίας συνεχίζουν να διαφωνούν με την υπαγωγή του Λιμενικού Σώματος στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Θεωρούν ότι το Λιμενικό είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ναυτιλίας. Αρνούνται να δεχθούν το νέο ρόλο και την αποστολή του. Από εκεί και πέρα, όπως συνήθως συμβαίνει, η διαφορετική άποψη δίνει τη θέση της στην ισοπέδωση, την καταστροφολογία, την υπερβολή και πολλές φορές, τη μυθοπλασία.


Στην Επιτροπή όλοι ακούσαμε επιχειρήματα τα οποία έχουν πάρει διαζύγιο από τον κοινό νου και τον ορθό λόγο. Κάποιοι εκπρόσωποι Ναυτιλιακών Ενώσεων, με ωμό τρόπο υποτίμησαν και απαξίωσαν τη δυνατότητα των ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων και την ικανότητα των πανεπιστημιακών δασκάλων να παράγουν ικανά και άξια στελέχη για τη δημόσια διοίκηση και ειδικότερα για το ναυτιλιακό τομέα. Προέβαλαν τα θέματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, ανεξάρτητα αν το κέντρο επιχειρήσεων παραμένει υπό τον έλεγχο του Λιμενικού Σώματος και είναι, μάλιστα, αναβαθμισμένο μετά τη σύσταση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος της Ελληνικής Ακτοφυλακής. Επίσης, προέβαλαν και την εικοσιτετράωρη λειτουργία ορισμένων υπηρεσιών αιχμής, πράγμα, όμως, που μπορεί και πρέπει να εφαρμοστεί και από το πολιτικό προσωπικό.


Η Νέα Δημοκρατία προσπαθεί να εκμεταλλευτεί και να αξιοποιήσει κομματικά αυτές τις αντιδράσεις, κλείνοντας τα μάτια στη διεθνή πρακτική. Υπάρχει η Ευρωπαϊκή Οδηγία του 2009, υπάρχουν οι υποχρεώσεις του κράτους σημαίας, το μοντέλο ναυτιλιακής διοίκησης που προωθεί ο IMO και η προφανής ανάγκη εκσυγχρονισμού της πολιτικής για τη ναυτιλία. Αυτή η ανάγκη εξυπηρετείται από τη σύσταση ενός οικονομικού αναπτυξιακού Υπουργείου και από την ανεξαρτησία του Λιμενικού Σώματος, όπου πλέον οι ελεγχόμενοι δεν θα είναι και ελέγχοντες και πολύ περισσότερο, οι λιμενικοί μας, οι αξιωματικοί, δεν θα είναι όμηροι συγκεκριμένων μηχανισμών.


(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


Μισό λεπτό, κύριε Πρόεδρε.


Η Νέα Δημοκρατία αρνείται τη διαφάνεια, τη διάκριση των εξουσιών και το πέρασμα σε μία νέα εποχή που θα ενισχύσει την εμπορική ναυτιλία μας, την ασφάλεια των θαλασσών, των λιμένων και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.


(AM)
(5DE)


Ακόμη και σήμερα, ο εισηγητής της, ο κ. Πλακιωτάκης, προχώρησε σε μια επίθεση κατά άξιων, ικανών και κυρίως, διεθνούς κύρους πανεπιστημιακούς δασκάλους του Πολυτεχνείου, της Νομικής, των Ναυτιλιακών Σχολών, κάνοντας λόγο για καθηγητικό κατεστημένο. Αυτούς, όμως, ο κ. Πλακιωτάκης τους έχει χειροκροτήσει πολλές φορές σε εκδηλώσεις, εκτός εάν το έκανε αυτό με υποκρισία.


Ακούσαμε και τον κ. Καμμένο…


ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ: Για τον καθηγητή μήπως λέτε, για τον κ. Βλάχο;


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ: …που αφού είπε διάφορα μυθεύματα που δεν ισχύουν -και εγώ το ξέρω πολύ καλά- για τον κ. Μίχα, που ποτέ δεν ήταν στο Διοικητικό Συμβούλιο των Ναυπηγείων, μας έκανε και μάθημα για την ακτοπλοΐα. Αυτήν την ακτοπλοΐα τα προηγούμενα χρόνια τη βούλιαξαν μέσα στα σκάνδαλα και την ανυποληψία. Πολλά νησιά είχαν ένα και δυο μήνες να δουν καράβι.


(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ολοκληρώστε, παρακαλώ.


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ: Το μέγα, βέβαια, ζήτημα είναι η μεγάλη αυτή μεταρρύθμιση να υπηρετηθεί ταχύτατα με πληρότητα, συνοχή και αποτελεσματικότητα. Η ελληνική εμπορική ναυτιλία είναι η μεγάλη δύναμη της χώρας μας στο παγκόσμιο οικονομικό γίγνεσθαι. Η επιδίωξή μας είναι να ωφεληθεί από αυτές τις αλλαγές και να συνεχίσει να συμβάλει στην ανάπτυξη του τόπου μας ακόμη περισσότερο.


(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ολοκληρώστε, παρακαλώ.


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΥΔΗΣ: Όσον αφορά το Λιμενικό Σώμα, μετά από πολλά χρόνια ανοίγονται νέοι ορίζοντες στο ρόλο και την αποστολή του σε μια πολύ κρίσιμη –είναι αλήθεια- εποχή για την ασφάλεια της χώρας μας και του λαού μας.


Για όλους αυτούς τους λόγους, σας καλώ να ψηφίσουμε το παρόν νομοσχέδιο.


Σας ευχαριστώ πολύ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Η παράκλησή μου να είμαστε συνεπείς στο χρόνο δεν «πιάνει τόπο».


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Δεν πειράζει, κύριε Πρόεδρε.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λέτε εσείς που δεν έχετε μιλήσει ακόμη. Αυτοί που έχουν μιλήσει, όμως, δεν λένε τα ίδια.


Η κυρία Ελένη Τσιαούση, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, έχει το λόγο.


ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΑΟΥΣΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.


Θα χρειαστώ ελάχιστο χρόνο γιατί θα τοποθετηθώ μόνο στην τροπολογία, αφού πρώτα μεταφέρω στον κύριο Υπουργό το μήνυμα από τους Εβρίτες ότι το όραμά σας, από τότε που ήσασταν Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, για τη Λιμενική Ακαδημία στον Έβρο παραμένει ζωντανό για εμάς και σας περιμένουμε.


Αγαπητοί συνάδελφοι, το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης το γνωρίζετε όλοι από την τηλεόραση κυρίως. Εμείς στον Έβρο το βιώνουμε εδώ και πολλά χρόνια. Τα έχουμε πει ξανά κατά τη συζήτηση για το άσυλο. Μπορεί και να κουράζουμε.


Ο συνάδελφος από τον Έβρο περιέγραψε πάρα πολύ καλά την αγωνία όλων των πολιτών. Ξέχασε, βέβαια, να αναφέρει ότι πεντέμισι χρόνια που κυβερνούσε η Νέα Δημοκρατία, ο αρμόδιος Υπουργός πηγαινοερχόταν και έκανε ανακοινώσεις που ποτέ δεν υλοποιούνταν.


ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΕΡΜΕΤΖΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα φούντωσε.


ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΑΟΥΣΗ: Αμφιβάλλετε ότι από την ώρα που ανέλαβε ο κύριος Υπουργός, πήρε πρωτοβουλίες και έχουμε ορατά αποτελέσματα; Ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα. Η παρουσία της FRONTEX βοήθησε πραγματικά τις τοπικές δυνάμεις της Αστυνομίας και εδώ έχουμε αξιοσημείωτη πτώση της εισροής παράνομων μεταναστών.


Πολλά ακούστηκαν ακόμη και για το φράχτη και εδώ μέσα στο Κοινοβούλιο. Είναι αλήθεια ότι ούτε εμάς μας αρέσει, αλλά θα βοηθήσει. Είναι γεγονός. Το πρόβλημα είναι υπαρκτό και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε.


Στο νόμο περί ασύλου, ορίστηκαν δυο περιφερειακές υπηρεσίες ασύλου: στην Ορεστιάδα και στην Αλεξανδρούπολη. Μιλήσαμε και για ένα ή δύο κέντρα υποδοχής. Από τότε μέχρι σήμερα, γνωρίζουμε ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου ψάχνουν λύση για το πώς ή για το πού.


Κύριε Υπουργέ, λίγες ημέρες πριν, η κοινωνία του Έβρου αναστατώθηκε από δημοσιεύματα για τη λειτουργία πλωτού κέντρου φιλοξενίας στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ήταν ανυπόστατα. Τώρα είναι ανάστατοι με την τροπολογία, πιθανώς άδικα. Θα μας το πείτε εσείς.


Η τροπολογία είναι πράγματι ασαφής ως προς τις περιοχές όπου πρόκειται να κατασκευαστούν χώροι φιλοξενίας ή κέντρα υποδοχής παρανόμων μεταναστών. Μπορεί να είναι ένα εργαλείο για εξεύρεση περισσότερων λύσεων. Σύμφωνοι. Είναι αδιανόητο, όμως, μία πρωτοβουλία παρέμβασης για ένα πρόβλημα, που έχει τέτοιο επείγοντα και πιεστικό χαρακτήρα, κάτω από την επιτακτική ανάγκη εξεύρεσης λύσης, να αποκρύπτει από τους άμεσα ενδιαφερόμενους πού, πώς και πότε θα κατασκευαστούν οι χώροι.


Κύριε Υπουργέ, αναγνωρίζουμε όλοι τις τεράστιες προσπάθειες που καταβάλετε για την επίλυση του προβλήματος. Αναγνωρίστε, όμως και εσείς σε εμάς, τους κατοίκους του Έβρου, το δικαίωμα να αποφασίζουμε για τον τόπο μας. Μπορεί να είναι θέμα εθνικής ασφάλειας. Σύμφωνοι! Είμαστε, όμως, και εμείς μέρη αυτού του Έθνους.


Ζητώ από εσάς τη δέσμευση ότι καμμία απόφαση δεν θα ληφθεί ερήμην της τοπικής κοινωνίας. Χρειάζεται ομοψυχία η αντιμετώπιση ενός τέτοιου ζητήματος και μαζί μπορούμε να βρούμε τη λύση.


Σας ευχαριστώ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)




(AD)
(5AM)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Και εμείς ευχαριστούμε την κυρία Τσιαούση.


Το λόγο έχει ο κ. Δημήτριος Παπουτσής, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σημερινό σχέδιο νόμου έρχεται να πραγματώσει μία προεκλογική μας δέσμευση, την ενσωμάτωση του Λιμενικού Σώματος στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Μ’ αυτόν τον τρόπο, το Λιμενικό Σώμα αφήνει εκείνη τη διττή φυσιογνωμία που το χαρακτήριζε έως τώρα και το ήθελε να έχει κοντά στα αστυνομικά του καθήκοντα και άλλου τύπου δευτερεύουσες ενασχολήσεις.


Παράλληλα, τερματίζεται και η ιδιότυπη διασύνδεση μεταξύ δύο Υπουργείων –του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αλλά και του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας- μέσω του Λιμενικού Σώματος. Μιλάμε για δύο Υπουργεία, τα οποία χωρίς να έχουν κάποια ιδιαίτερη σχέση μεταξύ τους, τόσο ως προς τα καθήκοντα, όσο και ως προς τις αρμοδιότητες, καλούνταν να διευθετήσουν τα εκάστοτε προβλήματα και τις τριβές που δημιουργούνταν απ’ αυτήν την έλλειψη καθαρού προσανατολισμού και στόχευσης του Λιμενικού Σώματος, του οποίου άλλωστε την εποπτεία και το έργο μοιράζονταν στην πράξη. Και όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι το πρώτο από τα παραπάνω Υπουργεία είναι πλήρως στρατιωτικοποιημένο και μοιράζεται τις ίδιες σχεδόν δομές και τους ίδιους κανονισμούς με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ενώ το δεύτερο αποτελεί Υπουργείο του Οικονομικού Κύκλου της Κυβέρνησης.


Και αυτή είναι μία κατάσταση, η οποία παρατηρείται συχνά στη δημόσια διοίκηση της χώρας μας. Είναι μία κατάσταση η οποία φέρει την ευθύνη της για τη γραφειοκρατία που δημιουργείται, είτε από τον υπέρμετρο κατακερματισμό αρμοδιοτήτων, είτε –στην αντίθετη περίπτωση- με τις παρατηρούμενες αλληλοεπικαλύψεις και συναρμοδιότητες Υπουργείων ή Γενικών Γραμματειών στον ίδιο τομέα.


Έτσι, με την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, γίνεται αντιληπτό ότι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα ενσωματώνει πλέον όλες τις υπηρεσίες ασφαλείας σε ένα πλήρες και ολοκληρωμένο δίκτυο που θα έχει σαν κύριο στόχο την ασφάλεια του πολίτη σε καιρό ειρήνης. Μιλάμε για ένα δίκτυο που θα περιλαμβάνει την Ελληνική Αστυνομία, την Πυροσβεστική, την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, την Πολιτική Προστασία και, βέβαια, το Λιμενικό Σώμα, στον τίτλο του οποίου προστίθεται πλέον και ο όρος «Ελληνική Ακτοφυλακή».


Άλλωστε, αυτό που για χρόνια δεν υπήρχε στην Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες χώρες οι οποίες έχουν παρεμφερή γεωγραφικά χαρακτηριστικά, ήταν μία καθαρή Υπηρεσία Ακτοφυλακής. Προφανώς και κατά περίπτωση, καθήκοντα παρεμφερή με τις λειτουργίες των ξένων ακτοφυλακών ασκούσε και το Λιμενικό Σώμα. Ωστόσο, δεν ήταν ποτέ σταθερά προσανατολισμένο μόνο σε αυτά. Και αυτό έπρεπε να αλλάξει. Το νέο «Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή» καλείται πλέον να αστυνομεύει και να διαφυλάσσει όλο το εύρος των εκτεταμένων ακτογραμμών μας, δηλαδή τα ιδιόμορφα σύνορα μιας νησιωτικής χώρας, όπως η δική μας.


Υπ’ αυτήν την έννοια, θεωρώ ότι το παρόν νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση του Λιμενικού Σώματος έρχεται στη σωστή στιγμή. Και αυτό καταδεικνύεται, άλλωστε, από το ντόμινο εξελίξεων που συμβαίνουν αυτές τις μέρες στις χώρες της Βόρειας Αφρικής και τις οποίες λογικά θα ακολουθήσει ένα νέο μεταναστευτικό ρεύμα. Σ’ αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, το Λιμενικό Σώμα θα κληθεί αναπόφευκτα να παίξει το ρόλο του, αυτό το σημαντικό ρόλο, σε συνεργασία με τη FRONTEX.


Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, ωστόσο, δεν ασχολείται μόνο με τον επαναπροσδιορισμό του Λιμενικού Σώματος στα αμιγώς στρατιωτικοποιημένα Σώματα, αλλά αγγίζει και γενικότερα θέματα αναδιοργάνωσής του, σε σχέση με το νέο του ρόλο. Έτσι, λοιπόν, προβλέπεται η σύσταση Αρχηγείου, το οποίο όντας υπεύθυνο για την απαραίτητη συνοχή, το συντονισμό και την εποπτεία που απαιτείται από ένα Ένοπλο Σώμα, παράλληλα διασφαλίζει και την αυτόνομη επιχειρησιακή δράση του Λιμενικού Σώματος.


Πέραν αυτών, αλλά εξίσου σημαντική είναι η ρύθμιση η οποία προβλέπει την εξαίρεση του Λιμενικού Σώματος από τις γενικές διατάξεις περί προμηθειών. Αυτό έχει σαν σκοπό την απρόσκοπτη επισκευή και συντήρηση των τεχνικών επιχειρησιακών μέσων και συστημάτων του Λιμενικού Σώματος, ώστε να μην παρουσιαστούν ξανά οι εικόνες διάλυσης που παρατηρήθηκαν κατά τα τελευταία χρόνια και είχαν σαν αποτέλεσμα την ακινησία και αχρησία σχεδόν του 80% των πλωτών μέσων του Σώματος.


Ανακαθορίζεται, επίσης, κατά την τροποποίηση των ισχυουσών διατάξεων του ν. 3079/2002, η διαδικασία πρόσληψης των λιμενοφυλάκων και των αρχικελευστών με σύστημα μορίων, για την οποία διαδικασία, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να κάνω επίσης μία παρατήρηση. Σίγουρα, η παρούσα ρύθμιση είναι σε κάθε περίπτωση καλύτερη από το προηγούμενο καθεστώς, το οποίο ήθελε την πλήρη απουσία κάθε ελέγχου, αλλά και διαφάνειας στο σύστημα προσλήψεων των στελεχών του Λιμενικού Σώματος. Τίποτα, ωστόσο, δεν διασφαλίζει καλύτερα τη διαφάνεια στις προσλήψεις –για την οποία, άλλωστε, έχει δεσμευθεί ρητά και η Κυβέρνηση και το έχει αποδείξει προφανώς με συγκεκριμένες μέχρι σήμερα νομοθετικές πρωτοβουλίες- από την ένταξη και του Λιμενικού Σώματος στη διαδικασία των Πανελληνίων Εξετάσεων, κατά το παράδειγμα της Αστυνομίας.


(XS)
(AD)


Γνωρίζω ότι αυτό αποτελεί μία σύνθετη στόχευση από την οποία απέχουμε ακόμα αρκετά, μιας και θα πρέπει να βρεθεί τόσο η τοποθεσία όσο και τα σχετικά κονδύλια για την ίδρυση Λιμενικής Ακαδημίας. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, θεωρώ ότι αυτή είναι η λύση στα προβλήματα και τις αμφιβολίες που δημιουργούν αυτού του τύπου οι προκηρύξεις προσλήψεων, μια λύση άλλωστε που είναι επιθυμητή και από τη συντριπτική πλειονότητα των υπηρετούντων στελεχών στο Λιμενικό.


Έτσι λοιπόν θα πρέπει το γρηγορότερο κατά τη γνώμη μου, να βάλουμε σε προγραμματισμό την προτεινόμενη αυτή ενέργεια. Για τη δε τοποθεσία της Ακαδημίας του Λιμενικού Σώματος σε κάθε περίπτωση προτείνω την Καβάλα, περιφέρεια εκλογής μου, η οποία σε αντίθεση με τους γειτονικούς νομούς ούτε ΑΕΙ, ούτε αυξημένη παρουσία στρατοπέδων αλλά παράλληλα αποτελεί και μία πόλη με πλούσια ναυτική παράδοση.


Τελειώνοντας κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να επανέλθω σε ένα θέμα το οποίο αποτελεί και πάγιο και διαρκές αίτημα της τοπικής κοινωνίας του νομού Καβάλας και σχετίζεται με την ίδρυση κλιμακίου ειδικών αποστολών του Λιμενικού στο νομό. Για το θέμα αυτό έχω άλλωστε επανειλημμένα ενοχλήσει και τον προκάτοχό σας Υπουργό κύριο Χρυσοχοΐδη, αλλά και την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος, τόσο μέσω διαδικασιών κοινοβουλευτικού ελέγχου όσο και με σχετικά υπομνήματα. Αναφέρομαι στην ίδρυση του κλιμακίου ειδικών αποστολών και συνηγορούν όπως προείπα σ’ αυτό, όλοι οι τοπικοί φορείς, ο δήμος Καβάλας, οι νέοι θεσμικοί φορείς της περιφέρειας, ενώσεις αποστράτων στελεχών των σωμάτων ασφαλείας, αλλά και το Τοπικό Επιμελητήριο κι αυτό γιατί ο νομός Καβάλας διαθέτει στο σύνολό του οχτώ εμπορικά ή τουριστικά λιμάνια περάν των εξεδρών άντλησης πετρελαίου που υπάρχουν ανοιχτά της Θάσου.


Επιπρόσθετα, από τις επτά περιφέρειες του Λιμενικού Σώματος η μοναδική άνευ κλιμακίου ειδικών αποστολών στην έδρα της, είναι αυτή της Καβάλας. Η ίδρυσή του θα μπορούσε να επιτευχθεί με τη μετάθεση ενός και μόνο στελέχους από τα είκοσι τρία υπάρχοντα κλιμάκια ειδικών αποστολών σε όλη την Ελλάδα, εξασφαλίζοντας έτσι και τις ανάγκες όλης της περιφέρειας της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης η οποία καλύπτεται ως σήμερα από τη Θεσσαλονίκη. Αυτό θα σας παρακαλούσα να το δείτε με ιδιαίτερη προσοχή.


Κλείνοντας γίνεται προφανές ότι ψηφίζω το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου.


Ευχαριστώ πολύ.


(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Είπα να ζητήσω κι εγώ κάτι για τη Λίμνη, αφού ζητάτε όλοι!


Το λόγο έχει ο κ. Κωνσταντίνος Μουσουρούλης, Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.


Κύριε Υπουργέ θα σας διαβάσω κάτι που δείχνει τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει η Κυβέρνηση σας.


Ακούστε: «Η οργάνωση και ο σχεδιασμός της Ναυτικής Εκπαίδευσης είναι και πρέπει να παραμείνει αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων», Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου.


Άλλη απάντηση: «Σχετικά με τα θέματα της Ναυτικής Εκπαίδευσης, σας γνωρίζουμε ότι το εν λόγω θέμα δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων», Άννα Διαμαντοπούλου.


(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Κωνσταντίνος Μουσουρούλης καταθέτει για τα Πρακτικά τις προαναφερθείσες απαντήσεις, οι οποίες βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)


Περιμένω να ακούσω, τι από αυτά ισχύει;


ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Ότι ανήκει στο ΥΘΥΝΑΛ.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ανήκει στο ΥΘΥΝΑΛ η εκπαίδευση. Είστε βέβαιος;


ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Έτσι λέει το Προεδρικό Διάταγμα.


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Είστε βέβαιος λοιπόν. Μάλιστα.


ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Έτσι λέει το Προεδρικό Διάταγμα.

Συνεχίζεται.../...